هوش مصنوعی، فیلم فروشنده را برنده اسکار ۲۰۱۷ کرد

مراسم اسکار هر ساله شاهد رقابت هیجان انگیز فیلم های مختلف برای کسب جایزه است و هر کارشناسی سعی در پیش بینی برندگان اسکار دارد؛ این بار هوش مصنوعی هم پای در این حوزه گذاشته و برندگان احتمالی را پیش بینی کرده است و نام فیلم فروشنده نیز در بین برندگان احتمالی دیده می شود.

هوش مصنوعی، فیلم فروشنده را برنده اسکار ۲۰۱۷ کرد

به گزارش کلیک، استارتاپی به نام «یوننیموس ای. آی» (.Unanimous A.I) در چند ساله گذشته همواره با هوش مصنوعی معروف خود به پیش بینی نتیجه رویدادهای مهم جهان پرداخته و این بار نیز در حوزه پیش بینی برندگان نهایی اسکار ۲۰۱۷ پای گذاشته است.

عملکرد الگوریتم UNU بر اساس مفهوم هوش گروهی است؛ هوش گروهی یعنی بهره گیری از قدرت تعقل یک گروه از موجودات برای اتخاذ تصمیم بهینه ای که رسیدن به آن توسط هیچکدام از آنها به تنهایی ممکن نیست.

زمانی که UNU برای نخستین بار برندگان اسکار ۲۰۱۵ را پیش بینی کرد، گروهی از افراد غیرمتخصص را به کار گرفت و نتایجی را به دست آورد که از معتبرترین وب سایت های نظرسنجی نیز بهتر بودند. این سامانه در سال ۲۰۱۶ نیز با دقت ۷۶ درصدی توانست برندگان اسکار را پیش بینی نماید.


این هفته نیز الگوریتم فوق با تجمیع نظرات ۵۰ طرفدار سرسخت سینما، نامزدهای اسکار ۲۰۱۷ را در محیطی شبیه سازی شده ارزیابی نمود. در این محیط، میانگین نظرات افراد در نظر گرفته نمی شود، بلکه نتیجه نهایی بهتر از هرکدام از نتایج فردی است.


در سیستم UNU برای هرکدام از افراد حاضر، یک عامل مجازی هوش مصنوعی تعریف می شود که در محیط حضور یافته و می توانند پاسخ های خود را انتخاب کنند، و قابلیت مشاهده انتخاب های دیگر افراد می تواند بر نظر آنها تأثیر بگذارد. در واقع عملیات گزینش در این الگوریتم به یک بازی شبیه است و هرکدام از بازیگران می توانند رأی دیگران را تغییر دهند.

نظرسنجی های معمول، پیش بینی بازار و آرای کارشناسان از این نظر با UNU متفاوت هستند که در آنها نتیجه به صورت ترتیبی و یک به یک اعلام می شود، اما تصمیم گیری در سامانه هوش مصنوعی مورد بحث به صورت آنی است.

به هر حال نتیجه نهایی پیش بینی .Unanimous A.I برای برندگان اصلی اسکار ۲۰۱۷ از قرار زیر است:

بهترین فیلم: لا لا لند
بهترین هنرپیشه نقش اول زن: اما استون (لا لا لند)
بهترین هنرپیشه نقش اول مرد: دنزل واشنگتن (حصارها)
بهترین کارگردانی: دیمین شزل (لا لا لند)
بهترین هنرپیشه نقش مکمل زن: وایولا دیویس (حصارها)
بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد: ماهرشالا علی (مهتاب)
بهترین فیلم زبان خارجی: فروشنده (جمهوری اسلامی ایران)
گفتنی است روش عملکرد این سامانه هوش مصنوعی و بهره گیری از هوش جمعی، مورد توجه گسترده کمپانی های بزرگ مارکتینگ و تبلیغات قرار گرفته تا بتوانند نحوه بازخورد مشتریان به کمپین ها و محصولات مختلف را ارزیابی کنند. این کمپانی علاوه بر UNI، سامانه جدیدی به نام Swarm Insight را برای استفاده های تجاری در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد.

ارسال نظر