سرنوشت نامعلوم ماهواره مصباح

کلیک - به گفته دکتر محسن بهرامی، رییس سازمان فضایی ایران، ماهواره مصباح هزینه زیادی برای بازبینی و پرتاب دارد که به همین دلیل به موزه فناوری فضایی انتقال پیدا می‌کند. وی اذعان داشت به دلیل اینکه زمانی طولانی از زمان ساخت این ماهواره سپری‌شده است، بازبینی و پرتاب آن هزینه بسیار سنگینی در بر خواهد داشت.

سرنوشت نامعلوم ماهواره مصباح

بهرامی خاطرنشان کرد این ماهواره علی رقم اینکه به لحاظ فنی و سیستمی وضعیت بسیار خوبی دارد ولی به دلیل مشکلاتی در حوزه بین‌الملل ، این ماهواره از رده خارج خواهد شد. وی همچنین افزود تصمیماتی در ایجاد و راه‌اندازی موزه فضایی اتخاذ شده است که طبق آن، این ماهواره به آنجا منتقل خواهد شد. البته تصمیم به انتقال ماهواره به موزه فضایی تصمیمی قطعی نیست ولی نزدیک‌ترین تصمیم به عدم پرتاب آن می‌باشد .

در حال حاضر ماهواره‌های "دوستی" و "پیام" از دانشگاه‌های "شریف" و " امیر کبیر " آماده پرتاب می‌باشند . لازم به ذکر است ماهواره "مصباح" با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان ساخته شده است. موافقت‌نامه آن در سال ۱۳۷۶ به امضا رسید و نمونه آزمایشگاهی آن بین سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ ساخته شد. در ساخت این ماهواره یک شرکت ایتالیایی با همکاری نیروهایی داخلی شرکت داشته‌اند .

ماهواره "مصباح" ماهواره‌ای مخابراتی است که ابعاد آن ۵۰ در ۵۰ در ۷۰ سانتی متر و وزنی معادل ۷۵ کیلوگرم دارد. طبق گفته های مسئولین این ماهواره قرار بود اوایل مهر سال ۸۴ توسط یک موشک روسی و در ایستگاه فضای روسیه پرتاب شود که طرف‌های خارجی به تعهدات خود عمل نکردند و شرکت ایتالیایی هم به بهانه تحریم‌ها ، موشک را به ایران تحویل نداد.

ارسال نظر