ناکامی در تعیین نوع سیاره ناشناخته و سرگردان

دانشمندان پس از کشف یک شی عجیب در سال ۲۰۱۲، تاکنون مشغول بررسی آن بوده اند تا بتوانند تعیین کنند آیا این جرم سماوی یک سیاره سرگردان است یا خیر. اما یافته های جدید نیز کمکی به آنها نکرد.

ناکامی در تعیین نوع سیاره ناشناخته و سرگردان

به گزارش کلیک، در سال ۲۰۱۲ ستاره شناسان یک شی تنها و گیج کننده در همسایگی‌مان کشف کردند ـ یک شی بزرگ‌تر از مشتری که به نظر مانند یکی از سیارات سرگردانی بود که تاکنون کشف شده است. اما مشکل اینجا بود که هیچ شباهتی به هیچ‌کدام از سیارات دیگر نداشت.

اکنون دانشمندان در مورد این شی با نام CFBDSIR 2149-0403 تحقیق کرده و شواهدی یافته اند که نشان می‌دهد ممکن است این شی اصلا یک سیاره نباشد و سرگردان تر از چیزی است که انتظار می رفت.

گرچه بیشتر سیارات در حالی کشف شده اند که به دور یک ستاره میزبان در حال گردش بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر برای دانشمندان جالب شده است که گهگاه اجرام سرگردانی پیدا کنند که از سیستم ستاره‌ای به بیرون رانده شده اند و یا هرگز از ابتدا در یک سیستم ستاره ای قرار نداشته‌اند، و اکنون در کل کهکشان در حال گردش هستند.

زمانی که محققین CFBDSIR 2149-040 را در سال ۲۰۱۲ کشف کردند، بسیار هیجان زده بودند، زیرا به نظر می‌رسید نزدیک‌ترین سیاره سرگردانی باشد که تا به حال کشف شده است و تنها ۱۰۰ سال نوری فاصله دارد.

همیشه تعیین این که آیا این سیارات سرگردان، اصلا سیاره هستند یا خیر، سخت بوده است. اما بر اساس آنچه محققین می توانستند آن زمان در مورد CFBDSIR 2149-0403 بگویند، محاسبه کردند که جرم آن تقریبا چهار تا هفت برابر مشتری است که می‌تواند کاندیدی برای سیاره بودن باشد.

همچنین پیشنهاد شد که این سیاره سرگردان احتمالا به عنوان بخشی از چیزی موسوم به گروه متحرک AB Doradus سفر می‌کند. گروه AB Doradus گروهی از اجرام گفته می‌شود که با یکدیگر در مدار کهکشان ما قرار دارند و همه تقریبا سن یکسانی دارند و احتمالا از یک مکان منشا گرفته اند.

بر اساس فرضیات، CFBDSIR 2149-0403 باید حدود ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون سال سن داشته باشد. اما مشکل اینجا بود که فرضیات در مورد اینکه CFBDSIR 2149-0402 یک سیاره سرگردان است، بر اساس تعدادی مشاهدات اولیه بود. این نتیجه‌گیری توسط جامعه علمی مورد قبول واقع نشد، مخصوصا از زمانی که هیچ مدرکی مبنی بر این پیدا نشد که این جرم به صورت یک سیاره شکل گرفته و از یک سیستم ستاره ای بیرون افتاده است.

یک تیم از محققین به سرپرستی فیلیپ دلورم از دانشگاه گرونوبل آلپ فرانسه، این شی را با استفاده از چند تلسکوپ در طول موج های مختلف به مدت چند سال رصد کردند. و متوجه شدند این شی بسیار عجیب تر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

بر اساس مشاهدات جدید، تیم توانست تخمین دقیق‌تری از مکان آن و مقصد سفرش انجام دهد و متوجه شدند که CFBDSIR نمی‌تواند بخشی از گروه متحرک AB Doradus باشد.

این اطلاعات برای دسته بندی این شی هم خوب هستند و هم بد، زیرا گرچه اطلاعات جدیدی به ما می‌دهند اما محدوده سنی را حذف می‌کنند.

این تیم همچنین متوجه شد با توجه به میزان بالای فلزی بودن آن، جاذبه کمی دارد. مشاهدات جدید از میزان جرم آن نیز اطمینان کمتری دارند و دیگر نمی‌توانند با اطمینان بگویند این یک سیاره است یا یک کوتوله قهوه ای.

بر اساس یافته های جدید، دو فرضیه وجود دارد: CFBDSIR 2149-0403 یک سیاره سرگردان جوان(کمتر از ۵۰۰ میلیون سال سن)، با جرمی بین دو تا ۱۳ برابر جرم مشتری است؛ یا یک کوتوله قهوه ای شدیدا فلزی مسن (۲ تا ۳ میلیارد سال سن)، و جرم بین دو تا ۴۰ برابر جرم مشتری است.

ارسال نظر