تماشا کنید؛ خلاقیت در ساخت سه بعدی اشیای پلاستیکی دارای قابلیت اتصال به وای فای

رسانه کلیک - محققان دانشگاه واشینگتن به تازگی با استفاده از پرینتر سه بعدی، اشیای پلاستیکی با قابلیت اتصال به وای فای ساخته‌اند که نیازی به برق یا باتری ندارند.

تماشا کنید؛ خلاقیت در ساخت سه بعدی اشیای پلاستیکی دارای قابلیت اتصال به وای فای

این اشیای پلاستیکی با عنوان Printed Wi-Fi شناخته شده‌اند که به تولیدکنندگان محصولات دیجیتال، امکان ساخت سنسورهای بی سیم با قابلیت دریافت امواج رادیویی را می‌دهد.

این پروژه تحت نظارت لابراتوار سیستم های موبایلی و مبتنی بر شبکه دانشگاه پاول آلن توسعه یافته است و ایده ابتدایی آن توسط گوگل و بنیاد ملی علمی آمریکا مطرح شده بود. اشیای پلاستیکی تولید شده توسط چاپگرهای سه بعدی از رشته های ساخته شده از جنس آلیاژ پلاستیک و مس به عنوان آنتن استفاده می‌کنند.

این اشیای پلاستیکی با قابلیت اتصال به وای فای از حرکات مکانیکی دنده ها و فنرها برای تشخیص تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده می‌کنند. تغییرات فیزیکی اشیا باعث می‌شود تا آنتن فلزی این ابزارها سیگنال های موجود در محیط را که توسط روتر وای فای ساطع شده‌اند، دریافت کند.

جاستین چن ، یکی از دانشجویان فعال در این پروژه، اشیای پلاستیکی تولید شده توسط پرینتر سه بعدی را به پرتوی نور ساطع شده از چراغ قوه تشبیه می‌کند. آنتن فلزی در این ابزارها حکم آینه چراغ قوه را دارد که به جای امواج نور، امواج رادیویی را دریافت و رمزگشایی می‌کند.

وایکریم لیر از دانشجویان دکترای فعال در این پروژه در این باره گفت:

هدف ما ساخت اشیای پلاستیکی با قابلیت اتصال به وای فای بود که از پرینترهای سه بعدی موجود در خانه افراد تولید شده باشند. این محصولات باید توسط افراد عادی ساخته شده و برای ارسال اطلاعات مفید به دیگر دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرند. در این میان مهمترین چالش این است که چگونه می‌توانیم این ارتباط را از طریق امواج وای فای و اشیای پلاستیکی ممکن کنیم.

یک مثال مهم از این اشیای پلاستیکی را می‌توان در سیستم تشخیصی موجود در بطری مواد شوینده ماشین لباسشویی مشاهده کرد. سنسور به کار رفته در این ابزار می‌تواند مقدار مواد شوینده موجود در بطری را تشخیص دهد. این سیستم می‌تواند در زمان استفاده به کاربر نشان دهد که چه میزان از مواد شوینده را استفاده کرده است و در صورت اتمام، کاربر را مطلع کرده و حتی به طور خودکار سفارش یک بطری از مواد شوینده را به اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی آمازون بفرستد.

این لابراتوار تا پیش از این نیز تلاش های زیادی برای تولید محصولات مدرن دیجیتالی کرده است. از مهم ترین مثال های آن می‌توان به تلاش برای ساخت تلفن هوشمند بدون باتری، پوستر با قابلیت ارسال سیگنال های رادیویی FM و ابزارهای هوشمند برای ذخیره سازی داده ها اشاره کرد.

فعالان این لابراتوار حتی اقدام به ثبت استارت آپ های خودشان نیز کرده‌اند. برای مثال، می‌توان به Jeeva Wireless اشاره کرد که تصمیم به کاهش میزان مصرف انرژی ابزارها برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارد.

تکنولوژی های کشف شده توسط این لابراتوار قرار است به صورت آزاد و رایگان در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

ارسال نظر