همکاری روسیه و آمریکا برای بازگشت به ماه

از آخرین باری که بشر قدم به ماه گذاشت، سال‌ها می‌گذرد. طی این سال‌ها برنامه‌های فضایی مختلفی توسط سازمان‌ها و کشورها اجراشده وبه اکتشافات فضایی پرداخته‌اند اما اکنون وقت آن رسیده که دوباره به ماه بازگردند.

همکاری روسیه و آمریکا برای بازگشت به ماه

به گزارش کلیک، چهل‌وپنج سال پیش بود که ناسا مسابقه فضایی را از اتحاد جماهیر شوروی برد و فضانوردان آپولو ۱۱ اولین بار به ماه قدم گذاشتند. اکنون شرکت‌های آمریکایی برنامه‌های جدیدی برای بازگشت مجدد به سطح ماه دارند..این بار به همراه روسیه.

همکاری بین دو کشور چندان تعجب‌آور نیست ـ روسیه و آمریکا از زمان همکاری فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) در سال ۱۹۹۳ با یکدیگر کار می‌کنند. اما در ISS برنامه‌ها به ۲۰۲۴ موکول شد و آژانس‌های فضایی دو کشور خود را برای تمرکز بر پروژه جدید آماده کردند.

برای ناسا این تمرکز بر روی ارسال انسان به مریخ تا سال ۲۰۳۰ است و آژانس فضایی آمریکایی به‌وضوح مشخص کرده است به این زودی‌ها قصد بازگشت مجدد به ماه را ندارد ـ مگر اینکه روسکاسموس آژانس فضایی روسیه و آژانس فضایی اروپا(ESA) آن را رهبری کنند.

درحالی‌که ناسا شاید علاقه‌مند به خود ماه نباشد، اما بسیاری از برنامه‌های این سازمان برای رسیدن به مریخ شامل بخش‌هایی در اطراف ماه می‌شود. برای مثال قدم دوم از برنامه سه مرحله‌ای شامل گرفتن یک سیارک و گذاشتن آن درمدار ماه است تا خدمه فضاپیمای اوریون بتوانند در ۲۰۲۰ در آن استراحت کنند.

به همین دلیل غول‌های هوانوردی مانند بوئینگ و لاکهید مارتین ایجاد یک پایگاه نزدیک ماه را درخواست کردند و ایده‌های این پایگاه را به ناسا دادند.

به این منظور پیمانکاران روسیه مانند RKK و خرونشیف GKNPTs برای مشورت و همکاری در پروژه برای ساخت پایگاه در ماه فراخوانده شده‌اند.

مانند ناسا هدف این شرکت‌ها الزاما خود ماه نیست اما ساخت یک پایگاه به دور ماه، به‌عنوان یک توقف گاه برای سفر به مریخ عمل می‌کند.

زمانی که پایگاه ماه راه‌اندازی شود، شرکت‌های آمریکای و روسی تنها از آن برای مطالعه سطح ماه استفاده نخواهند کرد بلکه ناسا در حال برنامه‌ریزی برای کشیدن خرده سیارک به مدار ماه است.

طبق گفته یکی از کارکنان، فضانوردان و کیهان‌نوردان می‌توانند در اواخر ۲۰۲۰ در یک ماموریت شبیه‌سازی ۴۰۰ روزه در این پایگاه به سر برند.

ارسال نظر