سپاه فضایی ارتش آمریکا در راه است

یکی از نگرانی های عمده کشورها در سال های اخیر حفظ امنیت ملی و از طرفی حفظ امنیت فضایی در کشور بوده است. این کشورها اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده اند از جمله کشور آمریکا که اخیراً قانونی را به تصویب رسانده است که طی آن ارتش ملزم به تأسیس سپاه فضایی در نیروی هوایی خود شده است.

سپاه فضایی ارتش آمریکا در راه است

به گزارش کلیک ، پنج شنبه گذشته کنگره آمریکا در اقدامی ارتش این کشور را ملزم به تشکیل سپاه فضایی کرده است. این الزام در پی نگرانی هایی در خصوص جلوگیری از بروز جنگ در آمریکا و همچنین کنترل دارایی های فضایی آمریکا صورت گرفته است. اعضای کنگره آمریکا پنتاگون را به عدم توجه به بازسازی و به روز رسانی ارتش آمریکا متهم کرده اند. آن ها خاطر نشان کرده اند که هر گونه تأخیر در به روز رسانی ارتش آمریکا می تواند منجر به آسیب پذیری هر چه بیشتر امنیت نظامی آمریکا شود.

مایک روژه یکی از اعضای کنگره که به عنوان نماینده فرا دستی نیروهای استراتژیک مشغول به کار است و همچنین جیم کویر عضو کمیت فرعی کنگره در بیانیه ای مشترک به این نکته اشاره کرده اند که آن ها اطمینان دارند که سازمان دفاعی آمریکا در حال حاضر قادر به انجام اقدامات لازم برای مقابله با چالش های مختلف که باعث به خطر افتادن امنیت آمریکا می شود را ندارد.

پنج شنبه کمیته فرعی در کنگره آمریکا به طور رسمی لایحه ای را به عنوان مجوز دفاع ملی صادر کرد که در پی آن ارتش آمریکا را ملزم به داشتن یک سرویس نظامی جداگانه ای که مسئول دفاع فضایی از آمریکا است، کرده است. این سرویس نظامی می بایست تا روز اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی ۱۱ دی ماه سال ۱۳۹۷ شمسی ایجاد شده باشد.

سپاه فضایی آمریکا که به Space Corps معروف است قرار است در کنار سایر سازمان های دفاعی آمریکا از جمله ارتش، نیروی دریایی، سپاه دریایی و نروی هوایی کار دفاع از آمریکا را انجام دهند. تمامی سازمان های یاد شده زیر مجموعه ای از ارتش آمریکا هستند و همگی کار دفاع از این کشور را در برابر انواع مختلف حملات بر عهده دارند. سپاه فضایی نیز مانند سپاه دریایی آمریکا که بخشی از نیروی دریایی است، در واقع زیر مجموعه نیروی هوایی آمریکا خواهد بود.

هیتر ویلسون، فرمانده نیروی هوایی آمریکا روز چهارشنبه گذشته به مخالفت خود را برای تشکیل سپاه فضایی اعلام کرده بود. به عقیده او پنتاگون به حد کافی قوی است و نیازی به تشکیل نیروهای اضافی ندارد. در واقع تشکیل سپاه فضایی پیچیدگی های سازمانی آمریکا را بیشتر خواهد کرد و باعث می شود تا چارت سازمانی آمریکا دچار پیچیدگی های بیشتری شود و از طرفی هزینه های ناشی از آن تا حد زیادی بیشتر و بیشتر شود.

این در حالی است که حامیان طرح تشکیل سپاه فضایی در کنگره آمریکا بر این باورند که تشکیل چنین سپاهی می تواند توانایی های نیروی هوایی آمریکا را برای مقابله با حملات هوایی احتمالی به آمریکا افزایش دهد. زیرا کشورهای مثل چین و روسیه در حال ساخت سلاح هایی هستند که می تواند امنیت فضایی آمریکا را به خطر بیندازد. از جمله این سلاح ها می توان به ماهواره های جاسوسی اشاره کرد.

در واقع ایجاد شبکه امنیت فضایی در آمریکا که یکی از ابزار کاربردی آن GPS است می تواند برای امنیت فضایی و هوایی آمریکا بسیار مفید و کارآمد باشد.

یکی از اعضای کنگره آمریکا بعد از شنیدن سخنان فرمانده نیروی هوایی آمریکا گفته است که اظهارات وی شوکه شده است زیرا وی به احتمال بسیار زیاد تلاش های کشورهایی مثل چین و روسیه را برای ساخت سلاح های مختلف به هدف نفوذ به فضای آمریکا فراموش کرده است. به عقیده این عضو کنگره، این مدیریت افزوده شدن بخش جدیدی به نیروی هوایی آمریکا و عدم توانایی تأمین مخارج این بخش مشکل عمده فرمانده نیروی هوایی کشور است.

روژه و کوپر تشکیل سپاه فضایی را به عنوان اولین و اصلی ترین گام برای تأمین امنیت فضایی آمریکا بر شمرده اند. این دو عضو کنگره در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرده اند که امنیت فضایی کشور می تواند به عنوان عامل بسیار مهمی در امنیت کلی کشور نقش عمده ای ایفا نماید. همچنین از آن جا که دشمنان ایالات متحده در حال آماده سازی و تجهیز خود به آخرین و پیشرفته ترین سلاح های حمله هوایی هستند، حفظ و افزایش امنیت هوایی فضایی آمریکا می تواند به عنوان عنصر مهمی در امنیت ملی آمریکا شناخته شود.

از طرفی در ماه می گذشته یعنی اردیبشهت ماه سال جاری ژنرال دیوید گلدفین رئیس کارکنان نیروی هوایی آمریکا به اعضای کنگره آمریکا در خصوص تشکیل سپاه فضایی هشدار داده بود که تشکیل چنین سازمان هایی باعث ایجاد نا هماهنگی و عدم انسجام در نیروی هوایی آمریکا خواهد شد.

این ژنرال با سابقه در ادامه توضیح داده بود که اکنون زمان افزودن سازمان های دفاعی نیست زیرا تمرکز بر روی تشکیل چنین سازمان هایی باعث کند شدن روند پیمایش مسیر توسعه امنیتی در آمریکا خواهد شد. در واقع به گفته وی برای انجام چنی کارهایی بهتر است ابتدا از راه مباحثه و گفتگو پیش رفت و تمامی جوانب کار در این زمینه مورد بررسی قرار گیرند و سپس قانونی برای تشکیل سپاه یا سازمانی جدید در کنگره تصویب شود.

هر چند این قانون برای نهایی شدن ابتدا می بایست به تائید کل نمایندگان برسد و از طرفی طرف کاخ سفید و کنگره برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فرستاده می شود تا وی این قانون را امضا کرده و به تصویب نهایی برساند.

ارسال نظر