مناطق پر خطر در مقابل طوفان خورشیدی مشخص شدند

دانشمندان برای اولین بار نقشه ای تهیه کردند که مناطق پرخطر آمریکا در مقابل طوفان مغناطیسی خورشید را نشان می دهد.

مناطق پر خطر در مقابل طوفان خورشیدی مشخص شدند

به گزارش کلیک، هرچند این طوفان های شدید مغناطیسی بسیار نادر هستند، اما زمانی که رخ می دهند، جریانی از ذرات شدیدا باردار از بادهای خورشیدی می توانند میدان مغناطیسی زمین را قطع کرده و سبب ویرانی شبکه های برق شوند.

یک زبانه قدرتمند خورشیدی می تواند ما را برای ماه ها و یا سال ها به دوران تاریک بفرستد و باعث قطع گسترده برق در سیاره ما شود. خسارت تقریبی آن حدود ۲٫۶ تریلیون دلار است.

بنابر این دانستن این که کدام شبکه برق بیشتر در معرض ضربه چنین طوفان های شدیدی قرار دارند، فکر خوبی خواهد بود. و همین مساله باعث تهیه کردن چنین نقشه ای توسط محققین زمین شناس آمریکایی شده است.

دیو موشر می گوید "شبکه های برق روی زمین هستند و می توانند میدان های مغناطیسی اعماق زمین را دریافت کنند. اما این فعالیت های ژئوالکتریک بستگی به زمین شناسی داشته و از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت هستند."

مخصوصا مناطقی که عرض جغرافیایی بالاتری دارند و از این رو به قطب های مغناطیسی زمین نزدیک تر هستند، بیشترین میزان ذرات را در طول طوفان خورشیدی دریافت خواهند کرد.

یک عامل دیگر، رسانایی سنگ های زیر منطقه است. مانند سنگ های رسوبی که جریان الکتریکی شدید تری را فراهم می کنند. برای ارزیابی این که کدام مناطق با ریسک بیشتری مواجه هستند، این تیم داده های زمین شناسی را از INTERMAGNET ـ یک شبکه جهانی برای ارزیابی میدان های مغناطیسی زمین ـ بررسی کردند.

البته این نقشه کل آمریکا را پوشش نمی دهد اما مناطق در معرض خطر را به نمایش گذاشته است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، مینه سوتا و ویسکانسین در ریسک نسبتا بالایی هستند و نقاط قرمز نشان دهنده خطرات ئوالکتریکی در بالاترین حد خود است و پس از آن نیز نقطه های سیاه در معرض ریسک قرار دارند.

نقشه نقاط در معرض خطر

در مقایسه با آن، نقاط خاکستری، سفید، زرد و سبز بخش هایی هستند که کمترین میزان خطر را دارند.

اما همان طور که می بینید، بیش از نیمی از آمریکا در این نقشه ترسیم نشده است و محققین هنوز بودجه لازم برای این کار را ندارند. این تیم هشدار می‌دهد تکمیل این نقشه مخصوصا برای مناطق شمالی بسیار ضروری است.

ارسال نظر