دستیابی ارتش آمریکا به فناوری سلاح الکترومغناطیسی

نیروی دریایی ارتش ایالات متحده امریکا اقدام به ساخت یک توپ الکترومغناطیسی کرده است اما ارزیابی ها تاکنون حکایت از آن دارد که توپ های باروتی چندان با این اسلحه ها از نظر کارایی و هزینه تفاوتی ندارد.

دستیابی ارتش آمریکا به فناوری سلاح الکترومغناطیسی

به گزارش کلیک، سال ها است که نیروی دریایی آمریکا در حال ساخت نوع جدیدی از توپ به نام railgun و یا 'اسلحه ریلی 'است. این توپ که به جای مواد منفجره از نیروهای الکترومغناطیسی برای شلیک بهره می برد نمایانگر پیشرفت گسترده ای در فناوری های توپخانه محسوب می شود.

اسلحه ریلی برای نخستین بار در سال ۱۹۱۸ توسط یک دانشمند فرانسوی به نام Louis Octave Fauchon-Villeplee ساخته شد. وی با گسترش تحقیقات بر روی اسلحه فنری مشابهی که پیش از این ساخته بود موفق شد تا این اسلحه را نیز توسعه دهد. او توانست تا نشان دهد که جسم پرتاب شونده میتواند توسط میدان مغناطیسی تولید شده با جریان الکتریکی عبوری از دو ریل، به جلو رانده شود.

مشکل اختراع این دانشمند فرانسوی میزان انرژی مورد نیاز برای این اسلحه بود. در خلال جنگ جهانی دوم اداره مهمات آلمان طرح هایی برای ساخت چنین اسلحه ای تولید کرد، اما در نهایت تحقیقات دانشمندان آمریکایی پس از جنگ مشخص کرد که، این اسلحه برای شلیک به نیرویی معادل روشن نمودن نیمی از شهر شیکاگو احتیاج خواهد داشت.

با این حال با پیشرفت روز افزون فناوری های تولید برق ایده اسلحه های ریلی بیش از پیش عملی می نمود. بلاخره در سال ۲۰۰۸ نیروی دریایی آمریکا اقدام به آزمایش مدل مقدماتی از این اسلحه کرد. مدلی که یک گلوله سه کیلوگرمی را هفت بار سریع تر از سرعت صوت در هوا پرتاب می کند.

دورتر و سریع تر

هنگامی که بتوانید پیش نیاز های توان مورد نیاز شلیک در چنین اسلحه ای را فراهم آورید باید در نظر داشته باشید که این وسیله دو مزیت بزرگ و اساسی نسبت به توپخانه سنتی دارد. اولین مزیت این است که شما دیگر لازم نیست که محموله ای از مهمات را در کنار خود داشته باشید. و دوم آنکه سرعتی که گلوله با آن از لوله اسلحه جدا می شود به معنای طی مسافت و سرعت بیشتر این گلوله ها نسبت به گلوله های معمول توپ می باشد.

با این همه نباید از نظر گذراند که توسعه چنین سلاحی بسیار پر هزینه بوده است و تا کنون چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته است. به علاوه این نیرو متوجه شده است که گلوله های مخصوصی که برای این توپ طراحی کرده است عملکرد بهتری در توپ های پنج اینچی معمولی پیشین دارد. گلوله هایی که در آسمان کنترل و هدایت می شوند.

چنین مسائلی موجب شده تا بسیاری در پنتاگون این سوال را مطرح کنند که آیا صرف چنین هزینه ای مقرون به صرفه است. باب ورک معاون وزیر دفاع، ماه گذشته اعلام کرد : به نظر می رسد که توپ های باروتی که پرتابه هایی با سرعت مشابه دارند به همان میزان مسافتی پرتاب می شوند که توپ های الکترومغناطیسی گلوله های خود را شلیک می کنند. به علاوه سرعت حرکت این گلوله ها نیز تفاوت چندانی با هم نمی کند.

اما تام بوشر، مدیر پروژه اسلحه ریلی در دفتر تحقیقات نظامی نیروی دریایی بر این باور است که در هنگامی که موانع در رابطه با منابع توان و انرژی و اندازه اسلحه حل شود، آینده روشنی از آن این اختراع خواهد بود.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت : ما شرایط بهتری خواهیم داشت، ما در حال نشان دادن پیشرفت خود هستیم و اثبات این امر کاری است که انجام می دهیم. اسلحه باروتی تا اندازه ای به بلوغ رسیدند که شما می توانید بیشترین میزان استفاده را از آنها بکنید. اسلحه های ریلی هنوز در ابتدای راه هستند.

ارسال نظر