پورت USB نوع C در آینده جایگزین جک هدفون خواهد شد

انجمن مجریان USB یا USB-IF این هفته استاندارد جدید USB Audio Device Class 3.0 را معرفی کرد. این استاندارد امکان استفاده از پورت USB نوع C را برای انتقال صدا به صورت دیجیتالی فراهم کرده است؛ بنابراین این پورت در آینده می تواند جایگزین جک هدفون شود.

پورت USB نوع C در آینده جایگزین جک هدفون خواهد شد

به گزارش کلیک، در سال های اخیر پورت USB نوع C در بیشتر گوشی های هوشمند دیده می شود؛ با وجود اینکه USB نوع C هنوز کاملا فراگیر نشده است، اما به تدریج جایگزین پورت های قدیمی USB می شود و بدون شک در چند سال آینده کاملا فراگیر می شود.

اما چه چیزی USB نوع C را این چنین خاص کرده است؟ مزیت USB نوع C این است که علاوه بر اینکه دو طرفه است، می توان به صورت چند منظوره نیز از آن استفاده کرد. از این پورت می توان برای موارد مختلفی استفاده کرد و در انتقال اطلاعات نیز از سرعت بالایی برخوردار است. این پورت در آینده می تواند برای انتقال اطلاعات در لپ تاپ ها و وسایل دیگر جایگزین پورت های قدیمی USB و پورت های دیگر شود و حتی می تواند جایگزین جک ۳٫۵ میلی متری هدفون نیز شود؛ بنابراین می توان گفت این پورت در آینده استفاده های زیادی خواهد داشت.

شاید در آینده مجبور باشید برای اتصال هدفون های دارای جک ۳٫۵ میلی متری به پورت USB نوع C از مبدل استفاده کنید، اما قطعا این پورت در آینده کاملا فراگیر خواهد شد و وسایل زیادی از آن پشتیبانی می کنند و لوازم جانبی مختلف نیز به تدریج به این پورت مجهز خواهند شد. قبلا نیز استانداردهایی برای انتقال صدا از طریق پورت USB نوع C معرفی شده بود و حالا هم جدیدترین روش برای انتقال صوت به صورت دیجیتالی از طریق این پورت، یعنی استاندارد USB Audio Device Class 3.0 معرفی شده است؛ بنابراین تولید کنندگان و توسعه دهندگان وسایل مختلف می توانند از این راه حل برای انتقال صوت با بالاترین کیفیت استفاده کنند.

همانطور که می دانید اپل جک ۳٫۵ میلیمتری را در گوشی های آیفون ۷ و ۷ پلاس حذف کرده است و هدفون از طریق پورت لایتنینگ به این گوشی متصل می شود. البته اپل مبدلی را به صورت رایگان همراه با گوشی های جدید خود عرضه کرده است که می توان با استفاده از آن از هدفون های دارای جک ۳٫۵ میلیمتری نیز به همراه آیفون ۷ و ۷ پلاس استفاده کرد. حذف جک ۳٫۵ میلی متری توسط اپل موجب شده است پورت لایتنینگ به صورت چند منظوره در گوشی های جدید آیفون مورد استفاده قرار گیرد. قطعا در مورد پورت USB نوع C هم این اتفاق رخ خواهد داد و احتمالا برای انتقال صوت نیز در آینده به صورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حال باید دید در آینده پورت لایتنینگ پیروز میدان خواهد بود یا پورت USB نوع C.

lightning-connector-cable-vs-usb-type-c-5

اپل سال ها پیش هم چنین اتفاقی را تجربه کرد. این شرکت در سال ۱۹۸۶ پورت اختصاصی خود یعنی پورت Fire Wire را برای اتصال لوازم جانبی مختلف به کامپیوتر معرفی کرد و وسایل زیادی با این پورت روانه باز شدند؛ اما چندین سال بعد پورت USB به تدریج جایگزین این پورت شد و پس از آنکه استیو جابز در سال ۲۰۰۸ منسوخ شدن پورت Fire Wire را رسما اعلام کرد، تعداد زیادی از وسایل با پورت USB 2.0 برای اتصال به کامپیوتر روانه بازار شد. با وجود اینکه در حال حاضر مالکیت اپل نسبت به سال ۲۰۰۸ بسیار گسترده تر شده است، اما در مقابل انجمن مجریان USB نیز از حمایت شرکت های بزرگی همچون اینتل، IBM و مایکروسافت برخوردار است که مزیت بزرگی برای این سازمان محسوب می شود.

اگر چه این دو پورت اصلا با یکدیگر سازگاری ندارند؛ اما هر دو پورت می توانند در وسایل مختلف به کار گرفته شوند؛ اما چنانچه تاریخ تکرار شود؛ یکی از این دو قطعا حذف خواهد شد. اما حتی اگر در آینده وسایلی خریداری کنید که تنها مجهز به پورت لایتنینگ و یا USB نوع C باشند، باز هم برای اتصال وسایل قدیمی به وسایل جدید خود از مبدل های مختلف استفاده خواهید کرد.

ارسال نظر