۵ اشتباه جبران‌ناپذیر هنگام طراحی رابط کاربری

رسانه کلیک - ۵ ویژگی رابط کاربری باعث می‌شود بسیاری از کاربران تجربه آزار دهنده‌ای از محیط نرم‌افزاری بدست آورده و برای همیشه دور سایت، اپلیکیشن یا گوشی خاصی را خط قرمز بکشند.

۵ اشتباه جبران‌ناپذیر هنگام طراحی رابط کاربری

بیش از ۵۰ درصد ترافیک اینترنت، از اینترنت موبایل منشعب می‌شود. حال شمار زیادی از شرکت‌های توسعه‌دهنده سعی در ارائه خدمات خود به کاربران تلفن همراه دارند که البته برخی از این خدمات برای کاربران آزار دهنده است. ۵ ویژگی رابط های کاربری ناموفق به شرح زیر است:

پاپ آپ‌های ناخوانده

پاپ آپ‌ها یکی از آزاردهنده‌ترین گزینه‌هایی است که کاربران اینترنت با آن سر و کله می‌زنند. حتماً مشاهده کرده‌اید که چنانچه روی لینکی کلیک می‌کنید، ناگهان صفحات تبلیغاتی بسیار زیادی برای شما باز می‌شود.

اخیراً شرکت‌های بزرگی نظیر اپل و گوگل درصدد مسدود کردن پاپ آپ‌ها برای کاربران خود هستند. به همین علت، شرکت‌های توسعه‌دهنده پاپ‌آپ از روش دیگری به نام interstitial استفاده می‌کنند. در این روش، پس از کلیک بر روی لینکی، چند ثانیه پیش از بارگذاری صفحه، کاربر با پیام تبلیغاتی مواجه می‌شود که بسیار آزاردهنده است.

حجم زیاد نوتیفیکیشن

اعلان‌های مزاحم، به آن دسته از نوتیفیکیشن هایی می گویند که توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای مختلف، به جهت اطلاع‌رسانی و مقاصد دیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند. در یک رابط کاربری ناموفق، حتی در صورت عدم استفاده از نرم افزار، نوتیفیکیشن های آن همچنان برای کاربران ارسال می‌شود. اعلانات ابزاری قدرتمند در بازاریابی محسوب می‌شوند، اما با ایجاد مزاحمت برای کاربر، بر رابط و تجربه کاربری تأثیر منفی می‌گذارد.

اعلانات نیز مانند پاپ آپ‌ها باعث وقفه در روند کار کاربر شده و تجربه‌ای آزاردهنده به حساب می آیند. خوشبختانه اعلانیه‌ها برخلاف پاپ آپ‌ها، تنها هفته‌ای ۲ تا ۵ بار برای کاربر ارسال می‌شوند.

مراحل طولانی نام‌نویسی وب‌سایت‌ها

نام‌نویسی در سایت‌های اجتماعی و نرم‌افزار موبایل فوق‌العاده سریع و راحت است و تنها با پر کردن ۲ یا ۳ گزینه، اکانت کاربر فعال می‌شود. سایت‌های دیگری نیز هستند که برای نام‌نویسی تنها کافی است، اطلاعات کاربری یکی از شبکه‌های اجتماعی خود را وارد کنید. این کار تنها به منظور کاهش موانع موجود در سایت‌ها صورت می‌گیرد.

نکته جالب توجه این است که در برخی از سایت‌ها علاوه بر وارد کردن مشخصات کاربری اکانت خود، باید مجدداً اقدام به نام‌نویسی در سایت کنید که این پروسه نیز بر رابط و تجربه کاربری تأثیر منفی می‌گذارد.

فرم‌های بلند و پیچیده

این مورد هم مانند مورد قبلی است. برخی از سایت ها تنها با چند پرسش کوتاه برای کاربران خود، حساب کاربری باز می‌کنند. اما در این بین برخی از سایت‌ها اقدام به پرسش سؤال های مختلف می‌کنند که بعضاً طولانی و پیچیده است. کاربران نیز ممکن است به دلیل نگرانی‌های امنیتی از ادامه ثبت نام منصرف شوند.

منوهای جهت‌یابی نامشخص

منوهای جهت‌یابی برخی سایت‌ها و یا نرم‌افزارهای موبایل، به قدری نامشخص است که نتیجه‌ای جز سردرگمی کاربران و شکست رابط کاربری به همراه ندارد.

ارسال نظر