استفاده از طیف‌سنجی برای جمع‌آوری نمونه در مریخ

دانشمندان یک ابزار جدید ساخته‌اند که می‌تواند در شناسایی سنگ‌های مریخی کمک کند که بیشترین نشانه از زندگی باستانی را دارند.

استفاده از طیف‌سنجی برای جمع‌آوری نمونه در مریخ

به گزارش کلیک، این سیستم به مریخ‌نورد بعدی ناسا کمک خواهد کرد تا به دنبال نمونه‌های سنگی بگردند که تا حد ممکن بکر و دست‌نخورده باشند، و شانس تشخیص حیات میکروبی را بالا ببرند زیرا این سنگ‌ها ترکیب اصلی خود را حفظ کرده‌اند.

این تکنیک که یک نوع طیف‌سنجی است بر روی مریخ‌نورد بعدی ناسا ساخته خواهد شد و در برنامه سال ۲۰۲۰ به مریخ فرستاده خواهد شد. نمونه سنگ‌ها جمع‌آوری‌شده و سال‌ها بعد توسط فضانوردان برای تحلیل به زمین آورده خواهند شد.

یکی از اعضای تیم می‌گوید "این کار به تعیین اینکه مریخ‌نورد در سال ۲۰۲۰ چه نمونه‌هایی را جمع‌آوری کند، کمک خواهد کرد. مریخ‌نورد به دنبال مواد آلی در رسوبات خواهد گشت و این کار اطلاعات گزیده‌تری را به زمین بازخواهد گرداند."

طیف‌سنجی رامان یک تکنیک رایج در زمین‌شناسی است تا مواد شیمیایی را در سنگ‌های باستانی شناسایی کند. این طیف‌سنجی از طریق ارتعاشات خفیف اتم‌ها در مولکول‌های یک ماده خاص کار می‌کند. به این طریق زمین شناسان می‌توانند تشخیص دهند سنگ از چه موادی ساخته‌شده، زیرا اتم‌ها و مولکول‌ها هرکدام فرکانس خاص خود را دارند.

تیم MIT در نظر دارد این سیستم بتواند تفاوت بین مواد آلی با منشا بیولوژیک و مواد آلی با منشا سایر فرآیندهای شیمیایی را تشخیص دهد.

چنین روشی برای سنگ‌های مریخ که مدت‌های طولانی دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند بسیار مفید است. مریخ‌نورد ناسا با تحلیل طیف رامان در سنگ‌های مریخی می‌تواند نمونه‌هایی را بیابد که حاوی هیدورژن بیشتری هستند.

تیم MIT سیستم خود را روی یک نمونه فسیل باستانی و همین‌طور چند سنگ که ترکیبات شیمیایی آن‌ها شناخته‌شده بود، آزمایش کردند. در هر دو مورد تحلیل داده‌ها به‌خوبی انجام شد.

ارسال نظر