استفاده از گوشی هوشمند برای تشخیص ضربان غیرطبیعی قلب

به تازگی محققان فنلاندی موفق به ابداع روش جدیدی شده‌اند که از طریق آن و با استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌توانند ضربان غیر طبیعی و نامنظم قلب را تشخیص دهند. در این روش از حسگرهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ برای اندازه‌گیری ضربان قلب استفاده می‌شود.

استفاده از گوشی هوشمند برای تشخیص ضربان غیرطبیعی قلب

به گزارش کلیک، در چند سال اخیر فعالیت‌های مبتکرانه‌ای در زمینه فناوری کنترل فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های مرتبط با تناسب اندام صورت پذیرفته است و اپلیکیشن‌هایی همانند Apple Health نیز به همین منظور طراحی شده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت در حال حاضر حتی گوشی‌های هوشمند نیز می‌توانند در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و یا حتی بیماری‌های مرگبار نقش مهمی را ایفا کنند. به تازگی محققان فنلاندی در راستای استفاده از گوشی هوشمند برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک، روش جدیدی را ابداع کرده‌اند. روش آن‌ها به صورتی است که با استفاده از گوشی هوشمند می‌توانند ضربان نامنظم قلب را در اصطلاح به آن فیبریلاسیون دهلیزی می‌گویند و در برخی از موارد می‌تواند به مرگ منجر شود، تشخیص دهند.

فیبریلاسیون دهلیزی به معنای نامنظم بودن و غیر طبیعی بودن ضربان قلب است. قلب از چهار حفره تشکیل شده است و چنانچه فردی مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی باشد، دو حفره بالایی قلب که دهلیز نام دارند، با سرعت بالایی شروع به تپش می‌کنند؛ در نتیجه دو حفره بالایی و پایینی قلب که بطن نام دارند، نمی‌توانند هماهنگ با یکدیگر عمل ‌کنند و این مسأله باعث می‌شود که خون به داخل دهلیز‌ها پمپاژ شود. این اتفاق باعث ایجاد لخته‌های خون و حرکت آن‌ها به سمت مغز می‌شود که در نهایت باعث می‌شود فرد دچار سکته مغزی شود. به دلیل اینکه تمام اتفاقات مذکور در مدت زمان کوتاهی رخ می‌دهند، تشخیص آن‌ها دشوار است. گاهی اوقات این اتفاقات آنقدر سریع رخ می‌دهند که فرد بیمار حتی فرصت نمی‌کند سریعا به پزشک مراجعه کند و یک نوار قلب از قلب خود تهیه کند.

محققان فنلاندی موفق شده‌اند با استفاده از یک الگوریتم خاص این شرایط را سریعا با استفاده از گوشی‌های هوشمند تشخیص دهند. این محققان دریافتند در صورتی که این احتمال وجود داشته باشد که فرد دچار فیبریلاسیون دهلیزی شده باشد، می‌توان فرد بیمار را به پشت خواباند و گوشی را روی قفسه سینه او قرار داد و گوشی با استفاده از حسگر شتاب‌سنج و ژیروسکوپ تعداد بالای ضربان قلب را که نشان دهنده فیبریلاسیون دهلیزی است، تشخیص می‌دهد.

سرپرست تیم تحقیقاتی اذعان کرد: "در این روش تعداد ضربان قلب به وسیله حسگر شتاب‌سنج و ژیروسکوپ که تقریبا در تمام گوشی‌های امروزی وجود دارند، سنجیده می‌شود. کاربران برای انجام این کار نیاز به هیچ گونه سخت افزار دیگری ندارند و تنها کافی است اپلیکیشنی را که به همین منظور طراحی و ایجاد شده است، روی گوشی خود نصب کنند".

محققان با انجام آزمایشی عملکرد این روش را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش ۱۶ فرد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و ۲۰ فرد سالم شرکت کردند و اپلیکیشن توانست افراد بیمار را با موفقیت تشخیص دهد. پیش از این نیز روشی تحت عنوان روش دهلیزی برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی به کار گرفته می‌شد که تشخیص آن در ۹۵ درصد موارد صحیح بود. اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوارند پزشکان و بیماران از این روش آسان و کم هزینه برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی استقبال کنند. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده نزدیک یک سیستم ابری نیز برای ذخیره‌‌سازی اطلاعات اپلیکیشن به کار گرفته خواهد شد و این اطلاعات برای تحلیل شرایط افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر