تاکسونومر، شیوه ای جدید در تشخیص عفونت ها

دانشمندان ایالت یوتا روش جدیدی در تشخیص بیماری های عفونی ایجاد کرده اند که می تواند زندگی افراد زیادی را نجات دهد. در این روش از ابزاری به نام تاکسونومر بهره گرفته می شود.

تاکسونومر، شیوه ای جدید در تشخیص عفونت ها

به گزارش کلیک، این روش با نمونه ای از یک مایع بدنی شروع می شود. رابرت اشلابرگ (Robert Schlaberg ) مدیر بخش پزشکی آزمایشگاه های ARUP واقع در ایالت یوتا است. در رساله ای که در مورد زیست شناسی ژنومی منتشر شد، اشلابرگ و همکارانش نشان دادند که تاکسونومر می تواند همه ی پاتوژن های موجود را در عرض چند دقیقه شناسایی کند. در این وضعیت، پزشک مجبور نیست تصمیم بگیرد که چه چیزی را آزمایش کند.
اشلابرگ می گوید می توان تاکسونومر را مانند یک میکروسکوپ تصور کرد، با این تفاوت که با میکروسکوپ سلول ها زیر نظر قرار گرفته می شوند اما در روش تاکسونومر، فرد در جستجوی دی. ان. ای (DNA ) است. و یا واقعا هر چیزی که دی. ان. ای یا آر. ان. ای (RNA) داشته باشد ـ سپس با این ابزار فرد می تواند به شناسایی بپردازد.
بعد از این که نمونه بیمار بدست آمد، داده ها از طریق اینترنت به تاکسونومر آپلود می شوند. این ابزار سپس لیستی از همه ویروس ها، باکتری ها و قارچ های موجود در نمونه را نمایش می دهد. مارک یاندل (Mark Yandell) استاد ژنتیک انسانی در دانشگاه یوتا است. وی هدایت این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت. وی بر این باور است بخش تحلیل داده های این نرم افزار تغییر دهنده اصلی معادلات است.
یاندل می گوید: محاسبه به طور چشمگیر بزرگ خواهد بود - در واقع یکی از بزرگترین محاسباتی است که یک دانشمند کامپیوتر با هر نوع استانداردی ممکن است به کار ببرد. این حقیقت که ما می توانیم این عمل را تقریبا در طی پنج دقیقه انجام دهیم، چیزی است متحول شده و بی سابقه.
انتظار می رود که تاکسونومر در ماه آینده برای تست های تشخیص وارد بازار شود. اشلابرگ همچنین برای گسترش این پروژه و به منظور کاهش نرخ بالای مرگ و میر کودکان در اثر بیماری های عفونی در سراسر جهان، یک اعانه صد هزار دلاری از بنیاد بیل و ملیندا گیتس دریافت کرده است.
منبع:kuer

ارسال نظر