داستان ادامه دار پیامک های میلیاردی

برای شرکت در قرعه کشی ما عدد ۲ را به این سامانه پیامک کنید! به نظر شما کدام گزینه بهترین بازیکن این فصل لیگ برتر است؟

داستان ادامه دار پیامک های میلیاردی

به گزارش کلیک، همه ما با این عبارت ها و جمله ها کم و بیش آشنا هستیم. پیامک هایی که هر روز در صندوق های دریافت گوشی های همراهمان جولان می دهند و هیچ راهی برای گریز از آن ها نداریم.

در سال های اخیر، خدمات ارزش افزوده پیامکی از طرف اپراتورها به عنوان یک طرح درآمدزایی به خصوص برای تولیدکنندگان محتوا معرفی و استفاده شد که در ابتدا با استقبال خیلی خوب کاربران همراه شد. اما تقریبا دو سال بعد از راه اندازی (به خصوص با فراگیری گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی موبایلی)، ریزش شدید مخاطبان، تولیدکنندگان محتوا را از این طرح نا امید کرد.

با این حال هنوز شرکت ها و کسب و کارهایی هستند که این روش را به عنوان بخشی از سیستم درآمدزایی خود به کار می گیرند. شاید به همین دلیل است که حتی با اختصاص سامانه *۸۰۰# برای لغو سرویس های ارزش افزوده، اپراتورها علاقه زیادی به قطع سرویس ها ندارند و در برخی موارد مشاهده شده است که علیرغم درخواست یک کاربر برای قطع سرویس ها از طریق سامانه ذکر شده، همچنان بعضی از آن ها فعال باقی مانده اند.

به دور از هر گونه قضاوت پیش داورانه و با در نظر گرفتن امکان بروز مشکلات فنی، انتظاری که از اپراتورها وجود دارد، احترام به مخاطبین و پیگیری این مشکلات پس از رسیدن گزارش های زیادی در این باره است.

اما در کنار بحث سرویس های ارزش افزوده، سال هاست که برنامه های تلویزیونی نیز از خدمات پیامکی برای ارتباط با کاربران، برگزاریس قرعه کشی و نظرسنجی استفاده می کنند. روشی که هم برای آمارگیری تعداد مخاطبین یک برنامه تلویزیونی و هم برای ایجاد تعامل با آن ها بسیار مفید است. اما پرسشی که در این مورد وجود دارد این است که آیا برنامه های تلویزیونی امکان کسب درآمد از این طریق را دارند؟

پاسخ این پرسش کمی مبهم است. در وافع قالب خاص قراردادی و یا راهنمایی جامع برای کسب درآمد برنامه های تلویزیونی از این نوع همکاری موجود نیست اما با توجه به تجربه نگارنده، اپراتورها در این شرایط امکان عقد قراردادهای جداگانه را دارند. البته چندان هم دور از انتظار نیست که برنامه هایی با چند میلیون بیننده به دنبال عقد قراردادهایی برای کسب درآمد از ارتباط و تعامل با بینندگان خود از طریق ارسال پیامک باشند.

به طور مثال برنامه تلویزیونی نود با توجه به حجم بالای مخاطب و به خصوص مخاطب مشتاق به برقراری تعامل، می تواند یکی از پتانسیل های خوب درآمدزایی در این زمینه باشد. شاید شما هم یکی از شرکت کنندگان در نظرسنجی ها و مسابقات این برنامه بوده باشید و همیشه این پرسش برایتان وجود داشته باشد که درآمد حاصل از پیامک های ارسالی به حساب چه کسانی می رود؟

اپراتورها، معمولا در این شرایط قراردادهای شناور از ۳۰ تا ۵۰ درصد را با توجه به میزان بازدهی طرح، منعقد می کنند و این یعنی اگر در یک برنامه یک میلیون پیامک (درست و نادرست) از سوی مخاطبان دریافت شود. با احتساب میانگین ۱۰ تومان برای هر پیامک، ۱۰ میلیون تومان درآمد حاصل خواهد شد که سهم تولیدکنندگان برنامه از این درآمد، بین سه تا پنج میلیون تومان خواهد بود. حالا با یک ضرب ساده می توان درآمد ماه و سال یک برنامه را از این طرح محاسبه کرد.

هدف از نگارش این مطلب انتقاد از این طرح و درآمدهای حاصل از آن نیست و صرفا جهت آگاه سازی مخاطبین و پاسخ به پرسشی که ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده بود تصمیم به انتشار آن گرفتیم. البته در ارتباط با بخش اول (خدمات ارزش افزوده) امیدواریم صاحبان کسب و کارهای تولیدکننده محتوا که هنوز هم با استفاده از روش های منسوخ و در واقع فریب کاربرانی که اطلاعات کمی در این زمینه دارند کسب درآمد می کنند، ایده های جدیدتر و قوی تری را پیدا کرده و به کار بگیرند تا درآمد اخلاقی تر و بیشتری کسب کنند.

ارسال نظر