پخش بدون توقف ویدیو روشی برای سنجش عمر باتری لپ‌تاپ‌ها

کلیک – پخش بدون توقف ویدیو که یکی از روش های متداول برای سنجش عمر باتری لپ تاپ است، برای سنجش عمر باتری لپ تاپ های جدید به دلیل مصرف کم پردازنده های آن ها هنگام پخش ویدیو، روش خوبی نیست و عمر باتری آن ها را بیش از میزان واقعی نشان می دهد.

پخش بدون توقف ویدیو روشی برای سنجش عمر باتری لپ‌تاپ‌ها

آیا عمر باتری لپ تاپ شما به همان اندازه ای است که شرکت سازنده آن اعلام کرده است؟ به احتمال زیاد پاسخ شما در بسیاری از موارد منفی است.

یکی از روش های متداول برای اندازه گیری عمر باتری یک لپ تاپ، پخش مستمر و بدون توقف ویدیو با آن لپ تاپ است. این روش هنوز هم در حال استفاده است و بسیاری از شرکت های سازنده لپ تاپ از این روش برای اندازه گیری عمر باتری محصولات خود استفاده می کنند؛ اما مشکلی که در رابطه با این موضوع وجود دارد این است که در حال حاضر پردازنده های مورد استفاده در لپ تاپ ها، در هنگام پخش فیلم مصرف کمی دارند و استفاده شرکت های سازنده از روش پخش بذون توقف ویدیو برای سنجش عمر باتری، موجب می شود عمر باتری یک لپ تاپ به میزان قابل توجهی بیشتر از میزان حقیقی آن در استفاده های روزمره از لپ تاپ، نشان داده شود؛ به عنوان مثال عمر باتری تبلت هیبریدی Surface Pro به طور معمول ۶ تا ۸ ساعت است که برای یک تبلت دارای ویندوز، میزان خوبی محسوب می شود؛ اما این میزان با مدت زمان اعلام شده توسط مایکروسافت که ۱۳٫۵ ساعت است، فاصله زیادی دارد. بدون تردید چنانچه تنظیمات مختلف لپ تاپ درست مطابق با گفته های مایکروسافت انجام شود، عمر باتری لپ تاپ به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، اما باز هم به اندازه میزان اعلام شده توسط مایکروسافت نخواهد بود. تجربه نشان داده است عمر باتری لپ تاپ های جدید، تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد میزان اعلام شده توسط شرکت های سازنده آن ها است.

زمانی پخش مستمر ویدیو، روش خوبی برای سنجش عمر باتری لپ تاپ بود و حتی یک کار دشوار برای لپ تاپ ها محسوب می شد؛ زیرا پردازنده آن ها نیروی زیادی برای رمزگشایی فیلم ها مصرف می کردند و از سوی دیگر برای پخش فیلم از DVD استفاده می شد که باعث می شد مصرف باتری به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

در تصویر بالا نتایج مربوط به عمر باتری Macbook Air اپل در نه سال گذشته را مشاهده کنید. همانطور که می بینید عمر باتری این مک بوک در هنگام وب گردی ۴ ساعت و ۲۷ دقیقه و در هنگام پخش ویدیو ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه بوده است؛ بنابراین عمر باتری مک بوک اپل در نه سال پیش در هنگام پخش مستمر ویدیو، به میزان قابل توجهی کمتر از زمانی بوده است که کاربر از آن برای وبگردی استفاده می کرده است؛ اما این موضوع در مورد لپ تاپ های جدید اصلا صدق نمی کند و عمر باتری لپ تاپ های امروزی در هنگام پخش ویدیو به صورت مستمر، تقریبا همیشه بیش از زمانی است که از آن برای وبگردی استفاده می شود. دلیل این موضوع این است که پردازنده های لپ تاپ های جدید بدون مصرف نیروی زیادی، می توانند ویدیوهایی با فرمت های مختلف را به راحتی رمزگشایی کنند.

شاید برخی از افراد معتقد باشند که پخش مستمر ویدیو با لپ تاپ ها، سریع ترین و ساده ترین روش برای مقایسه عمر باتری دو لپ تاپ باشد؛ اما با یک وب گردی ساده هم می توان این کار را انجام داد. از سویی دیگر هیچ فردی ۱۳ ساعت به صورت مستمر و بدون توقف با لپ تاپ خود فیلم تماشا نمی کند؛ اما افراد زیادی هستند که در طول روز ساعات زیادی در حال وبگردی با لپ تاپ خود هستند؛ بنابراین سنجش عمر باتری با پخش مستمر ویدیو، روش چندان معقولی نیست.

ارسال نظر