اولین جراحی پیوند سر انسان به کمک واقعیت مجازی

همان طور که به احتمال بسیار زیاد از گوشه و کنار وب شنیده اید، جراح مغز و اعصاب ایتالیایی یعنی سرجیو کاناورو در صدد انجام اولین پیوند سر انسان در جهان است و می گوید این کار را در طی ۱۲ ماه آینده عملی خواهد کرد.

اولین جراحی پیوند سر انسان به کمک واقعیت مجازی

به گزارش کلیک، این جراح ایتالیایی، حتی یک داوطلب نیز به نام والری اسپیریدونوف که یک مرد ۳۰ ساله روسی با آتروفی عضلانی است را در اختیار دارد و به تازگی اعلام کرده که بیمار خود را تا مدت زمان مورد نیاز در داخل یک ماشین واقعیت مجازی نگاه می دارد تا بیمار به شرایط بدن جدید خود عادت کند و با آن خو بگیرد.

مطمئنا چنین جراحی حیرت انگیزی را نمی توان به این سادگی ها باور کرد، اما به قول معروف هیچ کاری غیرممکن نیست و باید منتظر ماند و دید آیا این جراح می تواند از پس این جراحی هولناک برآید؟

سال گذشته، زمانی بود که اسپیریدونوف اشتیاق در همکاری با این پروژه را اعلام کرد و این پروژه را از مرحله که در آن تنها به عنوان یک نظریه دیوانه وار شناخته می شد، به سمت یک پروژه نزدیک به واقعیت برد تا دنیا هم اکنون منتظر به واقعیت پیوستن آن باشد!

چند ماه بعد، یک جراح چینی که در طول سال های اخیر مشغول جراحی پیوند های سر مختلف بر روی بیش از ۱۰۰۰ موش بوده است، با کاناورو قرارداد همکاری امضا کرد تا توجه رسانه ها و مردم بیش از پیش به این موضوع منعطف شود.

با وجود سیل بیانیه ها و اظهار نظر ها در سال گذشته، این جراح ادعا می کند که پیوند سر در یک میمون را با موفقیت انجام داده است و حتی توانسته نخاع قطع شده از موش را دوباره متصل کند.

سپس، چند ماه پیش او اعلام کرد که او حتی یک روش مشابه بسیار دردآور را بر روی یک سگ انجام داده است و در مقاله خود در NSFL تشریح کرد که چگونه بعد از اتصال دوباره سر به نخاع سگ، او توانست دوباره راه برود. البته او از شجاعت و تحمل سگ به خوبی یاد کرد!

جای تعجب نیست که پیشنهاد چنین عملی بسیاری از متخصصین و کارشناسان را با شک و تردید و نگرانی مواجه ساخته است، اما موفقیت این جراحی تنها نکته ای نیست که در ذهن مردم جای گرفته است.

همان طور که هانت باجر، رئیس انجمن آمریکایی مغز و اعصاب جراحان در سال گذشته گفت، اگر این پروسه در واقع عملی شود، اسپیریدونوف چیزی به مراتب بدتر از مرگ را تجربه خواهد کرد!

او گفت: من به هیچ کس پیشنهاد چنین کاری را نمی دهم؛ همان طور که من اجازه نمی دهم کسی آن کار را با من انجام دهد. چون مطمئنم چنین عملی به مراتب از مرگ هولناک تر و بد تر است. به عبارت دیگر، هیچ کس تا به حال در تاریخ بشریت نتوانسته حتی به میزان اندکی حس زندگی در بدن یک فرد دیگر را به دست آورد.

در تلاش برای آماده سازی اسپیریدونوف برای مواجه شدن باشرایط و وضعیتی که ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب در بدن جدیدش تجربه کند، کاناورو می گوید که او برای مقابله با واکنش های غیر منتظره روانی، از یک سیستم جدید واقعیت مجازی استفاده خواهد کرد.

همان طور که انجمن مطبوعات آخر هفته گزارش داد، این سیستم جدید در طول کالج سلطنتی پزشکان و جراحان در کنفرانس گلاسکو در اسکاتلند رونمایی شد.

کاناورو گفت: این سیستم واقعیت مجازی، بیمار را در بهترین شرایط ممکن برای تجربه یک دنیای جدید قرار می دهد که او در بدن جدید خود قرار است با آن مواجه شود؛ دنیایی که در آن می تواند دوباره راه برود.

این سیستم که توسط شرکت فناوری مستقر در شیکاگو یعنی Inventum Bioengineering Technologies ظراحی و توسعه داده شده است، در واقع برای کمک به بیماران پیوند سر تولید شده است تا بیماران در هنگام بیدار شدن و دیدن خود در یک بدن دیگر، از شدت هیجان به مشکلات روانی خطرناک دچار نشوند.

در ادامه می توانید تعدادی از تصاویر منتشر شده از این تولیدکننده را مشاهده بفرمایید.

head-1

head-2

head-3

همچنین در این کنفرانس، این جراح خاطر نشان کرد که هنوز مکان اجرای این جراحی چالش برانگیز را که قرار است در اواخر ۲۰۱۷ صورت بگیرد، به صورت دقیق مشخص نکرده، اما می گوید بریتانیا احتمالا بهترین گزینه پیش رو خواهد بود.

او در ادامه ذکر کرد: من بازخورد بسیار خوبی از بریتانیا دریافت کردم؛ مخصوصا از جراحان، که من معتقد اگر حمایت واقعی آن ها وجود داشته باشد می توان بسیار به این جراخی امیدوار بود. با بریتانیا در مورد تمام پیامدهای اخلاقی صحبت کرده ام و حتی اگر بریتانیا به من اجازه انجام این جراحی را در آن ندهد، می توان یک منطقه دیگر را انتخاب کرد، اما الان که در اروپا هستم، می دانم بهترین مکان برای این جراحی بریتانیا است.

ظاهرا، ماجرا بسیار فراتر از حد انتظار پیشرفت داشته است و چه بخواهیم و چه نخواهیم، این جراحی به سمت عملی شدن در پیش است. باید منتظر ماند و دید آیا تلاش این جراح برای بازگرداندن توانایی راه رفتن به بیمار مذکور جواب می دهد یا این که بیمار داوطلب تجربه ای بدتر از مرگ را تجربه خواهد کرد!

البته تعدادی از کارشناسان و متخصصین بر این باورند که استفاده از واقعیت مجازی تنها به مدت ۱۲ هفته برای آماده سازی بیمار کافی نیست و او نخواهد توانست به خوبی و آن طور که باید و شاید در طول این ۱۲ ماه به شرایط بدن جدید خود عادت کند.

نکته ای که در این جا بر همه مبرهن است، شک و دودلی همه افراد در انجام موفقیت آمیز این جراحی است. اما اگر بخواهیم واقع نگر باشیم، دنیا با همین خطرپذیری ها توانسته در طول سالیان اخیر به پیشرفت دست یابد. البته نمی توان از کاربرد بسیار تعیین کننده واقعیت مجازی در این پروسه چشم پوشی کرد؛ فناوری که اگر نبود، نمی توان گفت چه بر سر این بیمار می آمد!

ارسال نظر