ربات ها با سیستم واقعیت مجازی کنترل می‌شوند

رسانه کلیک - دانشمندان موفق شدد به فناوری پیشرفته‌ای دست پیدا کنند که با استفاده از واقعیت مجازی ربات ها را به حرکت در آورده و مشاهده زاویه دید ربات را امکان‌پذیر می‌کند!

ربات ها با سیستم واقعیت مجازی کنترل می‌شوند

به گزارش کلیک ؛ به نقل از وب‌سایت انگجت ؛ تله‌ ربات نوعی ربات است، که از طریق کانال ارتباطی معین و از مسافتی دور توسط یک متصدی انسانی یا ماشینی دستورات و فرمان‌ها را اجرا می‌کند. متصدی انسانی بدین وسیله می‌تواند حرکت‌هایی را در قالب یک ماشین از مسافت طولانی مدیریت کند. در این راستا حسگرهای پیشرفته تعبیه شده روی ربات، متصدی را از چگونگی و نتایج انجام حرکات آن مطلع می‌سازد. فناوری تله‌ربات‌ها کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارد.

محققان اخیرا اقدام به ساخت تله ربات هایی کرده‌اند که ربات های دیگر را از راه دور کنترل می کند. طراحی و آزمایش‌های این ربات ها همانند جوی استیک های مدرن و گران قیمت نیروی دریایی ارتش آمریکا بسیار هزینه‌بر است.

دانشمندان مرکز تحقیقاتی MIT CSAIL قصد دارند با استفاده از تکنولوژی های رایج در دنیای بازی های کامپیوتری مانند Unity و Oculus Rift و سیستم واقعیت مجازی ربات ها را از فاصله دور کنترل کنند. آن ها سعی دارند که تکنولوژی کنترل ربات ها را به سطح جدید و قابل ارائه‌ای ارتقا دهند.

این فناوری که از مدل ذهن انسان الهام گرفته است، به کاربر این امکان را می دهد تا با استفاده از هدست های واقعیت مجازی (VR) ربات را کاملا کنترل کند. با این شیوه کاربر می تواند با استفاده از تصاویری که از دوربین های اطراف ربات ارسال می شود، خودش را درون روبات احساس کند و حرکاتش را کنترل کند.

گفتنی است؛ پیش از این تمام حرکات ربات ها با دست انسان قابل هدایت بودند و عادت کردن به این تغییر بزرگ کمی زمان بر خواهد بود.

کنترل این ربات ها از فاصله دور به این صورت است که کاربر با استفاده از دو دست ربات می‌تواند کارهای ساده ای مانند اتصال مکعب ها را انجام دهد. این کنترل در دو حالت انجام می شد، در حالت سیمی که کاربر مستقیما به ربات وصل است و حالت بی سیم که ربات از اتاق دیگری کنترل می شود که در نهایت عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد.

لازم به ذکر است؛ زمانی که مشکلی در یک خط تولید رباتیک پیش بیاید، یک متخصص می‌تواند خیلی راحت یک هدست واقعیت مجازی را به چشم زده و به درون ربات برود و مشکلات پیش آمده را برطرف کند.

محققان امیدوارند این تکنولوژی به زودی وارد بازار شود و انسان بتواند کارهای دشوار را در مقیاس و شرایطی انجام دهد که تاکنون از عهده‌اش خارج بوده است.

ارسال نظر