برگزاری سخنرانی علمی انباره داده‌ها در ایرانداک

سخنرانی علمی «انباره داده‌ها» در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران انجام شد

برگزاری سخنرانی علمی انباره داده‌ها در ایرانداک

به گزارش کلیک، سخنرانی علمی «انباره داده‌ها» امروز سیزدهم اردیبهشت توسط امید میلانی‌فرد، دانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، در ایرانداک انجام شد.

استفاده از اطلاعات و دانش به عنوان مزیت رقابت اصلی سازمان‌ها محسوب می‌شود. برای جمع‌آوری، یکپارچه‌سازی و استفاده از اطلاعات درون و برون سازمان جهت به کارگیری مدیران و سایر دانش‌کاران سازمانی، زیر ساخت‌هایی نیاز است. از جمله این ساخت‌ها، انباره داده‌ها(data warehouse) است.

انباره داده مخزنی یکپارچه و منحصر به فرد از اطلاعات مورد نیاز سازمان را در قالب مناسب برای دسترسی و تحلیل، جمع‌آوری می‌کند.

میلانی‌فرد ابتدا به ارائه اطلاعاتی در مورد پیدایش و تعریف انباره داده‌ها پرداخت و اشاره کرد انباره‌ داده‌ها یک مخزن یکتا، کامل و یکپارچه از داده‌هایی است که از منابع گوناگون گرفته شده و به شکلی در دسترس کاربر نهایی قرار گرفته‌اند که بتوانند آن‌ها را دریک زمینه تجاری درک کرده و مورد استفاده قرار دهند.

در این سخنرانی جریان توسعه و نگهداری انباره داده ها به عنوان دوره زندگی انبار داده از نیازسنجی تا طراحی و پیاده‌سازی بررسی شد.

پس از آن، مجید نبوی دیگر دانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات در ایرانداک و پنلیست سخنرانی، به جمع‌بندی سخنرانی در قالب مفاهیم ایرانداک پرداخت و صحبت‌‌های خود را با این توضیح شروع کرد که دانش قدرت است و گزارشات نیز از زمان‌های قدیم ابزاری بوده که به کمک مدیران می‌آمده تا به این دانش دست پیدا کنند.

سپس حضار به طرح سوالاتی پرداختند که میلانی‌فرد و نبوی به این سوالات پاسخ دادند.

امید میلانی‌فرد در حال حاضر مشغول انجام رساله خود پیرامون «ارائه مدل داده‌ای مرجع برای موسسه‌های آموزشی و پژوهشی زیر مجموعه «وزارت عتف»، زیر نظر دکتر محسن کاهانی و دکتر مهدی علیپور حافظی است.

ارسال نظر