تماشا کنید؛ مقیاسی واقعی از سلاح‌های هسته‌ای در دست بشر

سلاح های هسته ای از زمانی که در اختیار بشر قرار گرفت ویرانی های بسیاری به بار آورد و جان بسیاری از انسان ها از این طریق گرفته شده است.

تماشا کنید؛ مقیاسی واقعی از سلاح‌های هسته‌ای در دست بشر

کلیک-هنگامی که صحبت از سلاح هسته ای و انفجار هسته ای به میان می آید ذهن همه ما به سمت انفجار هسته ای هیروشیما و ناکازاکی می رود. این بمباران‌ها دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا بر علیه ژاپن صورت گرفتند. این بمب ها خسارت های جبران ناپذیری را بر روی مردم ژاپن گذاشتند و در این بمباران ۲۲۰۰۰۰ نفر جان باختند و هنوز هم آثار این اتفاق هولناک در برخی از نسل ها دیده می شود.

تا به حال ۲۴۷۵ انفجار اتمی انجام شده است که بیش از ۸۵ در صد از آن‌ها در انحصار دو کشور آمریکا (۱۱۳۲ بمب) و اتحاد جماهیر شوروی سابق (۹۸۱ بمب) بوده است.

بمباران های اتمی مانند هیروشیما و ناکازاکی در هیچ جنگی بعد از این واقعه به‌عنوان صلاح استفاده نشده است ولی اگر تصور کنیم که انسان می توانست در هر جنگی به راحتی از بمباران های اتمی استفاده می کرد دیری نمی‌پایید دیگر سیاره ای به نام زمین وجود نداشت.

در اوت سال ۱۹۴۵ این تحقیقات به عمل آمد که بمبی که در هیروشیما تولید و منفجر شد انفجاری معادل ۱۵ کیلوتن (معادل ۱۵۰۰۰ تن بمب TNT) بوده و بمبی که در ناکازاکی منفجر شده است انفجاری معادل ۲۱ کیلوتن داشته است؛ این مقایسه و آمار و ارقام عمق این فاجعه انسانی را نشان می دهد.

بمب دیگری که در زرادخانه آمریکا وجود دارد B83 نام گذاری شده است که این بمب انفجاری معادل ۱٫۲ مگاتن تولید می کند، این بمب ۸۰ بار از بمب های هیروشیما قدرتمند تر است.

قارچ ابری که از این انفجار تشکیل می شود، ارتفاعی بیشتر از پروازهای تجاری خطوط هوایی و حتی ارتفاعی بیشتر از قله اورست دارد! این مقیاس ترسناک بودن و وحشتناک بودن این بمب را نشان می دهد.

تماشا کنید؛ مقیاسی واقعی از سلاح‌های هسته‌ای در دست بشر

بمب B83 بزرگ‌ترین و مهیب‌ترین بمب ایالات متحده آمریکا نبوده است، بمب Castle Bravo که انفجاری معادل ۱۵ مگاتن دارد و ۱۰۰۰ بار از بمب هیروشیما قدرتمند تر است.

اما باید بگوییم که این بمب نیز بزرگ‌ترین بمب هسته ای نبوده است. در اکتبر سال ۱۹۶۱ بزرگ‌ترین انفجار هسته ای موسوم به انفجار هسته ای تزار Tsar bomba که قدرتی معادل ۵۰ مگاتن داشت و از انفجار هیروشیما ۳۳۳۳ برابر قدرتمند تر بود.

پروژه منهتن در خلال جنگ جهانی دوم منجر به ساخت بمب اتم شد و در واقع پدر بمب اتم را می توان جولیوس رابرت اوپنهایمر آلمانی دانست.

ارسال نظر