روز جمعه شاهد آخرین ماه گرفتگی سال ۲۰۱۶ باشید

ماه گرفتگی سال ۲۰۱۶ آخر این هفته رخ می دهد و هم زمان با ماه برداشت محصول خواهد بود، چیزی که تا سال ۲۰۲۴ دیگر شاهد آن نخواهیم بود.

روز جمعه شاهد آخرین ماه گرفتگی سال ۲۰۱۶ باشید

به گزارش کلیک، برای دومین سال، امسال نیز ماه کامل مصادف با ماه گرفتگی خواهد بود و در اروپا، آسیا، آفریقا و استرالیا دید خوبی به این رویداد خواهند داشت. انتظار می رود این رویداد ۳ ساعت طول بکشد.

زمین دو نوع سایه دارد: penumbral(نیم سایه) و umbral(سایه). umbral، مخروط مرکزی تاریکی است که از سمت زمین مخروطی می شود و penumbral ، سایه روشن تری است که از لبه umbral پخش می شود.

زمانی که در روز جمعه ماه کامل به سمت این سایه روشن تر حرکت کند، باعث می شود ماه گرفتگی penumbra رخ دهد که یکی از سه نوع ماه گرفتگی است.

سایه و نیم سایه

در مقایسه با نوع دیگر ماه گرفتگی ـماه گرفتگی جزئی و کلی ـ ماه گرفتگی نیم سایه، ظریف تر است اما آسمان روشن تر خواهد بود و شما میتوانید سایه های ضعیفی در یک چهارم بالایی ماه را بدون استفاده از تجهیزات خاصی ببینید. البته اگر شما دوربین دوچشمی یا تلسکوپ دارید، بهتر است آنها را پیدا کنید، زیرا دید بهتری خواهید داشت.

اندرو فازکاس برای نشنال جئوگرافی نوضیح می دهد:

"از آنجا که تاریکی سبک خواهد بود،بهترین راه برای مشاهده کنندگان استفاده از دوربین دو چشمی وتلسکوپ برای مشاهده سایه زمین است.تاثیرات تاریکی از بخش شمالی ماه شروع می شود و حدود ۹۱ درصد سطح آن را در فاز حداکثری می پوشاند."

ماه گرفتگی در روز جمعه ۱۶ سپتامبر در ساعت ۴٫۵۴ عصر به وقت UTC (9.30 شب به وقت تهران) آغاز و در ساعت۶٫۵۴ به اوج می رسد. این رویداد سه ساعت و۵۹ دقیقه و۱۶ ثانیه به طول می انجامد و بهتر است مشاهده آن را از دست ندهید. این آخرین کسوف ماه برداشت محصول در این نوع تا سال۲۰۲۴ خواهد بود.

منطقه مشاهده ماه گرفتگی

حالا به اخبار بد یا خوب می رسیم ـ بستگی دارد به این که شما در کجا زندگی می کنید. این ماه گرفتگی برای تمامی افراد اروپا، آسیا، آفریقا، و استرالیا قابل مشاهده است. افراد آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی باید تا سال ۲۰۱۷ صبر کنند تا یک ماه گرفتگی دیگر ببینند.

افرادی که در منطقه غیرقابل مشاهده هستند و کسانی که درمناطق با دید خوب هستند اما ترجیح میدهند در رختخواب باقی بمانند، می توانند رویداد را از طریق رصدخانه آنالاین Slooh مشاهده کنند.

ارسال نظر