مشاهده گازهای گلخانه ای با دوربینی فوق مدرن

دانشمندان به تازگی توانسته اند با دوربینی خاص گازهای گلخانه ای که موجب گرم شدن زمین هستند، را ببینند.

مشاهده گازهای گلخانه ای با دوربینی فوق مدرن

به گزارش کلیک، در پیش بینی های هواشناسی مادامی که تنها افزایش انتشار گازهای گلخانه ای به وجود آمده توسط انسان در نظر گرفته شود، درک میزان رشد انتشارات طبیعی گاز از شفافیت کمتری برخوردار است. به تازگی دانشمندان سوئدی در تحقیقات خود هر دو عامل انسانی و طبیعی انتشار گاز متان را به حساب آورده اند.
در نتیجه این تحقیقات یک چرخه مخرب شناسایی شد. انتشار گازهای گلخانه ای که طی سوختن سوخت های فسیلی توسط انسان ها به وجود آمده اند موجب افزایش دما می شوند که این افزایش دما به خودی خود موجب انتشار طبیعی بیشتر گاز متان و حتی افزایش گرمای زمین می گردند.

دانشمندان بر این باورند که دیگر در مورد فرضیات حرف نمی زنیم چرا که شواهد در حال افزایش و نتایج به طرز غافلگیرکننده ای شفاف هستند.
این بدان معناست که افزایش گرمای زمین که خیلی سریع هم اتفاق می افتد تنها به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده توسط بشر خواهد بود. همه چیز بیانگر این موضوع است که افزایش گرمای زمین توسط عوامل انسانی منجر به افزایش انتشار طبیعی گازهای گلخانه ای می شود.
اندازه گیرهای جز به جز ما یک الگوی شفاف تر از انتشار وسیعتر گاز متان در دریاچه هایی که دماهای بالاتری دارند به دست داد.
در طی دو سال گذشته گروه تحقیقاتی "لینکوپین" در فعالیتهای مطالعاتی متعددی شرکت داشته اند که همگی به یک نقطه مشترک رسیده اند: انتشار طبیعی گازهای گلخانه ای با گرم شدن آب و هوا افزایش می یابد.

در آخرین تحقیق محققان انتشار گاز گلخانه ای متان از سه دریاچه را مورد آزمایش قرار دادند. نتیجه تحقیق این بود که انتشار گاز متان با افزایش دما به صورت یک تابع نمایی افزایش می یافت. این اندازه گیری ها نشان می داد که دما در حدود 15 تا 20 درجه سانتیگراد، یعنی تقریبا 2 برابر سطح دمای گاز متان افزایش می یافت. مدارک مستند در این نتیجه گیری توسط دوربین پیشرفته ای ثبت شده است که می تواند از گاز گلخانه ای نیرومند متان موجود در هوا هم عکسبرداری و هم فیلمبرداری کند.
محققان "لینکوپین" و دانشگاه استکهلم برای اندازه گیری و نظارت بر گازهای گلخانه ای این دوربین را ساخته اند.

آزمایش با دوربین در " Foljesjon"، دریاچه ای در منطقه تحقیقاتی در غرب " Vanersborg" سوئد.

پروفسور "باستویکن" محقق اصلی پروژه دوربین معتقد است این دوربین به ما امکان نقشه برداری و نظارت بر منابع و حفره های انتشار گاز متان را می دهد. و به ما کمک می کند بفهمیم که چگونه انتشار گاز متان انتشار می یابد و چگونه می توانیم از انتشار آن بکاهیم.
او افزود: تاکنون این دوربین از روی سطح زمین مورد استفاده قرار می گرفته و اکنون برای نقشه برداری گاز متان در مقیاس وسیع تر سعی در هوابرد کردن این دوربین داریم.

methane-camera

این دوربین مادون قرمز پیشرفته دارای 35 کیلوگرم وزن و ابعاد 50×45×25 سانتیمتر است و قابلیت نصب بر روی پهپاد ها را نیز دارد و طوری بهینه سازی شده است که بتواند تشعشعاتی که گاز متان جذب می کند را اندازه گیری کند. این تشعشعات، گاز متان را تبدیل به یک گاز گلخانه ای نیرومند، یعنی 22 برابر نیرومندتر از گاز دی اکسید کربن CO2 می کند.
این دوربین می تواند برای اندازه گیری انتشار گاز در محیطهای زیادی از جمله رسوبات لجن فاضلاب ها، فرایندهای احتراق، دامداری ها و دریاچه ها مورد استفاده قرار گیرد. به ازای هر پیکسل در هر عکس این دوربین یک طیف با وضوح بالا را ثبت می کند، این امر امکان تفکیک متان از سایر گازها را فراهم می کند.

سوالات زیادی پیرامون گاز گلخانه ای متان وجود دارد. افزایش سریع اما نامنظم آن برای محققان تبدیل به یک معما شده است. همچنین در مورد منابع و حفره های تولید گاز متان بر روی زمین عدم قطعیت زیادی وجود دارد.
دوربین مورد بحث که توانسته از این رموز پرده برداری کند توسط گروهی ساخته شده که علوم تخصصی مختلفی نظیر نجوم، زمینشناسی، زیست شناسی، مهندسی و محیط زیست را با هم ترکیب کرده اند.
یکی از کارشناسان این پروژه معتقد است، با حساسیت بالایی که این دوربین دارد گاز متان در نزدیکی سطح زمین با کیفیت وضوح بسیار بالاتری نسبت به گذشته هم قابل رویت و هم قابل اندازه گیری شده است. قابلیت اندازه گیری در مقیاس کوچک بسیار سخت است.

منبع: dailyscience

ارسال نظر