افزایش ۴۱ درصدی هزینه آب در آمریکا

با افزایش تعرفه آب و فاضلاب در ایالت متحده آمریکا، کارشناسان از عدم توانایی شهروندان برای پرداخت هزینه ها سخن می گویند.

افزایش ۴۱ درصدی هزینه آب در آمریکا

به گزارش کلیک - با افزایش تغییرات زیست محیطی و جوی کره زمین در بیشتر مناطق با کمبود شدید آب مواجه بوده ایم. از طرفی نیز افزایش جمعیت و تمایل افراد به زندگی در شهرهای بزرگ، هزینه های بسیاری را برای برطرف سازی نیازهای اولیه شهروندان متوجه دولت کرده است.
یکی از نیازهای مبرم و حیاتی بشر دسترسی به آب سالم است، نیازی که طی سال های اخیر برای شهروندان آمریکایی بسیار گران تمام شده است. از سال ۲۰۱۰ میلادی، هزینه تامین آب و خدمات دفع فاضلاب افزایش ۴۱ درصدی داشته است. این بدان معناست که با توجه به درآمدها و مخارج جانبی زندگی در حال حاضر درصد بالایی از شهروندان آمریکایی قادر به تامین هزینه های ذکر شده نیستند.
کارشناسان اقتصادی دانشگاه ایالت ماساچوست پیش بینی کرده اند، با توجه به رشد نسبی آب بها در سال های اخیر و احتمال ادامه این روند تا ۵ سال آینده تعداد افرادی که قادر به پرداخت هزینه های تعرفه آب و فاضلاب شهری نخواهند بود ۳ برابر خواهد شد. این بدان معناست که تا سال ۲۰۲۱، ۳۶ درصد از آمریکایی ها قادر به پرداخت هزینه های تمام شده آب و فاضلاب نخواهند بود.
طبق بخش نامه رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA)، هزینه تامین آب و خدمات دفع فاضلاب شهری نبایست بیش از ۴٫۵ درصد از کل بودجه خانوار را به خود اختصاص دهد و این در حالیست که امروزه ۱۳٫۸ میلیون خانوار آمریکایی (حدود ۱۱٫۹ از شهروندان) قادر به پرداخت هزینه های برآورد شده خدمات آب و فاضلاب شهری نخواهند بود و این ماجرا تا ۵ سال آینده روند بحرانی تری را خواهد داشت چرا که تا سلب ۲۰۲۱ حدود ۴۰٫۹ میلیون از شهروندان آمریکایی قادر به پرداخت هزینه های گزاف آب بها نخواهند بود. اتفاقی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی فاجعه قرن تلقی خواهد شد.
طبق آمارها و تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه میشیگان، پروفسور الیزابت مک (Elizabeth Mack) استادیار علوم جغرافیایی این دانشگاه معتقد است، " با اینکه در سال های اخیر بحران آب در بسیاری از مناطق کره زمین نگران کننده ترین موضوع روز بوده است، اما در آمریکا موضوع تامین و پرداخت هزینه های خدمات آب و فاضلاب شهری بحرانی ترین موضوع روز تلقی می شود.
عوامل بسیاری در افزایش قیمت آب بها در کشورهای مختلف دخیل می باشد. از شرایط جوی مناطق گرفته تا سیاست مختلف دولت ها و حتی تغییرات جمعیت. یکی از مهمترین دلایل به اعتقاد کارشناسان، زیرساخت های قدیمی شهریست، معضلی که همواره مخارج بسیاری را متوجه سازمان های آب و فاضلاب کشورها کرده است. بسیاری از این زیرساخت ها که مربوط به دوره جنگ جهانی دوم می شود، هزینه یک بیلیون دلاری را برای نوسازی و مدرنیته کردن می طلبد، که تامین آن بسیار مشکل خواهد بود. یکی دیگر از فاکتورها تغییرات آب و هواییست، موردی که در کشور آمریکا بیشترین هزینه را برای دولت داشته است.
به گفته الیزابت مک، آب به عنوان اصلی ترین نیاز هر فرد بایستی با قیمتی منطقی در دسترس همگان قرار گیرد. افزایش قیمت در شش سال اخیر در آمریکا تامین آب را برای بسیاری از خانواده ها به چالش کشیده است. با توجه به این موضوع و افزایش احتمالی تا سال ۲۰۲۱ باید چاره ای اندیشید تا همگان از این موهبت برخوردار باشند.

ارسال نظر