در مورد خطرناک ترین درخت دنیا چه می دانید؟

در سال 1999 یک دانشمند پرتو شناس به نام نیکلا استیریکت لند برای تعطیلات آخر هفته به جزایر کارائیب در توباگو سفر کرد. این جزایر به مانند بهشتی در سواحل بیابانی استوا می درخشد.

در مورد خطرناک ترین درخت دنیا چه می دانید؟

به گزارش کلیک، در روز اول این تعطیلات او به جستجوی صدف و مرجان پرداخت و اینجا بود که تعطیلات او به یک واقعه ی فجیع تبدیل شد. در میان نارگیل ها و انبه ها، استیریکت لند و دوستش به میوه های خوش بویی که مانند سیب بود برخوردند.

در یک اقدام احمقانه آنها تصمیم به خوردن آن میوه ی ناشناخته گرفتند ومزه ی شیرین میوه پس از چند لحظه جای خود را به مزه ای بسیار سوزان و سپس گرفتگی شدید گلو داد. آن دو نمی توانستند حتی آن میوه را به طور کامل قورت دهند.

این میوه به درختی به نام Hippomate mancinella تعلق داشت که گاهی با نام های "سیب ساحلی" و "سم گووا" شناخته می شود. البته این درخت برای تمامی ساکنین مناطق شمالی و مرکزی آمریکا و جزایر کارائیب آشناست. این درخت در زبان اسپانیایی اسم دیگری دارد (.arbol de la muert) طبق کتاب رکورد های گینس این درخت خطرناک ترین درخت دنیاست.

سازمان غذا و دانش های کشاورزی فلوریدا توضیح داد که تمامی قسمت های این درخت به شدت سمی است. و هرگونه تماسی با این درخت را خطرناک اعلام کرد.

این درخت خود از نوع درختی بزرگتر به نام " Euphorbia " است. آن درخت هم از مواد سمی برخوردار است. و شیره ای تولید می کند که بر همه قسمت های بیرونی، بر روی تنه و حتی میوه های آن، می چکد. این شیره می تواند باعث زخم های عمیق و تاول های شدید شود.

این شیره خود حاوی چندین نوع ترکیب زهر آلود و خطرناک ترین آن استری به نام phorobal است. از آنجایی که این ترکیب قابل حل شدن در آب است، برای دوری از سوختگی شما نباید هنگام بارش باران زیر درخت mancinella بایستید.

به خاطر همین خطرات، مناطقی که این گونه درختان وجود دارند را با علامت ضربدر قرمز و علائم خطر نشانه گزاری کرده اند. آیا ما نمی توانیم آنها را قطع کنیم؟ چرا، ولی آنها نقش مهمی در اکوسیستم این محیط بازی می کنند. به طور مثال آنها در جلوگیری از طوفان وحفاظت از مناطق ساحلی نقش مهمی دارند.

گزارش های متعددی راجع به سوختگی چشم و حتی کوری چشم هنگام آتش زدن چوب این درخت به ما رسیده و مشکلات تنفسی هنگام استشمام دود آن نیز دیده شده است.

با این حال بومیان محل چوب این درخت را به دقت می برند و در زیر نور خورشید قرار می دهند. چوب خاصیت سمی خود را از دست داده وبومیان از آن برای تولید لوازم خانگی استفاده می کنند.

الوا دیویس گزارشگر BBC می نویسد: بزرگ ترین تهدید خوردن میوه درخت است. خوردن میوه باعث سوختن ریه، حالت تهوع وخیم و نهایتا مرگ می شود.

خوشبختانه استیریکت لند و دوستش از این واقعه جان سالم به در بردند. زیرا آنها تنها تکه ای کوچک از سیب را خوردند. در سال 2000 استیریکت لند طی یک نامه شرایط خود را هنگام خوردن آن سیب مرگبار برای روزنامه ی The British Medical، توصیف کرد. درد آنها پس از هشت ساعت کاهش یافت. آنها آرام آرام شروع به نوشیدن شیر نمودند و همین باعث از بین رفتن اثر زهر شد.

استیریکت لند می نویسد: گفتن این موضوع به بومیان محل باعث ترس و وحشت آنها شد. زیرا میوه این درخت شهرت زیادی به سمی بودن دارد. واقعا حادثه ی ترسناکی بود.

منبع: Tech Insider

ارسال نظر