مزایا و معایب ارتفاع زدن خودروها در ایران

تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان رواج چندانی ندارد، و بسیاری از افراد برای اینکه زیبایی و اسپرت بودن رو به خودروی خود ببخشند به ارتفاع زدن اکتفا می کنند.

مزایا و معایب ارتفاع زدن خودروها در ایران

کلیک- شما هم حتما در خیابان خودروهایی از هر مدل و نوعی دیده اید که ارتفاع زده اند و در خیابان ها ویراژ می دهند، رانندگان آنها هم از هر سن و سالی هستند، اگر از خود پرسیده باشید که هدف از این کار چیست؟ باید جواب داد که به نظر می‌رسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجه‌ی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد.

pekan-copy_new

البته در اکثر اوقات نتیجه‌ی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد.عیب بعدی که می توان به آن اشاره کرد افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز اشاره کرد. البته این مورد به دلیل آسفالت خیابان‌ها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش می‌دهند افزوده می‌شود.عیب دیگری که برای خودروهایی که ارتفاع زده اند پیش می آید به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحت‌فشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.فقط کافی است که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعت‌گیر عبور ‌کنید یا با این خودرو به مسافرت بروید تا ببینید چه کار اشتباهی آن هم در ایران است.

tuning

اگر هم قصد فروش خودروی ارتفاع زده خود را داشته باشید باید به شما بگوییم که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال این‌گونه خودروها می‌گردد بفروشید.

درست است که کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایت‌پذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… می‌باشد. ولی چیزی که ما در ایران می بینیم با چیزی که در خارج از کشور انجام می شود زمین تا آسمان تفاوت دارد.

برای اینکه بدانید این پدیده چقدر با پدیده تیونینگ در کشورهای خارجی تفاوت دارد به این اشاره می کنیم که این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری می‌شود تا جایی که می بینیم فستیوال‌های اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار می‌شود. البته باید گفت که مشاهده شده است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام می‌دهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمی‌گیرد.

tuning

در مورد نحوه ی ارتفاع زدن خودرو باید گفت که راههای زیادی برای این کار هست، که ارزان‌ترین آن‌ها که در واقع غیراستانداردترین مورد نیز می‌باشد، این است که فنرلول کمک‌فنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید.

برای این کار روش دیگری نیز وجود دارد و آن این است که به‌اصطلاح کمک‌فنر خودروی خودتان را پیچ و مهره‌ای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر می‌کنند و به همین خاطر شما کمک‌فنر نرم‌تری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمی‌یابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمک‌فنر را عوض نمایید.

ولی اگر بخواهیم بدانیم که علمی‌ترین و استانداردترین روش چیست؟ آن چیزی نیست جز عوض کردن کمک‌فنرهای استاندارد خودرو با نمونه‌های اسپرت و کوتاه. کمپانی‌های مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد که البته هزینه‌ی نسبتاً بالایی نیز را در برخواهد داشت.

در نهایت خودتان با توجه به نیازها و خواسته هایتان باید ببینید که ارتفاع زدن خودرو برای شما به صرفه است یا نیست و همه ی جوانب کار را بسنجید تا بعدا پشیمانی و هزینه های زیاد روی دستتان نماند.

ارسال نظر