اتفاقات هیجان انگیز دنیای علم در سال ۲۰۱۷

در این مطلب قصد داریم به بررسی اتفاقات دنیای علم در سال ۲۰۱۷ در زمینه اکتشافات فضایی، مبارزه با پدیده تغییر اقلیم، ستاره شناسی، پزشکی و زیست شناسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

اتفاقات هیجان انگیز دنیای علم در سال ۲۰۱۷

کلیک - در سال ۲۰۱۶ اتفاقات زیادی در دنیای علم رخ داد که از بین آن ها می توان به آزمایش موفقیت آمیز موشک Falcon 9 شرکت Spaxe X با قابلیت استفاده مجدد از آن، تردید دانشمندان در مورد وجود آب در سیاره مریخ، انجام اقداماتی در راستای مبارزه با پدیده تغییر اقلیم و تهدید گسترده ویروس Zika اشاره کرد. انتظار می رود در سال ۲۰۱۷ اتفاقات بزرگی در دنیای علم رخ دهد و دانشمندان دست به اکتشافات بزرگی بزنند.

اکتشافات فضایی

پیش بینی می شود امسال تحقیقات دانشمندان در مورد سیارات و حتی قمرهای سیاره ای قابل سکونت به نتیجه برسد. از سویی دیگر امسال سفر ۱۲ ساله فضاپیمای کاسینی هویگنس به مقصد زحل به پایان می رسد؛ زیرا طبق پیش بینی های انجام شده سوخت این فضاپیما در تاریخ ۱۵ دسامبر امسال (۲۴ شهریور ۹۶) به پایان می رسد و با به پایان رسیدن سوخت این فضاپیما، سفر آن نیز به پایان می رسد و بر سطح سیاره زحل فرود خواهد آمد. همچنین انتظار می رود امسال فضاپیمای جونو که متعلق به ناسا است، نیز سفری به سیاره مشتری داشته باشد و سطح این سیاره و ترکیبات آن را مورد آزمایش و بررسی دهد. در کل انتظار می رود، سال ۲۰۱۷ سال خوبی برای اکتشافات فضایی باشد.

مبارزه با پدیده تغییر اقلیم و محافظت از محیط

امسال سال خوبی برای طرفداران محیط زیست بود؛ زیرا توافق نامه پاریس به تصویب رسید و عملی شد و جمع کثیری از مردم در مورد این توافق نامه صحبت کردند و حتی افراد مشهور نیز از آن حمایت کردند و آگاهی در مورد خطرات ناشی از پدیده تغییر اقلیم در میان مردم گسترش شد؛ اما متاسفانه اتفاق بدی نیز در رابطه با این موضوع رخ داد و دونالد ترامپ افرادی که با رویکرد مقابله با پدیده تغییر اقلیم موافق نیستند، مانند ریک پری، فرماندار ایالت تگزاس را در کابینه خود منصوب کرد که باعث ایجاد نگرانی در میان حامیان محیط زیست همچون اعضای Climate Reality Project (یک موسسه غیر انتفاعی برای مبارزه با پدیده تغییر اقلیم) که موسس آن ال گور است، شده است.

مدیر عامل این موسسه با انتشار بیانیه ای، نگرانی خود را در مورد انتصابات اخیر دونالد ترامپ در سمت های مرتبط با محیط زیست، ابراز کرد؛ زیرا آمریکا یکی از تاثیرگذار ترین کشورها در زمینه حمایت و اجرایی کردن توافق جهانی برای مقابله با پدیده گرم شدن جهانی است و تصمیمات مسئولان امر در این کشور در تعیین جهت ها، نقش مهمی دارد.

در توافق پاریس عده ای از کشورها با یکدیگر توافق کردند که استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش دهند و به سمت انرژی های پاک روی آورند. عده ای از کشورها با روند آهسته ای در حال حرکت به سمت انرژی های تجدید پذیر هستند؛ در حالی که برخی از کشورهای دیگر گام های بزرگی در راستای این هدف برداشته اند. به هر حال پیش بینی می شود سال ۲۰۱۷، تحول بزرگی در مورد حرکت جهان به سمت انرژی های نو و تجدیدپذیر ایجاد شود؛ زیرا به توجه به وضعیت آب و هوایی جهان، چنین تغییر بزرگی واقعاً لازم است.

ستاره شناسی

از زمان انقلاب آمریکا تاکنون، خورشید گرفتگی کلی در آسمان این کشور مشاهده نشده است؛ اما امسال یک خورشید گرفتگی کلی در این کشور در تاریخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد ۱۳۹۶) ایجاد خواهد شد که از لس آنجلس تا نیویورک قابل مشاهده است و طبق پیش بینی های انجام شده در حدود دو دقیقه طول خواهد کشید.

اتفاق دیگری که در سال ۲۰۱۷ در رابطه با علم ستاره شناسی رخ خواهد داد و دوستداران این علم را شگفت زده خواهد کرد، احتمال مشاهده تصاویری از سیاه چاله عظیم کمان A یا Sagittarius A در کهکشان راه شیری است. دانشمندان با تلکسوپ بزرگ جدید چین آماده مشاهده تصاویر این سیاه چاله هستند. ستاره شناسان به دنبال روش هایی پیشرفته برای مشاهده وقایع آسمانی و کشف حیات در خارج از سیاره زمین هستند.

زیست شناسی، سلامت و پزشکی

ویروس زیکا و تاثیر آن بر کودکان متولد نشده، یکی از بزرگترین تهدیدهای جامعه پزشکی در سال گذشته بود. متاسفانه پزشکان هنوز هم نتوانسته اند نشانه های توقف فعالیت این ویروس را مشاهده کنند. وجود این ویروس هنوز هم یک تهدید بزرگ محسوب می شود و دانشمندان تا به امروز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد این ویروس هستند و امیدوارند بتوانند از طریق واکسیناسیون با این مشکل مقابله کنند. آزمایشات مستمر آن ها در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها نشان داده است که این ویروس در برابر آن ها مقاومت می کند و از بین بردن ویروس با استفاده از این روش دشوار است.

همچنین پیش بینی می شود که پزشکان امسال بیشتر روی روش های مختلف اصلاح ژنتیک، جهت دست یافتن به روش های درمان بیماری های مختلف، ساخت واکسن های جدید و روش های مقابله با بیماری های صعب العلاج مانند انواع مختلف سرطان و بیماری HIV، تمرکز کنند. همچنین انتظار می رود برای مقابله با ویروس زیکا و تب دانگ در فلوریدا نیز از روش اصلاح ژن استفاده شود.

ارسال نظر