فناوری اسکای اکتیو؛ آخرین خلاقیت در مهندسی

آنطور که به نظر می‌آید به زودی نگرانی های خودروسازان در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مبدل به موج فزاینده‌ی استفاده از سوخت‌های جایگزین در خودروها خواهد گشت. و مزدا سردمدار خلاقیتی نوین خواهد بود

فناوری اسکای اکتیو؛ آخرین خلاقیت در مهندسی

کلیک- در چندسال اخیر تلاش‌های روزافزون شرکت‌های خودروسازی برای ساخت خودروهایی با سوخت جایگزین سوخت‌های فسیلی مانند الکتریسیته، هیدروژن، اتانول و متانول قابل ستایش بوده‌است. هرکدام از شرکتهای خودروسازی سعی دارند در توسعه فناوری های مربوط به این رشته از یکدیگر پیشی بگیرند و تبدیل به شرکتی بی رقیب شوند.ولی اکنون شرکت مزدا این تصورات را به هم ریخته است و همانگونه که در توسعه موتورهای دوار وانکل عمل کرد وعلیرغم تمامی مشکلات و بن بستهای فرا رو و در حالی که تمامی خودروسازان جهان توسعه این تکنولوژی را به کناری نهادند، مصرانه حتی تا پای ورشکستگی کمپانی پیش رفت تا این ایده را اجرایی کند! و این بار نیز مزدا کاملا متفاوت می اندیشد.

SkyActiv technology

این شرکت خودروساز ژاپنی معتقد است بخش عمده ای از پتانسیل توسعه در موتورهای احتراق داخلی فعلی، هنوز دست نخورده باقیمانده است و نباید آن را پایان یافته پنداشت. مزدا در مسیر توسعه موتورهای احتراق داخلی به راه خود ادامه می‌ دهد، راهی که دیگر شرکت های خودروسازی از رفتن به آن در حال حاضر امتناع می ورزند و همانطور که خودروهای اسپرت سری RX را بر مبنای موتور وانکل طراحی و تولید کرد این بار نیز با سماجت، دنیای تکنولوژی را به حیرت وا داشته است.
لازم به ذکر است که بدانیم مزدا فقط ۲٫۱ میلیون دستگاه خودرو در جهان به فروش می رساند و به سختی به یک هشتم کل فروش تویوتا یا جنرال موتورز آمریکا می رسد، اما با این حال تنها خودروساز آسیایی است که هر ساله در مسابقات لمانز مقام آورده است. مسابقاتی که برای برای آزمایش دوام و بازده خودروها انجام می شود. سال ۲۰۲۰ یکصدمین سال تاسیس مزدا است و این بار این خودروساز قبل از صد سالگی اش، با امتیازاتی باورنکردنی به میدان آمده است. متخصصان فن خوب می دانند که زوم-زوم مهمترین خصیصه مزداست. زوم زوم یعنی احساس حرکت. مزدا تجسم این فلسفه است. وقتی شما به ماشین مزدا نگاه می کنید نه فقط در اندازه، شکل و نحوه ایستادن آن بلکه در تک تک عناصر، این احساس حرکت را خواهید دید. این خصیصه منحصر بفرد مزدا می باشد و شما می توانید این روحیه اسپرتی و ورزشی را در تمامی خودروهای مزدا مشاهده می کنید. اما همه چیز در حال تغییر است، برنامه مهندسی مزدا بر اساس فلسفه پایدار "زوم-زوم" اکنون با نام "فناوری اسکای اکتیو" ارائه شده است که در فاصله زمانی۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵مصرف سوخت محصولات مزدا تا ۳۰ درصد کاهش می دهد و تا رسیدن به ۲۰۲۰ فرصتی کافی خواهد داشت تا نام خود را در جهان تکنولوژی مطرح نماید.

بدنه و شاسی
کاهش وزن در بدنه و شاسی در راستای افزایش استحکام بدنه و افزایش اعضای سازه در مدل اسکای اکتیو بوده است. با تغییر ویژگی های سازه جدید و کاهش تغییر شکل و خمیدگی در آن و پیوسته کردن عضوهای ناپیوسته، مهندسین مزدا به روشی برای سبکترکردن پلتفرم بدون کاهش ایمنی تصادف دست یافته اند. جاییکه مقاطع اتاق و سازه های فرعی در قسمت تکیه گاه سیستم تعلیق انحنا پیدا می کنددرخودروهای فعلی طراحی اسکای اکتیو این انحناها را به سطوح مستقیم و صاف تبدیل کرده است که اغلب این قطعات اصلی در سازه تحمل کننده بارهای تصادف هستند.

مزدا همچنین یک سیستم دوتایی (ترکیب بدنه و شاسی) تعیین کرده به وجود آورده است که یک سازه دایره ای شکل ایجاد می کند و به تقویت صلب بودن سازه کلی کمک شایانی می کند. مقاطع ریل سقف با نقطه جوش به قسمت سازه عقب متصل می شود ونیزاستفاده از فولاد با استحکام کششی بالا که میزان آن از ۴۰ درصد در مدلهای فعلی به ۶۰ درصد رسیده است و بخش عمده ای از قطعات که یکپارچه شده اند، سازه اصلی را در مدلهای نسل بعدی اسکای اکتیو بسیار مستحکم تر می کند؛ به طوری که ۳۰ درصد افزایش صلب بودن سازه و ۱۰۰ کیلوگرم سبکی را در مقایسه با سازه های قبلی درپی داشته است. ودر بخش شاسی نیز مهندسین روشهای خاصی برای طراحی کراس ممبرهای(عضوهای عرضی سازه) شاسی ابداع کرده اند. همچنین سیستم تعلیق در نحوه اتصال به شاسی برای رانندگی بهتر مجددا مورد بازنگری قرار گرفته است.

SkyActiv technology

فناوری اسکای اکتیو
خب تا اینجای کار متوجه شدید که مزدا این فناوری را با هدف اصلی کاهش مصرف سوخت وکاهش آلایندگی خودروها ارائه کرده است. ضمن اینکه ویژگی ها و برتری های خود را نیز در این برنامه لحاظ کرده است . ایده آلی که مزدا دنبال می کنید این است که اسکای اکتیو می تواند توسعه همه جوانب محصول را ازبدنه تا شاسی و نیروی محرکه تحت تاثیر قرار دهد. بدین ترتیب "اسکای اکتیو" کل ابعاد یک محصول را بر اساس فلسفه زوم-زوم شامل خواهد شد. دوفناوری "اسکای اکتیو دی" برای موتورهایدیزل و "اسکای اکتیو جی" برای موتورهای بنزینی به صورت مبنا پایه ای و دو مقوله توسعه یافته با فلسفه زوم-زوم برای خودروهای مزدا با نام " اسکای اکتیو بدنه- شاسی" و "اسکای اکتیو گیربکس". خواهد بود
و در اینجا علت مورد توجه قرار گرفتن فناوری اسکای اکتیو مشخص می شود. کاهش مصرف سوخت تا حد ۳۰ درصد به همراه بهبود انتشار گازهای آلاینده حرکت بسیار بزرگی در این صنعت بوده و تحولی عمده و جهشی بزرگ محسوب می شود.

SkyActiv technology

جزئیات و ویژگی‌های فناوری اسکای اکتیو
مزدا می گوید: فناوری اسکای اکتیو یک استراتژی جدید با نام "بلوک ساختمان" است که می تواند با بلوکهای سامانه های الکتریکی و هیبریدی برای کاهش مصرف سوختهای فسیلی ترکیب شود وانتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. ضمن اینکه فناوری"درجا-خاموش" نیز یکی از رابطه ای بین تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی و سامانه های هیبریدی خواهد بود و اساسا عنصری کلیدی در طراحی برنامه های اسکای اکتیو این است که این فناوری با فناوری های دیگرسازگار باشد. درحال حاضرهمانطورکه از روند تکنولوژی درجهان پیداست تولیدکنندگان دیگر نیز محدودیتهای بسیاری برای توسعه تکنولوژی هیبریدی و الکتریکی دارند وبه نظرمی رسد عمده حمل ونقل جاده ای حداقل برای دهه های بعد نیز توسط موتورهای احتراق داخلی انجام خواهد پذیرفت واین دلیل اصلی تمرکز برنامه اسکای اکتیو روی بهبود وتوسعه موتورهای احتراق داخلی بوده است.

SkyActiv technology

اسکای اکتیو در موتورها
اسکای اکتیو بسیار بلندپروازانه می اندیشد در حالی که بازده موتورهای احتراق داخلی بنزینی از سوختهای فسیلی در بهترین شرایط و در طول صد سال توسعه، هنوز از ۳۰ درصد بیشتر نشده است، اما مزدا معتقد است هنوز فرصت توسعه برایرسیدن به بازده ۶۰ درصد برای موتورهای بنزینی وجود دارد. اعتقاد برا امکان پذیر بودن این امر از"فناوریHCCI" یا "سامانه همگن مکش، احتراق، جرقه" برگرفته شده است. این فناوری نسل بعد، که از احتراق سوخت هوای رقیق در موتور و استفاده از نسبت تراکم بسیار بالا برای کاهش گازهای آلاینده بهره میبرد از تکنولوژی امروز صنایع موتورسازی جهان بسیار فراتر است.

اکنون سئوال اینجاست که در بحبوحه تلاش همه خودروسازان جهان برای رسیدن به تکنولوژیهای جدید، مزدا چکار کرده است که دیگر خودروسازان معتبر جهان نتوانسته اند انجام دهند؟
اما شاید موضوع اینگونه نباشد؛ فناوریHCCI در مرسدس بنز نیز قبلا شناخته شده بوده و به نام دایزاتو Diesotto معروف است، ولی شرکت مرسدس بنز تاکنون معتقد بوده است این تکنولوژی، فناوری جهان واقعی امروز نبوده و برای رسیدن به مطلوبیت کامل راهی طولانی را در پیش دارد. اما مزدا با بهره گیری از تجربیات خود در طراحی و توسعه موتور وانکل و استفاده از دانش اندوخته خود در فناوری های قبلی توانسته آن را اجرایی نموده و بدین ترتیب با ترکیب آن با استراتژی بلوک ساختمان مزیت رقابتی عمده ای را در محصولات خود ایجاد کرده است.

SkyActiv technology
مهندسان باتجربه خودرو به خوبی می دانند که علت اتلاف انرژی زیادی که در موتورها اتفاق می افتد و مقدار سوخت زیادی که تلف می شودبخاطر اتلاف انرژی از طریق گازهای خروجی، خنک کاری، مکانیکی و تشعشع انرژی است. در برنامه اسکای اکتیو، مهندسان مزدا با مطالعات انجام شده تغییر نسبت تراکم را بهترین روش کنترل افت سطح بازده در هر دو موتور بنزینی و دیزلی دانستند و تصمیمی انقلابی در جهان فناوری موتور گرفتند؛ افزایش نسبت تراکم موتور بنزینی تا سطح ۱۴ و کاهش نسبت تراکم موتور دیزلی به ۱۴ بالاترین و پایینترین نسبتهای تراکم موتور در جهان! تصمیمی که در ظاهر ساده و در اجرا بسیار مشکل است، اما در عمل چه باید انجام می دادند تا به این سطح از نسبت تراکم برسند؟ و این اساس برنامه های توسعه ی اسکای اکتیو را تشکیل داده است.
کاملا پیداست افزایش نسبت تراکم در موتورهای بنزینی باعث خودسوزی بنزین قبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا شده و باعث ضربه های شدیدی می شود که از کارکرد عادی موتور جلوگیری می کند، اما در موتورهای طراحی شده بنزینی، از تکنولوژی تزریق مستقیم بنزین مانند فناوری دیزل بهره می برد. این افزایش نسبت تراکم باعث افزایش بازده گرمایی موتور، کاهش گازهای باقیمانده در سیلندر در زمان مکش شده است. مصرف سوخت به شدت کاهش می یابد و اصطکاک بسیار کمتری در میل لنگ، پیستونها، گژن پینها، پمپهای آب و روغن ایجاد میشود. اما به نظر می رسد بیشترین دگرگونی را مهندسین مزدا در موتورهای دیزل ایجاد کرده اند.

SkyActiv technology
کاهش نسبت تراکم در موتورهای دیزل که از توربوشارژ دو مرحله ای برای رسیدن به دمای اولیه بالاتر بهره می برد باعث شده است مهندسین بتوانند با تنظیم زمان تایمینگ جرقه، به احتراقی تمیزتر در دیزل دست یابند؛ ضمن اینکه ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف سوخت، قدرت مکانیکی متناسب تر و بهتر موتور از دیگر دستاوردهای آن است.

چهار شمع سرامیکی برای غلبه بر فرایند استارت سرد در موتورهای دیزلی در سیلندرها جانمایی شده است و بدین ترتیب موتور دیزل جدید میتواند استانداردهای یورو ۶ و استانداردهای جدید ژاپن را بدون استفاده از سیستمهای پس سوز بگذراند.

نسبت تراکم پایین، دمای پایینتر در محفظه احتراق حتی در نقطه مرگ بالا ایجاد می کند و سوخت می تواند در این نقطه تزریق شود و به دلیل اینکه احتراق آهسته تر صورت می گیرد اکسیژن و هوا به راحتی در نسبتهای رقیق در سیلندر می سوزند.
نسبت تراکم پایین باعث کاهش تنش های کششی و فشاری به قطعات داخلی موتور می شود و به طراحان اجازه می دهد آنها را سبک تر و کوچک تر طراحی کنند. قطعات سبکتر باعث کاهش جرمهای چرخشی و رفت وبرگشتی می شود و ضمن اینکه پوسته موتور می تواند سبکتر طراحی شود، و در این حالت موتور می تواند به سرعتهای بالای۵۰۰۰ دور بر دقیقه دست یابد و دارای لرزش بسیار کمی نیز خواهد بود.
به کارگیری انژکتورهای دقیق و سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) باعث بهبود بازده حجمی و بازگشت گازهای خروجی اگزوز در هنگام استارت سرد و در نتیجه گرم کردن نقطه احتراق و بهبود فرآیند سوختن مخلوط شده است.

جعبه دنده‌های اسکای اکتیو
مزدا بر روی جعبه دنده های موثرتری کار می کند که در دو شکل عمومی عرضه می شوند؛ دستی و اتوماتیک. این شرکت کاهش سوخت حاصل از بکارگیری این گیربکسها را ۴ تا ۷ درصد ارزیابی می کند. در گیربکسهای اتوماتیک، ۶ سرعته بودن مزیتی اساسی را نسبت به سایر جعبه دنده های مورد استفاده در خودروهای تولیدی مزدا ایجاد کرده است. علاوه بر آن، سیستمهای اسکای درایو داخلی محدوده وسیعی از عملکرد کلاچ های اتوماتیک و کانورتور گشتاور را ایجاد می کنند که دارای۶۴ درصد بازده بهتر از گیربکسهای پنج سرعته فعلی شرکت است. بدین ترتیب، استفاده از رایانه ها، کنترلهای هیدرولیک، کلاچ بادوامتر و گیربکس سبکتر باعث کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی شده است.

skyactiv technology mazda diesel
با کمک همه امکانات ترکیبی فوق، گیربکس اسکای درایو باعث ایجاد حس رانندگی مشابه با گیربکسهای متغیر پیوسته یا CVT و عدم احساس ضربه های تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک شده و به اهداف اساسی مزدا برای احساس لذت رانندگی"زوم-زوم" (ZOOM-ZOOM) دست پیدا می کند . اسکای اکتیو MT برنامه ای است که برای توسعه گیربکسهای دستی انجام شده و با دو نوع گشتاور ۲۷۰ و ۴۶۰ نیوتن متر طراحی شده است.

هر دو گیربکس برای رسیدن به کیفیتی مشابه گیربکس های خودرو مدل MX5 بدون داشتن هرگونه سنگینی در عملکرد و تعویض دنده ها طراحی شده اند.
علاوه بر این، مزدا روشی ابداع کرده است که وزن گیربکس های جدید را علاوه بر بهبود در اصطکاک داخلی و افزایش بازده، سبکتر نماید. طراحی چرخ دنده های مشترک برای دنده های دو و سه و همچنین دنده یک و دنده عقب این اجازه را به مهندسین داده است که یکی از شفتهای داخل گیربکس راحذف نموده و وزن کلی را کاهش دهند.


تمام اینها با هم یک فناوری عالی و مجهز برای برتر بودن مزدا را فراهم می آورد و باید منتظر باشیم و ببینیم که چه بازخوردی در فروش و نگاه مردم در هنگام استفاده از آنها خواهیم دید.

ارسال نظر