پیکسل را ترجیح می دهید یا آیفون۷؟

اگر بخواهید بین دو گوشی اپل آیفون۷ و گوگل پیکسل که هر دو ۶۴۹ دلار قیمت دارند، یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می کنید؟

پیکسل را ترجیح می دهید یا آیفون۷؟

به گزارش کلیک، گوشی پیکسل گوگل که تازه چند روز از رونمایی آن می گذرد، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. در ادامه قصد داریم نسخه ۳۲ گیگابایتی این گوشی را با نسخه ۳۲ گیگابایتی آیفون۷ مقایسه کنیم و ببینیم که کدام گوشی برای خرید بهتر و به صرفه تر است. در واقع قصد داریم ببینیم گوشی گوگل ارزش هم ترازی قیمت با پرچم دار آیفون را دارد یا خیر.

جدای از تفاوت سیستم عامل، اکوسیستم، مشخصات، و طراحی، کدام گوشی در دراز مدت سرمایه گذاری بهتری خواهد بود؟ به عبارت دیگر با خرید کدام گوشی تا ۲ الی ۳ سال آینده نیاز به گوشی جدیدی نداریم؟ در همین ابتدا بگویم، اپل تا امسال از گوشی ۴ نسل پیش خود هم پشتیبانی می کرد و اعلام نمود که پس از عرضه نسخه جدید سیستم عامل iOS دیگر قادر به پشتیبانی از آن ها نخواهد بود، چون که سخت افزار گوشی هم دیگر جواب گو نیست. این یعنی این که کاربران مجبور نیستند برای این که به ویژگی ها و نرم افزارهای جدید دسترسی پیدا کنند، هر سال گوشی خود را تعویض نمایند و هزینه اضافی را بپردازند. حالا آیا گوگل هم می تواند چنین کاری کند؟ صحبت در این مورد کمی زود است، چرا که گوگل تازه اولین نسل از گوشی های اختصاصی خود را عرضه کرده است.

حالا سوال این جاست که پاسخ گوگل در آینده چگونه خواهد بود؟ اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، پیش بینی می شود که پیکسل بتواند حداکثر دو سال از نسخه های جدید اندروید پشتیبانی کند و پس از آن برای استفاده بهتر و راحت تر از نرم افزارها نیازمند دستگاه جدیدتری هستیم. البته اگر این حرف به حقیقت بدل شود، خود گام بزرگی است، چرا که کسی چنین انتظاری از گوگل در گام نخست ندارد.

اما با این وجود، اگر بخواهیم از دید یک مشتری یا کاربری که می خواهد یک گوشی تهیه کند و چندین سال از آن استفاده نماید، به قضیه نگاه کنیم، این اصلا برای گوگل خوب نیست.

تاکنون این حقیقت برای تمام گوشی ها و تولیدکنندگانی که از سیستم عامل اندروید برای گوشی های خود استفاده می کردند، وجود دارد. اما از این پس همه چیز می تواند تغییر کند، چرا که گوگل رسما وارد بازی شده و حالا می تواند بدون نیاز به دیگر کمپانی ها گوشی های انحصاری خود را تولید نماید.

حال تصور کنید که گوگل، پیکسل را از نظر پشتیبانی از نرم افزار و به روز رسانی هم سان با آیفون کند و یک سطح کاملا جدیدی از پشتیبانی و به روز رسانی را برای گوشی هایی تدارک ببیند که هم اکنون این سطح صفر است. این کار نه تنها می تواند کاربران زیادی را به سمت گوگل جذب کند، بلکه کاربران فعلی نکسوس را هم ترقیب به ارتقا گوشی شان به پیکسل می نماید. البته این ها فعلا در حد حرف و گمانه زنی است، ولی امیدواریم گوگل با این کار، رقابت را از انحصار اپل خارج کرده و شاهد ظهور قدرتی جدید باشیم.

صحبت از کاربران نکسوس شد، نمی دانیم حالا باید آن ها را خشمگین تصور کنیم یا خوشحال؟ اگر از کسانی بوده باشید که نکسوس خریدید که تا مدت ها نیاز به گوشی تازه ای نداشته باشید، باید شما را خشمگین تصور کنیم، اما اگر از طرفداران گوگل و کارهای این شرکت هستید و ارتقا به یک گوشی جدید برای تان اهمیتی ندارد، باید شما را خوشحال و برنده یک بازی بزرگ بدانیم، بازی که در آینده می تواند تاثیر بزرگی بر روی دنیای گوشی های هوشمند بگذارد. البته در این میان چه طرفدار بوده باشید چه نه، با خرید نکسوس ضرر بزرگی کردید.

گوگل در اکانت توئیتر نکسوس اعلام کرد که تنها تا مدت کوتاه دیگری از نکسوس پشتیبانی می کند و همان طور که پیش از این هم گفتیم، این شرکت در مراسم رونمایی از پیکسل این حقیقت را فاش کرد که برنامه ای برای عرضه مدل بعدی آن ندارد. البته ما هم این حق را به گوگل دادیم، چرا که این گوشی در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار نبود.

تصمیماتی که گوگل می گیرد، همواره بحث برانگیز بوده است. بسیاری از کاربران پس از این که خبر خاتمه پشتیبانی گوگل از نکسوس را شنیدند قصد شکایت داشتند.

ارسال نظر