همه چیز در خصوص فیجت اسپینر و تاثیرات مثبت آن در سلامتی

به تازگی اسباب بازی جدید در فروشگاه های سراسر دنیا عرضه شده است که گفته می شود پادزهری است برای هر نوع اختلال در فرد از جمله بیش فعالی، اوتیسم و غیره. اما استفاده از آن در مدارس در کشورهای مختلف ممنوع شده است. این اسباب بازی اسپینر نام دارد.

همه چیز در خصوص فیجت اسپینر و تاثیرات مثبت آن در سلامتی

به گزارش کلیک ، اسپینر ها یا فیجت اسپینر در واقع نوعی دستگاه های بلبرینگی هستند که فرد در بین انگشتان خود قرار می دهد و آن را به چرخش در می آورد. در واقع چرخش این اسباب بازی باعث می شود تا به فرد حس لذت بخشی القا شود و وقتی که فرد با چالش هایی از جمله پرتاب کردن، چرخش آن مواجه می شود حس خوشایندی خواهد داشت.

بسیاری از اسپینر ها با هدف کمک به افرادی که دچار عصبانیت زیاد هستند و یا از اختلالاتی مثل اوتیسم و ADHD رنج می برند ساخته شده و به بازار فروش روانه شده اند. مثلاً اگر به سایت آمازون برای خرید اسپینر مراجعه کنید متوجه می شوید که در آنجا بازار هدف و خریداران هدف این محصول بیشتر افرادی که دچار اختلالات یاد شده هستند، ذکر شده اند. به علاوه گفته می شود این ابزار یا اسباب بازی برای بیدار کردت حس خلاقیت نهفته در افراد بسیار مناسب و کارآمد است.

اما دانشمندان می گویند در خصوص تأثیر این اسباب بازی بر روی موارد ذکر شده در بالا اغراق شده است. به گفته مارک راپورت، روانشناس بالینی از دانشگاه مرکزی فلوریدا که مطالعاتی در زمینه تأثیرات و فواید بهره گیری از حرکت برای تمرکز و جلب توجه در افراد دچار اختلال ADHD انجام داده است، در واقع اگر اسپینر ها مانند انواع گجت های بازی استفاده شوند نه تنها اثرات مثبتی برای سلامت فرد و رفع اختلالاتی همچون عصبانیت و غیره را نخواهند داشت بلکه اثرات سوء آن ها بر روی سلامت افراد و ایجاد برخی اختلالات جدید قابل مشاهده خواهد شد.

به گفته یکی از محققین دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا، استفاده از مکعب های پلاستیکی که در آن از دکمه های مختلف استفاده شده است و برای به حرکت در آوردن دست ها و انگشتان بسیار مفید هستند اثرات بسیار مطلوب تری بر روی توانایی دست ها خواهند داشت و ابزار مناسبی برای استفاده در کلاس های مختلف به منظور بالا رفتن توانایی دست ها در افراد دچار اختلالاتی مثل اوتیسم و یا سایرین است.

البته صرف نظر از تأثیر مثبت اسپینر ها در ایجاد تمرکز در کودکان دچار برخی اختلالات تمرکزی، اسپینر ها برای ایجاد حس توجه کودکان به سایرین ممکن است مفید باشند. هر چند هنوز مستندات کافی در خصوص این ادعا که کودکان امروزی نسبت به کودکان گذشته از قدرت تمرکز کمتری برخوردار هستند اما در عین حال برخی از مطالعات نشان داده اند که توجه به حرکتی چرخشی در اسپینر ها باعث کاهش عدم تمرکز در کودکان می شود به علاوه اینکه قدرت کودکان را برای انجام چند کار به صورت هم زمان افزایش می دهد. به گفته روانشناسان روش های مختلف وجود دارد که به کودکان کمک کند تا تمرکز خود بر روی دست هایشان را افزایش دهند. یکی از این روش ها استفاده از اسپینر ها است.

تصویر متن 1

از ابتدای بهار سال جاری، مصرف کنندگان و فروشندگان اسباب بازی های مختلف با هجوم ابزاری با نام اسپینر به فروشگاه ها مواجه شدند که منبع عرضه آن ها کاملاً نا شناخته بود. تا پیش از آن اگر مثلاً در ماه سپتامبر و قبل از آن در سال گذشته میلادی در گوگل به دنبال اصطلاحی با نام اسپینر یا Fifget spinner جستجو می کردیم نمی توانستیم چنی واژه ای را بیابیم. اما امروز با اولین جستجو به خیل عظیمی از کامنت ها و وب سایت ها مواجه می شویم که در آن ها از اسپینر صحبت شده است. حتی بسیاری از معلمان در خصوص استفاده دانش آموزان از این اسباب بازی یا به نوعی گجت در کلاس هایشان ابراز نگرانی کرده اند.

در واقع استفاده از این اسپینر ها در کلاس های درس باعث می شود تا دانش آموزان تمرکز خود به آنچه که معلم در کلاس درس می دهد و یا به طور کلی آنچه در کلاس در حال رخ دادن است را از دست بدهد و از این رو این مسئله می تواند در دراز مدت باعث افت تحصیلی دانش آموز شود. اما در عین حال بسیاری از والدین دانش آموزانی که فرزندان آن ها با اختلالاتی دست به گریبان هستند می گویند استفاده از این اسپینر ها توانسته تا حد زیادی به فزندشان کمک کند و فواید زیادی برای وی به همراه داشته است.

یک وبلاگ نویس که /در دختر ۸ ساله مبتلا به اوتیسم بوده است نوشته است همین مسئله که همکلاسی های دخترم نسبت به اسپینری که در دست دخترم بوده است واکنش مثبت نشان داده اند و تمایل به داشتن یکی شبیه آن را داشته اند، توانسته برای دخترم هیجان انگیز باشد و حس خوبی را برای وی القا نماید.

برای این دختر ۸ ساله اسپینر چیزی نیست که در واقع باعث شده است میان او و همسالانش شباهت ایجاد کند بلکه وسیله ای است که است که باعث شده استفاده از آن تا حد زیادی استرس را در وی کاهش دهد. به عقیده بسیاری از والدین ممنوعیت استفاده از اسپینر ها در مدرسه به نوعی اقدام برای منزوی کردن هر چه بیشتر کودکان دچار برخی اختلالات از جمله اختلالات تمرکزی است. برخی از کارشناسان نیز اقدام برخی از مدارس برای ممنوع کردن استفاده از اسپینر در کلاس های درس را اقدام اشتباهی عنوان کرده اند. به عقیده این کارشناسان اسپینر ها برای مقابله با رفتارهایی مانند بروز بی ‌قراری و شبیه به آن بسیار مفید بوده اند.

اما اسپینرها مزایایی برای کاربران خود دارند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. بدون شک استفاده از هر ابزاری که بتواند به نوعی باعث بروز تمرکز در فرد شود برای افراد دچار اختلال اوتیسم بسیار مفید و سودمند است. استفاده از انواع اسباب بازی های حسی مثل دیسک های لمسی، توپ های کوش و غیره همواره مورد توجه درمانگرانی بوده است با کودکان دچار اختلال حسی و احسایسی سر و کار داشته اند. از طرفی پژوهشگران در مطالعه ای که بر روی کودکان ۸ تا ۱۲ مبتلا به ADHD انجام داده اند نشان داده اند که آن دسته از کودکانی که در فعالیت هایی مثل حرکت دادن بخش هایی از بدن شرکت کرده اند عملکرد بهتری از خود برای انجام سایر فعالیت ها نشان داده اند. البته هنوز مطالعات بیشتری لازم است تا بتوان گفت استفاده از اسپینر ها در کودکان دچار اختلال ADHD مفید است و به آن ها کمک خواهد کرد.

به گفته راپورت، انجام چند فعالیت به صورت هم زمان مثل کتاب خواندن در حالی که فرد در حال حرکت دادن پدال های دوچرخه ثابت است و یا نشستن بر روی توپ و به حرکت د رآوردن آن در حالی که در پشت میز تحریر خود مشغول نقاشی کشیدن است می تواند به کودکان دچار اختلال ADHD کمک کند.

از طرفی اکثر والدین در خصوص ایمن بودن استفاده از اسپینرها برای کودکان ابراز نگرانی کرده اند. در واقع بیشتر این نگرانی ها در خصوص از هم جدا شدن و پاشیده شدن اجزای کوچک به کار رفته در اسپینرها هنگام چرخش است که بررسی های لازم در این خصوص در حال انجام شدن است و نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد.

ارسال نظر