چه آینده ای در انتظار واقعیت افزوده است؟

در ادامه توضیحاتی در مورد آینده فناوری واقعیت افزوده و اقدامات شرکت های بزرگ فناوری (مخصوصا اپل) در راستای توسعه هر چه بیشتر و بهتر این فناوری ارائه خواهیم داد.

چه آینده ای در انتظار واقعیت افزوده است؟

کلیک - از حدود ۲۵ سال پیش متخصصان در حال کار کردن بر روی پروژه های مرتبط با فناوری های تشخیص صدا بوده اند. این فناوری از آن زمان تا کنون پیشرفت های زیادی داشته است و امروزه هم شرکت های بزرگی همچون اپل، گوگل و سایر شرکت های بزرگ فناوری در حال ترکیب این فناوری با نرم افزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد پلتفرم ها و رابط کاربری جدید همانند دستیارهای مجازی Alexa، Siri و Cortana هستند.

این دستیارهای مجازی که می توان با استفاده از فرمان های صوتی از آن ها استفاده کرد، فناوری های مهمی هستند؛ اما عده ای از افراد معتقدند که فناوری های جدیدتری مانند واقعیت افزوده اهمیت بیشتری دارد. در این فناوری تصاویر و اطلاعات مجازی کاربران با دنیای واقعی اطراف آن ها ترکیب می شود. بسیاری از مردم فناوری واقعیت افزوده را برای نخستین بار در بازی Pokemon Go تجربه کردند که در آن موجودات دیجیتالی متنوعی در محیط اطراف کاربر پراکنده می شدند. این فناوری می تواند در حیطه های کاری، درمانی و سایر حیطه ها به کار گرفته شود.

برای اینکه از توانایی های بالقوه فناوری واقعیت افزوده واقعا استفاده شود، باید پلتفرمی برای آن ایجاد شود که دربردارنده اپلیکیشن ها و سرویس های مختلف باشد. به احتمال زیاد این پلتفرم نخستین بار برای گوشی های هوشمند و سپس برای تعدادی از گجت های مختلف مانند عینک ها (همانند عینک Google Glass) و عینک های ایمنی به کار گرفته می شود.

به نظر می رسد که اپل برای نخستین بار برای ایجاد پلتفرم واقعیت افزوده پیش قدم خواهد شد. پیش بینی می شود که اپل ابتدا پلتفرم های نرم افزاری و سپس سخت افزارهای لازم برای استفاده از این فناوری را عرضه کند. البته به ندرت پیش می آید که اپل به تنهایی در بازار فناوری های نوظهور پیشتاز باشد و رقبای بزرگ این شرکت یعنی گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و آمازون نیز در این میدان رقابت پا پس نمی کشند. البته پیش قدم شدن در هر کار مثبتی همیشه مزایای خود را دارد.

احتمال دارد اپل در راستای استفاده از فناوری واقعیت افزوده دو اقدام انجام دهد. اول اینکه نسل بعدی گوشی های آیفون را با امکانات مرتبط با واقعیت مجازی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، حسگرهای جدید و صفحه نمایش لمسی ارتقا یافته عرضه کند و دوم اینکه انتظار می رود این شرکت در آینده یک نرم افزار اختصاصی واقعیت افزوده برای سیستم عامل iOS عرضه کند که با سخت های افزارهای اپل سازگاری داشته باشد. احتمالا اپل کیت های توسعه نرم افزاری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد تا اپلیکیشن های واقعیت افزوده متنوعی برای این شرکت تولید کنند و به این صورت این غول فناوری از توانایی های بالقوه فناوری واقعیت افزوده حداکثر استفاده را خواهد کرد.

در صورتی که آیفون ۸ توانایی پشتیبانی از فناوری واقعیت افزوده را داشته باشد، می توان تضمین کرد که حداقل پنج یا شش شرکت به تولید اپلیکیشن های واقعیت افزوده برای این شرکت خواهند پرداخت و خود اپل نیز اپلیکیشن هایی برای این منظور طراحی خواهد کرد. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، نرم افزارهای متنوعی پس از عرضه رسمی آیفون ۸ برای این گوشی منتشر خواهد شد. البته مطمئن نیستیم که اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود (WWDC) که در ماه ژوئن برگزار می شود، توضیحی در مورد فناوری واقعیت افزوده ارائه دهد یا نه.

در صورتی که اپل در سال میلادی جاری وارد بازار فناوری واقعیت افزوده شود، این فناوری توجه زیادی به خود جلب می کند و به یک چالش بزرگ برای غول های فناوری همانند سامسونگ و گوگل تبدیل می شود. واقعیت افزوده می تواند در آینده رقابت جدیدی ایجاد کند و زمینه به کار گیری نوآوری در این فناوری جدید و همچنین رشد و شکوفایی آن فراهم خواهد شد.

فیس بوک نیز می تواند زمینه رشد و توسعه این فناوری را فراهم کند. این شرکت در کنفرانس توسعه دهندگان F8 خود دوربینی را در معرض نمایش قرار داد که می توانست یک سری اشیای مجازی را به اپلیکیشن آن اضافه کند. گوگل نیز یک پلتفرم واقعیت افزوده به نام Tango دارد. مایکروسافت هم یک پلتفرم اختصاصی به نام Hololens (یک عینک هوشمند) دارد. اسنپ چت هم دارای یک پلتفرم اختصاصی واقعیت افزوده تحت عنوان lenses است.

ارسال نظر