افشای پشت پرده برنامه سفر به مریخ ناسا

ناسا قبلا طرح خود برای رسیدن به مریخ را توضیح داده است. اکنون آنچه به همگان نشان می‌دهد به صورت سخت‌افزاری است. به گزارش کلیک، ناسا یک برنامه سه مرحله‌ای برای رسیدن به سیاره سرخ دارد. با توجه به انتشار گزارش ۳۶ صفحه‌ای در اکتبر گذشته، ناسا ماموریت خود را بر پایه تجهیزات موردنیاز و چارچوب زمانی بیان کرده بود و همه متعجب بودند از اینکه ناسا چه چیزی در آستین دارد.

افشای پشت پرده برنامه سفر به مریخ ناسا

به گزارش کلیک، ناسا یک برنامه سه مرحله‌ای برای رسیدن به سیاره سرخ دارد. با توجه به انتشار گزارش ۳۶ صفحه‌ای در اکتبر گذشته، ناسا ماموریت خود را بر پایه تجهیزات موردنیاز و چارچوب زمانی بیان کرده بود و همه متعجب بودند از اینکه ناسا چه چیزی در آستین دارد.

امروز سفر به مریخ کمی پر رنگ‌تر می‌شود. اخیرا ناسا یک رویداد دو روزه در راستای پرده‌برداری از طرح بلندپروازانه خود ترتیب داده است. در این رویداد، به جای برگزاری یک همایش و سخنرانی بر روی چند صفحه پاورپوینت، ناسا برنامه بهتری ترتیب داد و اجازه داد که افراد از دو مرکز فضایی رسمی آن دیدن کنند، مرکز اسمبلی میچوید در نیواورلئان و مرکز فضایی استنیس در هنکاک می‌سی‌سی‌پی.

همانطور که انتظار می‌رفت اطلاعاتی که در حین تور ارایه می‌شد بسیار زیاد و مبهم بود. ناسا برای فرستادن انسان به مریخ تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ای ندارد و برای انجام استادانه این کار، بارها برنامه خود را متوقف کرده است. طبق آنچه در این رویداد گفته شد، ناسا دارای فضانوردان مشتاق برای سفر به فضا بود، به همراه مهندسان، تکسین‌ها و نمایندگانی که همه مشتاق پایه‌گذاری افشای سیاره سرخ بودند.

در پشت پرده ناسا چه می‌گذرد؟!

یک روز و نیم از رویداد برنامه ریزی شده گذشت و ناسا اطلاعات زیادی برای به اشتراک‌گذاری ممکن بودن سفر به مریخ داشت. با شرکت‌هایی مانند بوئینگ و لاکهید مارتین مشخص بود که ناسا شلوغ‌کاری نمی‌کند. این در دستور کار بود و علاوه بر این، سفر به مریخ یک شاهکار کوچک نیست.

در واقع، ناسا تا اواخر دهه ۲۰۳۰، قصد فرستادن انسان به مریخ را ندارد و این بدان معناست که این مهاجرت حداقل تا۲۰ سال آینده رخ نمی‌دهد. شاید به همین دلیل است که در این رویداد قطعات زیادی در حال حرکت بودند. ناسا همچنان یک یا دو دهه زمان دارد تا برخی قطعات مانند سپر حرارتی را برای کاوشگر مریخ بسازد و یا اینکه یک وسیله نقلیه برای صعود به مریخ که فعلا فقط مفاهیم آن مشخص شده است را پیاده‌سازی کند.

هر چند که این طرح هنوز تا کامل شدن زمان زیادی نیاز دارد، ناسا نشان می‌دهد که توانایی همتراز شدن با دیگر رقیبان برای مهاجرت به مریخ را دارد.

در طول رویداد، نمایندگان شتابی در باز کردن درهای پرتاپ و نگاهی زیرچشمی به طرح بلندپروازانه داشتند. یکی از کارکنان پرشور ناسا که اشتیاقش مانند هیچ یک از دیگر فضانوردان Rick Mastracchio نبود و سه ماموریت را در رزومه خود داشت و بسیاری از بالا و پایین‌های ناسا را دیده بود، در مورد اعتماد بنفس ناسا برای سفر به مریخ می‌گفت که ۲۰ سال پیش فضانورد شده است و رویاهای بزرگی داشتند و به ماه و یا مریخ رفتند. او به خبرنگاران اعلام کرد که با ناسا به سفر پایین‌تر از مدار زمین رفته است و تعجب نمی‌کند اگر ناسا قصد فرستادن انسان به سیاره سرخ را دارد و تنها سوالی که فعلا نمی‌توان جواب دقیقی به آن داد این است که چه زمانی این سفر اتفاق می‌افتد.

NASA Hardware2

NASA Hardware3

NASA Hardware4

NASAHA~2

برای پاسخ به اینکه چه زمانی! ناسا اول همه بازدیدکنندگان را به یک محیطی با ۶۷۰۰۰۰ متر مربع برد، در آنجا قطعات بزرگی بودند و تکنسین‌ها در حال جوشکاری بر روی آن‌ها بودند و قطعات را مونتاژ می‌کردند. در این محیط قطعات خیلی بزرگی وجود داشتند، مثلا یک قطعه سه طبقه ۱۵۰ تنی وجود داشت که به بازدیدکنندگان کمک می‌کرد درک درستی از سفر به مریخ را بدست آورند و عظمت این کار را تصور کنند.

Orion پیشرفته‌ترین فضاپیمای تاریخ

نخستین قطعه از سفر آینده که به همگان نشان داده شده، فضاپیمای Orion است که به جرات یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های ناسا برای سفر به مریخ است. ساختمان‌های ناسا و لاکهید نه تنها مکانی برای زندگی فضانوردان برای مدتی طولانی است، بلکه قابلیت این را دارد که در ماه و مریخ نیز بنشیند. طبق آنچه در این رویداد گفته شد، پیشی گرفتن از محدودیت‌های تکنولوژی برای ماموریت مریخ یک امر حیاتی است و استفاده از فناوری فقط برای فرستادن انسان به مریخ نیست، بلکه باید بتوان از تعداد کمی افراد که در آنجا ساکن خواهند شد نیز حمایت کرد. برای رسیدن به اهداف خود، ناسا مجبور شده است که فناوری‌های زیادی را به کار بگیرد تا بتواند آب و هوایی که در سیار زمین به راحتی در اختیار همگان است را بازیافت کند و آن را توسعه دهد تا بتواند از افرادی که بر مریخ زندگی خواهند کرد پشتیبانی کرد. همچنین ناسا به داشتن گونه‌های چندسیاره‌ای فکر می‌کند. کم کم نیاز است به مریخ عزیمت کنیم و این گونه فکر کردن‌ها یک اولویت است. البته این طرز فکر و نیازی که در آینده برای زندگی روی مریخ خواهد بود هزینه زیادی خواهد داشت و به ارزانی به دست نمی‌آید.

orion-spacecraft

راکت سفر فضایی ماموت یا همان Orion تاکنون پیشرفته‌ترین فضاپیما بوده است. این فضاپیما نسبت به آپولو، ۳۰% حجم بیشتر قابل سکونت دارد و ۴ فضانورد می‌توانند به راحتی در آن سفر کنند. این راکت، از سیستم کامپیوتری، نرم‌افزارها و دستگاه‌های پشتیبان زندگی برای مقاومت در برابر حملات طولانی تابش شدید برخوردار است. علاوه بر این، ساختار بیرونی لاکهید در برابر حملات ریز آسمانی مقاوم است و این افزایش دوام، شانس موفقیت را بالا می‌برد.

ادامه دارد...

ارسال نظر