تماشا کنید؛ اتفاقاتی که پس از برخورد سیارک به زمین رخ می دهد

 زمانی که ما در مورد تاثیرات برخورد سیارک به زمین حرف می‌زنیم، تصور اثرات فاجعه آمیز و مخرب آن در برخورد با مناطق شهری و روستایی بسیار ساده است.

تماشا کنید؛ اتفاقاتی که پس از برخورد سیارک به زمین رخ می دهد

به گزارش کلیک ، با توجه به اینکه ۷۰ درصد کره زمین را آب فرا گرفته است، احتمال برخورد سیارک در اقیانوس بیشتر است. حال باید دید این برخورد دریایی چه اثری بر ساکنان زمین خواهد داشت؟ ظاهرا پاسخ این سوال کمی پیچیده است.

یک تیم چند سری شبیه سازی سه بعدی انجام دادند تا ببینند چه نوع شوکی ایجاد می شود و پراکندگی آب در نتیجه برخورد سیارک به دریا چگونه خواهد بود و آیا باعث ایجاد یک سونامی خواهد شد؟

یک اثر اولیه برخورد سیارک در اقیانوس باعث ایجاد امواج در طیف صدها متر و حتی چند کیلومتر ارتفاع خواهد بود، مگر اینکه برخورد به ساحل نزدیک باشد، در غیر این صورت ایجاد یک سونامی بعید است.

این به این دلیل است که امواج تولید شده توسط تک برخورد، مانند برخورد یک سیارک در مقایسه با اختلالات گسترده و ادامه‌دار مانند زلزله بسیار کوتاه است. این تفاوت به این معنی است که امواج ایجاد شده توسط این ضربه نمی تواند چندان دور شود.

efa6c35196a9095e027c62ccb647b01d55266e4a

اگر یک سیارک در فاصله ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری ساحل پر جمعیت سقوط کند، اثرات آن مخرب خواهد بود. چندین سیل و موج، دمای بالا و گردباد ایجاد خواهد شد.

یک عامل دیگر این است که اگر سیارک در هوا منفجر شده و به قطعات کوچک تبدیل شود، اثرات آن تعدیل می شوند. البته این مساله نیز اثرات معتدل تر اما در بخش وسیعی خواهد داشت. امواج تولید شده از این قطعات کوچک در آب اندازه کمتری خواهند داشت و ایجاد امواجی مانند سونایم کمتر خواهد بود.

اما اگر این برخورد هرگز در مناطق نزدیک به ساحل نیز رخ ندهد، به این معنی نیست که این برخورد خالی از خطر خواهد بود.

خطر دیگری که برخورد سیارک با اقیانوس وجود دارد، تبخیر آب است که می تواند وارد اتمسفر شود. اگر بخار آب راه خود را به اتمسفر باز کند، ممکن است ماه ها و یا سال ها در آنجا باقی بماند.

در یکی زا شبیه سازی های این تیم، ۲۵۰ مگاتن بخار آب وارد اتمسفر شد. از آنجا که بخار آب یک گاز گلخانه ای محسوب می شود، می تواند منجر به گرمایش جهانی شود که تا سال ها اثر آن باقی بماند.

این یافته ها این هفته در اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد اما هنوز در جایی منتشر نشده است.

ارسال نظر