همه آنچه در نمایشگاه IFA سال ۲۰۱۶ گذشت

دیدن وسایل هوشمند و الکترونیکی همه در یک جا در نمایشگاه IFA، این حس را در فرد ایجاد می‌کند که چقدر فناوری در زندگی روزمره افراد نفوذ کرده است.

همه آنچه در نمایشگاه IFA سال ۲۰۱۶ گذشت

به گزارش کلیک، نمایشگاه تجاری جهان IFA که لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی را به نمایش می‌گذارد، امسال در برلین برگزار شده است و همه چیز از لوازم پوشیدنی، هوشمند، دستگاه‌های واقعیت مجازی و هر چه که بخواهید را در آنجا خواهید یافت.

اتوی هوشمند، مسواک هوشمند، یخچال هوشمند که هر ساعت عکس محتویات خود را می‌گیرد و به گوشی هوشمند شما ارسال می‌کند و می‌دانید در یخچال چه می‌گذرد. این یخچال هوشمند که سامسونگ آن را ساخته است جالب است ولی در ماه مه ۲۰۱۶ رونمایی شده بود.

familyhub_2

علاوه بر جاسوسی از محتویات یخچال، Family Hub برای خیلی از کارها استفاده می‌شود، خرید مواد غذایی، تماشای تلویزیون و نوشتن و انتشار یادداشت‌ها، همه و همه با این دستگاه هوشمند قابل انجام است.

یک نمونه اولیه از اتوی هوشمند در این نمایشگاه برای اولین بار معرفی شد، این اتوی هوشمند که توسط شرکت سوئیسی Laurastar ساخته شده بود، دارای یک اپلیکیشن است که آمار حیاتی اتو را به شما می‌دهد و به شما می‌آموزد که چگونه از اتو به درستی استفاده کنید.

قبلا نیز ویجت‌ها وابزارهای هوشمند زیادی را دیده بودیم. اما هر ساله با ویژگی‌های زیاد دیگری تجدید می‌شوند که البته گاهی این تغییرات چندان جالب نیست. یک دوربین حیوان خانگی Acer ، برای مثال به یک گروه ۸ نفری را امکان می‌داد که با یکدیگر بازی کنند. مثلا خانه هوشمند که همه ویژگی‌های هوشمندی و خودکاری را داشت. سنسور حرکت فیلیپس که به محض اینکه وارد اتاق می‌شوید به صورت خودکار لامپ را روشن می‌کند. پروژکتور سونی که هر سطحی از خانه را به صورت صفحه نمایش لمسی در می‌آورد.

ولی نکته‌ای که در مورد این وسایل هوشمند وجود دارد، این است که باید قیمت آن‌ها به گونه‌ای باشد که هر کسی بتواند آن را خریداری کند.

در خصوص IFA نکته قابل توجه آن است که حتی فناوری‌هایی که هنوز به بازار نیامده‌اند، زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

در یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه، یک هدست واقعیت مجازی مشاهده می‌شود که می‌توان با آن بازی کرد. این ابزار خودکار واقعیت مجازی به شما کمک می‌کند که به سادگی بتوانید کمی از شلوغی آنجا فرار کنید و به سرگرمی بپردازید.

آلکاتل یک هدست مستقل واقعیت مجازی ساخته است که باعث شگفتی همه است. این هدست به کامپیوتر یا تلفن همراه متصل نیست.

با وجود مشاهده هدست‌های زیادی که در نمایشگاه برلین مشاهده می‌شود، نمی‌توان حس کرد که همه این‌ها در مرحله نمونه اولیه است که در آینده به بازار بیاید. اولین هدست واقعیت مجازی که کامپیوتر آن در کوله‌پشتی است به نظر سنگین است و احتمالا کسی دوست ندارد که هرجایی با این کوله‌پشتی سنگین دیده شود. بسیاری از این ابزارها الان بیش از حد بزرگ، بیش از حد گرم و حجیم هستند که ممکن است با سلیقه هر فردی جور درنیاید. زمانی که هدست را بر چشم خود قرار می‌دهید، این موارد را فراموش می‌کنید و احساس می‌کنید که یک عینک بر چشم خود گذاشته‌اید و مشغول بازی توپ می‌شوید. پشت این هدست‌ها ایده‌های زیادی است که احتمالا در سال‌های نه چندان دور، فیسبوک، سامسونگ، گوگل و حتی اپل، محصول واقعیت مجازی زیادی را به بازار عرضه کنند.

VRbackpack_IFA2016_3

صفحات بزرگ یخچال هوشمند و هدست‌های سنگین واقعیت مجازی به کنار، در این نمایشگاه صفحه نمایش‌های تلویزیون دیده می‌شود که اکثر آن‌ها صفحه نمایش ۴k از مدل OLED هستند.

LG صفحه نمایش‌های زیادی از این مدل ساخته است، و در غرفه‌های سامسونگ، سونی و پاناسونیک این صفحه‌نمایش‌ها خیلی نمایان هستند. اما واقعیت این است که این تلویزیون‌های OLED بزرگ و نازک، جدید نیستند. اما چیزی که جدید است آن است که قیمت این تلویزیون‌ها بالاخره پایین آمده و در نهایت آن‌ها را به جایگزین مناسبی برای LCD تبدیل کند. شاید نوزده میلیون تومان برای یک تلویزیون ۹۸ اینچی ۸K ارزان نباشد و حتی به پول ایران نیز خیلی گران است، ولی نسبت به سال پیش این هزینه نصف شده است و در آینده کمتر نیز خواهد شد.

در مورد IFA امسال، دو نکته باید ذکر شود؛ ابزارهای پوشیدنی و گوشی‌های هوشمند. در ساعت‌های هوشمند که در نمایشگاه بود، Gear s3 سامسونگ را که مشاهده می‌کردید، فرد فکر می‌کرد که آنالوگ هستند. سامسونگ این قصد خود را پنهان نکرد و در زمان معرفی این ساعت به آن اشاره کرد و عنوان کرد که قصد طراحی نوع کلاسیک این ساعت‌ها را در برنامه خود داشتند.

skagen_IFA2016_1__1_

Withings هم یک ساعت تناسب اندام ظریف بود.

شاید جالب‌ترین ایده برای ساعت‌های آینده متعلق به شرکت دانمارکی Skagen بود که ساعتی دقیقا مشابه ساعت آنالوگ بود که شما را از پیام‌ها، ایمیل‌ها و جلسات آگاه می‌ساخت. این اعلام به وسیله ویبره و لرزشی بود که بر روی دست فرد احساس می‌شد.

برای گوشی‌های هوشمند نیز چیزهای جدید دیده نمی‌شد و فقط گوشی‌های میان رده هواوی و ZTE دیده می‌شد و اپل آیفون ۷ جدید خود را معرفی کرد. در نمایشگاه IFA امسال محصولات جدید دیگری دیده نمی‌شد.

ارسال نظر