سرنوشت پروژه ملی شبکه فیبر نوری در ایران چه خواهد شد؟

مسئولان ارتباطات کشور چندین سال است که تصمیم خود را برای استفاده از شبکه ملی فیبر نوری به منظور ارائه اینترنتی با کیفیت اعلام کرده اند؛ اما یک مشکل بر سر راه انجام این پروژه عظیم ملی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

سرنوشت پروژه ملی شبکه فیبر نوری در ایران چه خواهد شد؟

اگر بخواهیم اقدامات انجام شده در ایران در راستای ایجاد شبکه ملی فیبر نوری را توصیف کنیم، می توان در یک جمله کوتاه گفت که این اقدامات یک سری فعالیت های تکراری است که ظاهرا بی نتیجه است. یک شرکت ارتباطی و الکترونیکی در ایران به نام ایرانیان نت مدت زمان زیادی است که تصمیم خود را برای انجام این پروژه به صورت انحصاری اعلام کرده است؛ اما نتوانسته است در مدت زمان تعیین شده به تعهدات خود عمل کند. حال این سوال مطرح می شود که آیا این شرکت می تواند این پروژه زیر ساختی را به صورت انحصاری به پایان برساند و یا دیگر شرکت های ملی و بین المللی دیگر نیز در انجام این پروژه سهیم خواهند شد؟

به گزارش کلیک، شرکت ایرانیان نت که مجوز فعالیت آن در سال ۱۳۸۹ صادر شد، انجام پروژه ایجاد شبکه ملی فیبر نوری در ایران را به صورت انحصاری در دستور کار خود قرار داده است. ایران هنوز استفاده از فیبر نوری را برای انتقال اینترنت به منازل و بخش های تجاری آغاز نکرده است و در حال حاضر متداول ترین روش برای دسترسی مردم به اینترنت با پهنای باند زیاد ، اینترنت ADSL مبتنی بر خطوط تلفن است که یک فناوری قدیمی محسوب می شود. شرکت ایرانیان نت شرکت های ارائه دهنده اینترنت را ملزم به ارائه اینترنت بی سیم در سراسر کشور کرده است. شبکه TD-LTE ایرانسل یکی از نمونه های راه اندازی اینترنت بی سیم در ایران است.

انتقال اینترنت به وسیله کابل یا فیبر نوری همیشه نقش بسزایی در رشد و توسعه بخش های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در کشورهای مختلف داشته است و یکی از روش های بسیار خوب برای انتقال اینترنت با کیفیت به کاربران است. روند پیشرفت شرکت ایرانیان نت در ایجاد شبکه ملی فیبر نوری اصلا رضایت بخش و قابل قبول نیست. دولت یازدهم تقریبا یک سال پیش پذیرفت که این شرکت پروژه مذکور را تا ۳ سال دیگر به صورت انحصاری در دست داشته باشد.

افراد مسئول در این زمینه نیز در چند سال اخیر نیز این دغدغه را داشته اند که آیا شرکت ایرانیان نت می تواند این پروژه عظیم ملی را با موفقیت به صورت انحصاری به سرانجام برساند یا نه. در حال حاضر شرکت ایرانیان نت کمتر از ۴۵ روز فرصت دارد تا متن پیشنهادی خود را برای قرارداد ارائه دهد؛ اما در صورتی که این شرکت در مدت زمان تعیین شده به تعهد خود عمل نکند و موفق به جذب سرمایه های خارجی نشود، امتیاز اجرای این پروژه ملی را به صورت انحصاری از دست می دهد.

در حال حاضر شرکت ایرانیان نت در حال رایزنی با سرمایه گذاران خارجی فعال در این زمینه و تلاش برای آغاز همکاری با شرکت هایی که می توانند در این پروژه با آن ها مشارکت داشته باشد، است. شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی و خدمات تلفن همراه (MTN) آفریقای جنوبی در جریان این مذاکرات اعلام کرده است در صورتی که شرکت ایرانیان نت این پروژه را همچنان به صورت انحصاری در اختیار داشته باشد، حاضر است با این شرکت همکاری کند و در آن سرمایه گذاری کند.

طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، احتمالا همین شرکت به زودی مشارکت خود را با شرکت ایرانیان نت آغاز خواهد کرد. چنانچه مشارکت دو شرکت MTN و ایرانیان نت آغاز شود، دولت نیز از این موضوع خرسند خواهد شد؛ زیرا این مشارکت مانع خروج سرمایه عظیم از کشور توسط MTN می شود و دلیل این موضوع هم این است که تمام بودجه ای که توسط این شرکت از ایران خارج شده است، تحت عنوان سرمایه گذاری به کشور باز خواهد گشت. اخیرا شرکت MTN در یکی از شرکت های تأمین کننده خدمات اینترنت ایرانی یعنی IIG سرمایه گذاری کرده است.

حال با تمام تفاسیر باید ببینیم که آیا شرکت ایرانیان نت می تواند عملکرد ضعیف خود را در ایجاد شبکه ملی فیبر نوری جبران کند و فعالیت خود را برای انجام این پروژه ملی را که خیلی وقت پیش باید انجام شد، آغاز کند؟ این احتمال هم وجود دارد که این شرکت در انجام این پروژه عظیم با شکست مواجه شود که نتیجه آن پنج و یا حتی ده سال تأخیر در انجام این پروژه مهم است. قطعا ۴۵ روز دیگر و پس از اعلام تصمیمات صورت گرفته، بهتر می توانیم در مورد این موضوع اظهار نظر کنیم.

ارسال نظر