iCloud اپل چیست و از چه مواردی نسخه پشتیبان تهیه می کند؟

رسانه کلیک - سرویس های iCloud اپل امکان تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی اطلاعات برای اپلیکیشن های مختلف و همچنین همگام سازی بین دستگاه های مختلف اپل را فراهم می آورد.

iCloud اپل چیست و از چه مواردی نسخه پشتیبان تهیه می کند؟

نام Cloud در واقع عبارت پوششی اپل برای تمام ویژگی های قابل همگام سازی در ابر است. در اساس هر چیز که به واسطه سرورهای اپل پشتیبان گیری شده و یا همگام سازی شود، به عنوان بخشی از iCloud به حساب می آید.

iCloud چیست؟

iCloud نام انحصاری اپل برای تمام سرویس های مبتنی بر ابر این شرکت بزرگ است. سرویس های مختلفی مثل iCloud Mail، تقویم ها، Find My iPhone، iCloud Photos و Apple Music Library (و همینطور نسخه های پشتیبان دستگاه) همگی جزو سرویس های iCloud هستند.

با مراجعه به iCloud.com از طریق دستگاه و ورود به حساب کاربری، می توانید تمام داده های همگام سازی شده ابری را در یک جا مشاهده کنید.

هدف iCloud اپل ، بازیابی داده ها و اطلاعات مهم به صورت ایمن از سرورهای از راه دور اپل است. به این ترتیب، تمام اطلاعات کاربر در یک مکان امن پشتیبان گیری شده و در بین دستگاه های متعلق به وی، همگام سازی می شوند.

پشتیبان گیری اطلاعات در ابر دو مزیت مهم دارد. اگر دستگاه اپل را به هر دلیلی از دست دادید، اطلاعات شما (از شماره های مخاطبین گرفته تا تصاویر) در سرویس های iCload ذخیره شده اند. بدین ترتیب می توان با مراجعه به iCloud.com داده های پشتیبان گیری شده را بازیابی کرده، و یا با ورود از طریق شناسه Apple ID، آن ها را به طور خودکار به دستگاه اپل جدید خود منتقل کنید.

مزیت دوم، همگام سازی نوشته ها (Notes) و موعدهای ثبت شده در تقویم بین دستگاه های مختلف آیفون، آیپد و مک است. سرویس های iCloud می توانند بسیاری از اپلیکیشن های اپل و حتی اپلیکیشن های جانبی متصل به iCloud را همگام سازی کنند.

سرویس های iCloud از چه چیزهایی نسخه پشتیبان تهیه می کنند؟

سرویس های iCloud اپل می توانند از موارد زیر پشتیبان گیری کرده و اطلاعات مربوط به آن ها را در سرورهای خود همگام سازی کند:

مخاطبین: در صورت استفاده از حساب iCloud به عنوان حساب دفتر تماس پیشفرض، تمام مخاطبین در سرورهای iCloud همگام سازی می شوند.

تقویم: تمام موعدها و ملاقات های تعیین شده به وسیله حساب iCloud در تمام تقویم ها، در سرورهای iCloud پشتیبان گیری می شوند.

نوشته ها: تمام نوشته ها و پیوست ها در اپلیکیشن Apple Note روی دستگاه، در iCloud همگام سازی و ذخیره می شوند. با مراجعه به iCloud.com نیز می توانید به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

برنامه های iWork: تمام داده های موجود در اپلیکیشن های Pages، Keynote و Number در iCloud بروزرسانی و ذخیره سازی می شوند. به بیان بهتر، تمام اسناد شما حتی در صورت گم شدن آیفون یا آیپد، در جای امنی نگهداری خواهند شد و می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید.

عکس ها: اگر ویژگی iCloud Photos را از بخش تنظیمات فعال کرده باشید، آنگاه تمام تصاویر از Camera Roll در iCloud بروزرسانی و پشتیبان گیری می شوند (البته اگر حافظه کافی برای این کار وجود داشته باشد). بدین ترتیب می توانید تمام تصاویر را از iCloud.com دانلود کنید.

موسیقی: اگر ویژگی Apple Music Library را فعال کرده باشید، مجموعه موسیقی محلی شما در سرورهای iCloud همگام سازی و بروزرسانی شده، و در تمام دستگاه ها قابل دسترس هستند.

iCloud Drive: تمام پوشه ها و پرونده های ذخیره شده در سرویس iCloud Drive به طور خودکار در سرورهای iCloud همگام سازی می شوند. حتی در صورت گم شدن آیفون یا آیپد، این فایل ها در جای امنی نگه داشته می شوند (البته به شرطی که فایل ها در بخش On My Phone یا On My iPad در اپلیکیشن Files ذخیره نشده باشند.

داده های برنامه: در صورت فعال بودن، اپل می تواند داده های یک برنامه خاص را پشتیبان گیری کند. زمانی که آیفون یا آیپد خود را از یک پشتیبان iCloud بازیابی کنید، این اپلیکیشن خاص به همراه داده های آن به طور کامل باز گردانده می شوند.

دستگاه و تنظیمات دستگاه: در صورت فعال بودن iCloud Backup (تنظیمات، بخش پروفایل، قسمت iCloud)، تمام داده های ضروری روی دستگاه نظیر حساب های متصل، پیکربندی صفحه خانه، تنظیمات دستگاه، iMessage، و غیره روی سرورهای iCloud بروزرسانی می شوند. تمام این داده ها در هنگام بازیابی آیفون یا آیپد از طریق iCloud، مجددا قابل دانلود هستند.

تاریخچه خرید: جالب است بدانید که iCloud از یک فهرست طولانی شامل تمام خریدهای انجام شده از طریق فروشگاه های اپ استور یا iTunes را نگهداری می کند. بنابراین کاربر می تواند هر اپلیکیشن، کتاب، فیلم، موسیقی یا برنامه های خریده شده از پیش را مجددا دانلود کرده و از آن ها استفاده کند.

نسخه های پشتیبان اپل واچ: اگر پشتیبان گیری iCloud روی آیفون فعال باشد، اپل واچ شما (البته در صورت داشتن) نیز به طور خودکار پشتیبان گیری می شود.

پیام ها: iCloud یک نسخه پشتیبان از محتوای برنامه Messages تهیه می کند که شامل تمام پیام های iMessage، SMS و MMS است.

کلمه عبور Virtual Voicemail: iCould اپل می تواند از کلمه عبور ایمیل صوتی مجازی (Virtual Voicemail) پشتیبان گیری کند. بدین ترتیب پس از درج سیم کارتی که در طول پشتیبان گیری از آن استفاده شده است، می توان کلمه عبور را بازیابی کرد.

Voice Memos: تمام رکوردهای ضبط شده از طریق اپلیکیشن Voice Memos به وسیله سرویس iCloud پشتیبان گیری می شوند.

Bookmarks: تمام نشانک ها در سافاری به وسیله iCloud پشتیبان گیری شده و بین دستگاه های مختلف کاربر همگام سازی می شوند.

داده های سلامتی: اپل به تازگی امکان تهیه نسخه پشتیبان از تمام داده های سلامتی روی آیفون را میسر ساخته است. بنابراین در صورت گم شدن دستگاه، داده های سالانه مربوط به ردیابی سلامتی، مثل تمرین ها و معیارهای تندرستی، از بین نمی روند.

تمام موارد بالا به وسیله سرویس های iCloud اپل پشتیبان گیری می شوند. با این حال هر حساب کاربری iCloud دارای تنظیمات خاص خودش است. برای بررسی مواردی که به وسیله حساب iCloud پشتیبانی می شوند، به قسمت تنظیمات روی آیفون یا آیپد رفته، پروفایل را در قسمت بالا انتخاب کرده و سپس به بخش iCloud بروید.

در این قسمت تمام ویژگی های فعال (مثل iCloud Photos و iCloud Backup) قابل مشاهده هستند. همچنین می توانید عملیات پشتیبان گیری را برای برنامه های خاصی فعال یا غیر فعال کنید.

در صورت پر شدن حافظه iCloud، می توانید به بخش Manage Storage در iCloud رفته و طرح ماهانه خود را در ازای حافظه بیشتر ارتقا دهید. هزینه 50 گیگابایت در هر ماه برابر با 0.99 دلار، 200 گیگابایت برابر با 2.99 دلار و در نهایت هزینه 2 ترابایت برابر با 9.99 دلار است.

ارسال نظر