نقش اپلیکیشن های پیام رسان در تبلیغات انتخاباتی

از آنجا که اپلیکیشن‌های پیام رسان اهمیت بالایی در عرصه انتخابات دارند، لذا کاندیدای ریاست جمهوری در تلاشند تا با بهره وری بهینه از این مسئله، برنامه ها و اهداف خود را به اشتراک بگذارند تا مردم را در انتخابی شایسته یاری کنند.

نقش اپلیکیشن های پیام رسان در تبلیغات انتخاباتی

به گزارش کلیک ، طی سال‌های گذشته تحولات زیادی را در زمینه‌ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشورهای دنیا از جمله ایران شاهد بودیم. تا چند سال پیش روزنامه و مطبوعات تاثیر گذارترین رسانه‌ای بود که سیاستمداران در اختیار داشتند، اما در چند سال اخیر با روی کار آمدن اینترنت ورق برگشت. در حال حاضر کاربران گوشی‌های هوشمند با استفاده از اپلیکیشن‌های موجود به سادگی و در هر شرایطی می‌توانند به حجم زیادی از اطلاعات دست پیدا کنند، مسئله‌ای که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای را در رای مردم داشته باشد و قطعا نامزدهای انتخاباتی نیز به این مسئله بخوبی واقف هستند.

شبکه‌های اجتماعی کمک شایانی به نشر اطلاعات در دنیا کرده‌اند. در گذشته چون ارتباطات تا این حد گسترده و راحت نبود معمولا اطلاعات در دست گروه‌های خاصی به عنوان ابزار برای دستیابی به مقاصدشان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون شبکه‌های اجتماعی به سادگی اطلاعات را نشر می‌دهند.

در دولت حسن روحانی شاهد فعالیت بعضی از مسئولان در فضای مجازی بودیم که در نوع خود بی سابقه بود، این امر سبب شد تا فضای بازتری برای فعالیت سایر کاربران فراهم گردد. البته حتی اگر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم انتخاب شود نیز نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم شبکه‌های اجتماعی به این زودی رفع فیلتر شوند زیرا این امر علاوه بر زمان‌بر بودن نیازمند بستری مناسب است. در دنیای کنونی نمی‌توان فضای مجازی را نادیده گرفت، اما رشد و توسعه‌ی فضای مجازی نیز باید همراه با آموزش و فرهنگ سازی باشد تا جامعه از آسیب‌های آن مصون بماند.

منتقدان شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان بر نشر اخبار جعلی و اطلاعات کذب در این فضاها تاکید دارند و این مسئله را دلیلی بر ناکارآمدی آن‌ها می‌دانند. البته این ادعا درست است که بخشی از اخبار منتشر شده در این فضاها کذب است. ولی یادمان نرود که کاربران به بحث و تبادل نظر بر سر اخبار و اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی می پردازند بدین ترتیب در صورت نشر اخبار دروغ، کذب بودن مطالب مذکور به سرعت مشخص خواهدشد و در نتیجه جلوی انتشار بیشتر این اطلاعات گرفته می‌شود.

در مورد رویدادهای مهم و حائز اهمیتی نظیر انتخابات نیز این شبکه‌ها اطلاعات زیادی به کاربران می‌دهند و سبب افزایش آگاهی آن‌ها می‌شوند. اطلاعاتی نظیر برنامه های کاندیدها، اهداف آن‌ها و موفق بودن برنامه‌های دولت‌های قبل به سرعت منتشر شده و کاربران در مورد آنها بحث و گفتگو می‌کنند و این منجر به انتخاب شایسته‌تری از سوی مردم خواهد شد.

ارسال نظر