پروژه آرشیو ملی وب ایران چیست؟

طرح آرشیو ملی وب ایران با هدف ذخیره ‌سازی محتوای سایت ‌های فارسی و در دسترس قراردادن این اطلاعات برای کاربران، در دستور کار قرار گرفته است.

پروژه آرشیو ملی وب ایران چیست؟

به گزارش کلیک، پروژه آرشیو ملی وب ایران به عنوان یکی از زیر پروژه های طرح راهبری جویشگر بومی، با هدف شناسایی فعالان این بخش، می باشد و فراخوان آن به زودی اعلام خواهد شد.

شورای راهبری جویشگر بومی پیش از این در مورد ایجاد مراکز داده، دیتاسنتر، و موتورجستجوی متنی به عنوان زیر پروژه های تعریف شده برای طرح جویشگر بومی، فراخوان شناسایی و حمایت اعلام کرده بود.

در فاز بعدی این طرح، برای موضوعاتی چون آرشیو ملی وب ایران، توسعه خدمات متنوع مکان محور بر بستر موبایل و وب، توسعه خدمات جستجوی ویدئو، توسعه خدمات جستجوی صوت، شبکه‌ های اجتماعی بومی، جویشگرهای خاص منظوره (جستجوی افراد در وب و سایر موارد بر حسب پیشنهاد)، تجمیع و به روز رسانی داده بومی پرکاربرد و توسعه ابزارها و زیرساخت‌ های تحلیل داده فراخوان شناسایی صادر می شود.

پس از اعلام فراخوان، مدل فنی و اقتصادی طرح، دستورالعمل های حمایتی در جهت ایجاد و تولید آن از سوی این شورا ارائه خواهد شد و برای راه اندازی آن تصمیم گیری می شود.

شورای راهبری جویشگر بومی تاکنون درباره مواردی همچون راهبردها و سیاست‌های طرح جویشگر بومی اهداف راهبردی، اهداف کمی و راهبردهای طرح، برنامه عملیاتی طرح (تقسیم بندی انتظارات طرح در سه اولویت، اقدامات پیش رو)، پیشرفت طرح از منظر حوزه های مورد انتظار در طرح (انتظارات طرح، درصد پیشرفت وزنی هریک)، وضعیت هزینه کرد هریک تاکنون و عملکرد بودجه ای آن تصمیم گیری کرده است.

ارائه برنامه زمان بندی برای مشخصه فنی مورد انتظار هر طرح و پیش نیاز فراخوان هر پروژه، بررسی وضع موجود آن در کشور و تحلیل دستاوردهای طرح به ازای هر پروژه، از اقداماتی است که در راستای تکمیل طرح جویشگر بومی، قرار است انجام شود.

ارسال نظر