معرفی فناوری های فیلم‌های علمی تخیلی که به حقیقت پیوستند

فیلم های علمی تخیلی، فیلم هایی هستند که معمولاً زمان آینده را به صورت فرضی نشان می دهند، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که فیلم های علمی تخیلی ۱۰ سال پیش امروز به واقعیت پیوسته است؟

معرفی فناوری های فیلم‌های علمی تخیلی که به حقیقت پیوستند

کلیک، همیشه فیلم های علمی تخیلی از تکنولوژی های جلوتر از زمانه خود سخت می گویند. کتاب‌ها و فیلم های زیادی در رابطه با اختراعات و ابداعات انسان در آینده نوشته و ساخته شده است و بسیاری از آن ها نیز تا این زمان به حقیقت پیوسته است. حتماً همه شما ژول‌ورن نویسنده مشهور علمی تخیلی را می‌شناسید، این نویسنده وقایع جلوتر از زمان خود مانند ساخت زیر دریایی را پیش‌بینی کرده بود.

امروزه تصور انسان از آینده بسیار پیشرفت کرده است و ما در فیلم های علمی تخیلی مسائل و صحنه هایی را مشاهده می کنیم که با سطح بالاتر و پیشرفته‌تری از تکنولوژی سر و کار دارد.

یکی از سری فیلم های بسیار موفق و مشهور علمی تخیلی سری فیلم های جنگ ستارگان است که طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد. در این سری فیلم ها ما شاهد حیات در سیارات دیگر هستیم و امروزه ما خبرهای بسیار زیادی از وجود حیات در سیارات دیگر دریافت می کنیم و حتی این پیشرفت به جایی رسیده است که دانشمندان در پی پیدا کردن راهی برای ارتباط با جانوران فرازمینی هستند.

در این جا ما به بررسی نکاتی و نمونه هایی از تکنولوژی و آینده بینی در فیلم های علمی تخیلی می پردازیم که امروزه در دنیای حقیقی به واقعیت پیوسته است.

۱-تلفن همراه؛ فیلم Star Trek

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

شاید باور کردن این موضوع سخت باشد که حتی تلفن همراه که امروزه در دسترس همه است روزی از آرزوهای جهان بشریت بوده است. برقراری ارتباط باهم نوعان خود به وسیله یک دستگاه بی سیم و بدون هیچ واسطه ای از تفکرهای مهم بشر بوده است که امروزه به آن دست پیدا کرده است. نمونه این خیال پردازی انسان در فیلم پیشتازان فضا یا Star Trek دیده می شود. این فیلم در دهه ۵۰ از تلویزیون ایران پخش می شد و طرفداران بسیار زیادی داشت. در فیلم پیشتازان فضا ما شاهد ارتباط بی سیم افراد به وسیله دستگاه‌هایی با یکدیگر هستیم و امروزه تکنولوژی تلفن همراه از سطح یک وسیله ساده برای برقراری ارتباط گذشته است و به گوشی های هوشمند با توانایی ارتباط تصویری و صوتی را برای انسان ها برقرار کرده اند.

۲-حسگر اثر انگشت و اسکنر چشم

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

قطعاً همه شما آن دسته از فیلم ها را به یاد می آورید که در یک سازمان بسیار پیشرفته برای ورود افراد به مناطق حساس امنیتی از اثر انگشت یا اسکن صورت استفاده می شد.

امروزه ما شاهد وجود حسگر ها و اسکنرهای اثر انگشت بر روی گوشی های هوشمند هستیم، گویی بشر با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و حتی از آرزوهای خود نیز جلوتر زده است. در فیلم گزارش اقلیت استیون اسپیلبرگ ما شاهد دنیایی جلوتر از زمان واقعی دوره حاضر در زمان اکران فیلم هستیم. این فیلم که در سال ۲۰۰۲ بر روی پرده سینماها رفت تلاش دارد از تصویری نزدیک از آینده بشریت رونمایی کند. در قسمتی از فیلم تام کروز اسکنر چشم را با اسکن یک چشم دیگر به جای چشم خود فریب می دهد؛ اما امروزه این حقه کارساز نیست، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که الگوی چشم نیز مانند الگوی اثر انگشت منحصر به فرد است و با مرگ هر فرد الگوی چشم او نیز از بین می رود.

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

۳-خودروهای خودکار

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

در فیلم بتمن در دهه ۱۹۶۰ بتمن اتومبیلی داشت که با فراخواندن اتومبیل با یک ریموت کنترل اتومبیل درجایی بتمن بود ظاهر می شد. در همین جا بود که ایده اختراع ماشین های هوشمند و خودران به فکر انسان زد.در سال ۲۰۰۲ در فیلم گزارش اقلیت، تام کروز یک خودرو خودران داشت که باز هم در این فیلم شاهد پیش‌بینی آینده نزدیک هستیم. امروزه تکنولوژی ماشین های خودران بسیار پیشرفت کرده است و شاهد این نمونه ها در دنیای تکنولوژی هستیم. از نمونه این تکنولوژی می توانیم ماشین های خود ران گوگل و Tesla Model S با حالت autopilot هستیم.

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

۴-پرینترهای سه بعدی؛ تولید غذا

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

انیمیشن The Jetsons یکی دیگر از انیمیشن های قدیمی است که امروزه در برخی موارد به وقوع پیوسته است. در این انیمیشن شخصیت ها تنها با فشردن یک دکمه غذای مورد نظر خود را دریافت می کردند. امروزه ما شاهد این تکنولوژی در پرینتر های سه بعدی هستیم. پرینترهای سه بعدی همه چیزهای اطراف ما را می سازد، از یک کیف گرفته تا دوربین عکاسی. در یکی از نمایشگاه‌های تکنولوژی در ۲ سال گذشته پرینتر سه بعدی دیده شد که غذای مورد نظر ما را پرینت می گرفت! این پرینتر سه بعدی دارای متریال های خوراکی بوده و با انتخاب غذای مورد نظر و ترکیب این متریال ها پرینتر غذای مورد نظر ما را به ما می دهد.

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

۵-ربات ها

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

ربات ها امروزه ساخته‌شده‌اند و در بسیاری از موارد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی چیزی که انسان سال ها در پی کشف آن است ساختن رباتی است که حس‌های انسانی را بشناسد و خود دارای این حس ها باشد. ربات زن رزی Rosie که از دهه ۱۹۰۰ در فیلم ها مشاهده می شد نمونه‌ای از این آرزوی بشریت است. شاید یکی از سخت‌ترین مراحل تکنولوژی همین مرحله اضافه کردن خلق‌وخوی انسانی به ماشین‌ها باشد.

در بسیاری از فیلم ها شاهد ربات های احساساتی هستیم و یکی از موفق‌ترین این نمونه ها در فیلم اکس ماشینا یا فرا ماشین هستیم که در این فیلم یک ربات با هوش هیجانی و احساسات انسانی دیده می شود.

به حقیقت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی

شرکت گوگل در رابطه با ربات های انسان نما حرکات و پیشرفت های زیادی داشته است و ATLAS یکی از ربات های بسیار محبوب این شرکت است که در نوع خود بسیار موفق عمل کرده است. گوگل در حال ساخت ربات ۶FT DARPA است و امید است که این ربات بتواند توجه های بسیاری را به خود جذب کند.

ارسال نظر