دنیا وقتی لباس ها به اینترنت متصل می شوند چگونه است؟

اگرچه در حال حاضر فناوری های پوشیدنی در بازار به گرمی توسط کاربران مورد استقبال قرار گرفته اند، اما این باعث نمی شود لباس ها خود در آینده به اینترنت متصل نشوند!

دنیا وقتی لباس ها به اینترنت متصل می شوند چگونه است؟

به گزارش کلیک، تصور کنید یک ژاکت جدید از برند مورد علاقه خود خریداری می کنید و آن را برای اولین بار به تن می نمایید. سپس، با گوشی هوشمند خود، تگ تعبیه شده بر روی آستین ژاکت را اسکن می کنید تا لیستی از گزینه ها برای شما نمایان شود تا بدین ترتیب شما بتوانید اطلاعاتی در مورد طراحی ژاکت، چگونگی انتخاب مواد پایدار در ژاکت توسط برند و نیز جرئیات دقیق راجع به کارخانه و مخل تولید ژاکت به دست آورید. همچنین، هندزفری خود را در گوشتان می گذارید و به لیستی از آهنگ ها که برند ژاکت شما تدارک دیده، گوش می کنید و به قدم زدن ادامه می دهید. چطور است!؟

تصور کنید آخر هفته به یک مهمانی دعوتید. وقتی به آن جا می رسید، یک نفر لباستان را با تگ RFID اسکن می کند و به شما اجازه ورود می دهد! جالب تر این که، اگر ۱ درصد احتمال دهیم کسی به طور اتفاقی در مهمانی نوشیدنی را بر روی لباس شما بریزد، وقتی به خانه بر می گردید، تنها کافیست لباس را در داخل ماشین لباسشویی بیندازید و به سراغ کار های خود بروید؛ چون خود لباس مشخص خواهد کرد که چه نوع شستشو در چه مدت زمان برای آن مناسب است!

این چشم اندازی از آینده است که توسط شرکت Avery Dennison که تولید کننده برچسب مراقبت در بسیاری از لباس ها است، طراحی و توسعه داده شده است. این شرکت همچنین مشاور برند های لباس و توسعه دهنده بازار خرده فروشی آن ها نیز هست.

رانا سیدامد، مدیر نوآوری جهانی این شرکت می گوید: لباس های متصل به اینترنت با این قابلیت های ذکر شده دور از دسترس نیستند. من فکر می کنم هم اکنون می توان آینده را در زمان حال مشاهده کرد.

در واقع، لباس های با قابلیت اتصال به اینترنت در حال حاضر در حال ساخته شدن هستند، اما تنها تعدادی از آزمایش های پراکنده تا کنون در مورد آن ها انجام شده است. در اجلاس مد در تاریخ دوم نوامبر، اوری دنیسون از یک کت هوشمند به نام Bright BMBR پرده برداری کرد ک با برچسب مد Rochambeau و نیز توسط استارت آپ اینترنت اشیای یک شرکت لندنی تولید گشته است.

این ژاکت دارای یک چیپ NFC (یک تراشه ارتباطات میدان نزدیک مانند آن چه گوشی شما برای پرداخت مبالغ در فروشگاه استفاده می کند) و کد QR شخصی است که اجازه می دهد از آن مانند یک پاسپورت VIP در مواقع مختلف در سراسر نیویورک استفاده کرد.

Bright BMBR در ماه دسامبر با قیمت ۶۳۰ دلار برای فروش قرار داده خواهد شد، اما نکته این جاست که تنها تعداد محدودی از آن یعنی ۱۵ عدد هب فروش گذاشته خواهد شد، اما این تنها آغاز راه است. اوری دنیسون و استارت آپ لندنی Evrthing در اوایل سال جاری طرحی را برای اتصال ۱۰ میلیارد قطعه از لباس و لوازم جانبی به اینترنت ارائه دادند. مانند ژاکت Rochambeau، این قطعه ها همگی در پلت فرم هوشمند محصولات یعنی Janela اجرا خواهند شد.

فناوری های پوشیدنی زیادی تا به حال ساخته شده اند، مانند مچ بند، عینک و دیگر دستگاه ها. اما از آن جایی که صنعت پوشاک خود را برای فردایی آماده می کند که همه چیز متصل به اینترنت است، طراحان لباس نیز به فکر همگام سازی صنعت خود با فناوری افتاده اند. در یک کنفرانس که در تاریخ ده نوامبر توسط شرکت پیش بینی فناوری WGSN برگزار شد، آندریا بل خاطر نشان کرد: در آینده ای بسیار نزدیک، دیگر نیازی به فناوری های پوشیدنی نخواهیم داشت، چون تمام این فناوری ها در لباس ها تعبیه خواهند شد و لباس ها خود به اینترنت متصل می شوند.

در این رابطه، اوری دنیسون در موقعیت خوبی قرار دارد تا به پیشرفت این روند کمک شایانی بکند. این شرکت در حال حاضر به تعدادی از برند های بزرگ لباس و کفش از جمله نایکی، آندر آرمور و و هوگو باس لوازمی مانند برچسب، برچسب های مراقبت و موارد دیگر ارائه می کند. این شرکت همچنین تولیدکننده تگ های RFID برای تعدادی از شرکت ها از جمله مارک اسپنسر، به منظور ردیابی کالاها و انبار است. بدین ترتیب، هدف بزرگ پیش رو، ترکیب تمام کاربردهای مذکور با یکدیگر است تا بدین صورت تگ های RFID بتوانند به طور مستقیم توسط مشتریان مورد استفاده قرار گیرند که البته هم اکنون چند برنداز فناوری RFID به طور مستقیم برای مشتریان خود استفاده می کنند.

بدین ترتیب، به طور مثال هنگامی که مشتریان برای خرید به فروشگاهی مراجعه می کنند، خواهند توانست با اسکن تگ های RFID لباس ها و محصولات، جزئیات آن هارا مشاهده کنند و تنوع و رنگ و دیگر موارد مربوط به محصولات را شخصا مطالعه کنند.

البته شرکت Avery Dennison در صدد این است تا بتواند کاربردها و تجربیات مذکور را حتی از درون فروشگاه ها به خارج از فروشگاه ها نیز منتقل کند. سیدامد بر این باور است که این شرکت در حال حاضر ایده و راه حل دقیقی برای تعامل با ۱۰ میلیارد قطعه متصل به اینترنت ارائه نداده، اما در حال مذاکره با Rochambeau هستند.

البته مشکلاتی بر سر راه فناوری RFID وجود دارد که شرکت ها و کارشناسان باید در جهت رفع آن ها بکوشند. به عنوان نمونه، نمی توان انتظار داشت که یک لباس را با تگ RFID به داخل ماشین لباسشویی انداخت و بعد از اتمام شستشو انتظار داشت که هنوز کار کند! البته نسخه های قابل شستشو این تگ ها وجود دارند، اما قیمت آن ها بسیار گزاف است.

فراتر از آن، بسیاری از کاربردهای RFID در لباس های متصل به اینترنت تنها در صورتی کار می کنند که تگ RFID با دستگاهی ارتباط برقرار کند که با آن سازگاری و همخوانی داشته باشد. اوری دنیسون در یک همکاری با Sarah Engle، یک طراح جواهرات در بریتانیا، بر روی یک گردنبند مطالعاتی انجام داده اند که می تواند با آینه ارتباط برقرار کند و به مشتری اجازه دهد برای مثال یک رنگ دیگر سفارش دهد. اما همان گونه که ذکر شد، تمام آینه های موجود مانند ماشین های لباسشویی بدین منظور ساخته نشده و هوشمند و قابل استفاده نیستند.

البته سرعت فراگیر شدن فناوری RFID بسیار زیاد است و تولیدکنندگان و شرکت های متعددی در حال همگام سازی محصولات و روند کاری خود با این فناوری هستند.

ارسال نظر