بازار تجهیزات مخابراتی در دوران پساتحریم چه تغییری خواهد کرد؟

تحریم ها در سال های اخیر بسیاری از صنایع را با مشکلات زیادی رو به رو کرد. از جمله این صنایع، صنعت مخابرات بود.

بازار تجهیزات مخابراتی در دوران پساتحریم چه تغییری خواهد کرد؟

شرکت هایی که در زمینه تولید تجهیزات مخابراتی کار می کردند، همواره برای توسعه تجهیزات خود بر اساس فناوری روز دنیا با مشکل مواجه می شدند. حالا در زمان پساتحریم این سوال پیش می آید که اگر قرار باشد شرکت های خارجی بدون پیش شرط های لازم وارد بازار مخابرات شوند، آیا فعالان داخلی این عرصه دچار مشکل نمی شوند؟

به گزارش کلیک، در دوران تحریم، بسیاری از شرکت ها و فروشندگان اروپایی فعال صنعت مخابرات مانند نوکیا، سیسکو، اریکسون و ... از فعالیت در بازارهای ایران کناره گیری کردند و همین باعث بروز صدمات فراوانی به این حوزه در کشور شد. چینی ها نیز در حالی اعلام کردند که بازار ایران را ترک می کنند که فعالان این عرصه در آن زمان معتقد بودند این حرکت صوری است.

برخی تولیدکنندگان صنعت مخابرات برخلاف نظر وزیر ارتباطات دولت دهم که معتقد بود تحریم ها و خروج وندور های خارجی از بازار تجهیزات مخابراتی یک فرصت پیش روی تولیدکنندگان داخلی است، این فرصت را یک فرصت سوخته می دانستند؛ چرا که بسته شدن کارخانه های باسابقه تولید تجهیزات مخابراتی، ورشکستگی فعالان این بازار، خروج نیروهای نخبه، عقب ماندن تولیدکنندگان داخلی از فناوری های روز و ... مشکلاتی بوده که تحریم و خروج وندورهای خارجی ایجاد کرده بودند.

واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم، در ابتدای فعالیت خود در وزارت ارتباطات در خصوص فعالیت شرکت‌های خصوصی حوزه تجهیزات مخابراتی این قول را داد که با سیاست‌گذاری‌های ویژه شرایط کاری این تولید‌کنندگان را به 8 سال قبل باز گرداند. در همین راستا آیین نامه ای برای حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی کشور تدوین شد. این آیین نامه اپراتورهای ارتباطی را ملزم می کند تا تجهیزات خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کنند و تاکید می کند که حتما حداقل بخشی از نیاز شبکه اپراتورهای ارتباطی باید از طذیق تولیدکنندگان داخلی تامین شود.
داوود زارعیان، سخنگوی مخابرات، درباره سیاست مخابرات در برابر تولیدکنندگان داخلی گفت: در قدم اول سیاست ما تهیه تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی است حتی اگر این تجهیزات 15 درصد گران تر از نمونه های خارجی باشند اما اگر در ایران تولید نشوند ما مجبور به خرید از شرکت های خارجی هستیم.

ریاضی یکی از تولیدکنندگان قدیمی تجهیزات مخابراتی نیز در این باره گفت: اگر قرار به بازگشت وندورهای خارجی به کشور است باید شرکت‌های تولید کننده وارد مذاکره شوند و نه با افرادی که بازرگان هستند. حتماً نیز فعالیت این شرکت‌ها همراه با انتقال دانش و تکنولوژی صورت بگیرد.

کامران مجدمنش، نائب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، ضمن بیان این موضوع که نسبت به رفع تحریم ها و حضور مجدد وندورهای خارجی در ایران خوشبین است، افزود: اگر وزارت ارتباطات و در رأس آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نظارت دقیقی روی فعالیت این شرکت‌های خارجی در ایران داشته باشند، قطعاً این حضور به نفع اپراتورهای ارتباطی و تولید‌کنندگان تجهیزات مخابراتی تمام خواهد شد.

ارسال نظر