دنیای بدون گوشی های هوشمند چگونه خواهد بود؟

برخی از افراد معتقدند که گوشی های هوشمند تا یک دهه دیگر کاملا منسوخ خواهند شد. عده ای معتقدند که پیشرفت های جدید در فناوری هایی مانند واقعیت افزوده و فناوری های جدید همانند کاشت تراشه در مغز، نیاز به استفاده از گوشی های هوشمند را برطرف می کنند.

دنیای بدون گوشی های هوشمند چگونه خواهد بود؟

کلیک - در آینده ای نه چندان دور شاهد دنیایی خواهیم بود که هیچ گوشی هوشمندی در آن وجود ندارد و حتی دستگاه های فکس و پیجرها هم به سرنوشت گوشی های هوشمند دچار خواهند شد.

غول های فناوری همچون گوگل، فیس بوک، آمازون و همچنین افراد بزرگی همچون الون ماسک و شرکت هایی نوپای بی شماری که نقش مهمی در دنیای فناوری آینده دارند، نابودی تدریجی گوشی های هوشمند را پیش بینی کرده اند؛ البته ممکن است این اتاق حداقل ۱۰ سال دیگر رخ دهد.

در این مطلب قصد داریم به بیان این مطلب بپردازیم که دنیا پس از نابودی گوشی های هوشمند چگونه خواهد بود. در این مطلب این موضوع فقط از جهت نبود گوشی های هوشمند بررسی نمی شود، بلکه چگونگی روند زندگی روزمره افراد و به طور کلی وضعیت انسان ها در دنیای بدون گوشی های هوشمند، نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه با ما همراه باشید

همه افراد گوشی های آیفون و سایر گوشی های هوشمند را اختراع بزرگ دنیای فناوری می دانند که برای حمل آسان به اندازه کافی کوچک هستند و انجام کارهای روزانه را تا میزان زیادی ساده کرده اند و همچنین به کار گیری دوربین ها و حسگرهای GPS در گوشی ها، امکان استفاده از اپلیکیشن های مانند Snapchat وUber را نیز فراهم کرده است.

اما اجازه دهید از یک منظر دیگر به گوشی های هوشمند نگاه کنیم. لپ تاپ ها و کامپیوترهای دسکتاپ از ترکیب وسایلی همچون صفحه کلید، موس، نمایشگر، رم، حافظه داخلی و سایر سخت افزارها به وجود آمده اند. در طراحی گوشی های هوشمند نیز از کامپیوترها و لپ تاپ ها الهام گرفته شده است و این وسایل دوباره در اندازه ای کوچک تر طراحی شده اند. با به کار گیری صفحه نمایش های لمسی در گوشی ها، نیز موس و صفحه کلید در آن ها حذف شده است.

مثلا جدیدترین پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی اس ۸ که چند روز پیش رونمایی شد، دارای طراحی بسیار خوبی است و در اطراف صفحه نمایش آن نیز تقریبا هیچ قابی وجود ندارد و از سخت افزار بسیار قدرتمندی نیز برخوردار است؛ اما نمی توان این گوشی را یک وسیله انقلابی تلقی کرد، بلکه می توان گفت که این گوشی نتیجه پیشرفت ها و تغییرات موثر در دنیای گوشی های هوشمند است.

در این گوشی دستیار مجازی اختصاصی سامسونگ یعنی Bixby به کار گرفته شده است و سامسونگ مدعی است که روزی کاربران قادر خواهند بود با استفاده از این دستیار مجازی، بخش های مختلف گوشی و همچنین اپلیکیشن های مختلف را تنها با استفاده از فرمان صوتی و بدون نیاز به لمس صفحه نمایش گوشی، انجام دهند که ادعای بزرگی است. همچنین این گوشی همراه با هدست واقعیت مجازی Gear VR عرضه خواهد شد که عملکرد آن شبیه به هدست واقعیت مجازی Oculus فیس بوک است.

طبق اطلاعات منتشر شده، گوشی بعدی آیفون هم با نسخه ارتقا یافته Siri عرضه خواهد شد و امکان استفاده از فناوری واقعیت افزوده نیز در آن فراهم شده است.

همانگونه که وسایلی با فناوری جدید مانند بلندگوی هوشمند Amazon Echo، هدست واقعیت مجازی کنسول پلی استیشن سونی و ساعت هوشمند اپل به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کرده اند، شرکت های کوچک و بزرگ فناوری دیگر نیز برای تهیه و تولید وسایلی با رابط کامپیوتری جدید تلاش می کنند.

در آینده ای نه چندان دور، فناوری هایی که در حال حاضر هنوز در حال آزمایش هستند و در ابتدای راه خود قرار دارند، به فناوری هایی تبدیل خواهند شد که آشنا به نظر می رسند ولی کمی عجیب هستند.

شرکت های بزرگ فناوری همچون گوگل، فیس بوک و مایکروسافت در حال تلاش برای ساخت هدست های واقعیت افزوده هستند که به تنهایی قابل استفاده باشند و تصاویر ۳ بعدی را با جزییات کامل مستقیما به چشم کاربر ارسال کنند. همچنین در پروژه ای تحت عنوان Magic leap که گوگل از آن پشتیبانی می کند، اعضای تیم تحقیقاتی در حال تلاش برای ساخت هدستی هستند که در آن واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با یکدیگر ترکیب شده اند و می تواند تصاویر ۳ بعدی موجودات و اشیای دنیای واقعی را ارائه دهد. حتی شایعه شده است که اپل هم در حال کار کردن بر روی پروژه مشابهی است.

یکی از اعضای شرکت مایکروسافت به بیان این مطلب پرداخت که فناوری واقعیت مجازی در آینده نیاز به استفاده از گوشی های هوشمند، تلویزیون و یا هر وسیله دیگری را که دارای یک صفحه نمایش باشد، برطرف خواهد کرد و در صورتی که تماس ها، چت ها، فیلم ها و بازی ها مستقیما به چشم شما انتقال داده شوند و همه جا در دنیای اطراف شما وجود داشته باشند، دیگر نیازی به استفاده از گوشی های هوشمند و یا سایر وسایل الکترونیکی برای سرگرم شدن نیست.

هم زمان با مهمتر شدن گجت های کوچکی مانند هدفون های ایرپاد اپل (امکان استفاده از Siri توسط این هدفون ها وجود دارد) و بلندگوی هوشمند Amazon Echo، دستیارهای مجازی مانند Siri (اپل)، Bixby (سامسونگ)، Cortana (مایکروسافت) روز به روز هوشمندتر می شوند و نه تنها امکان گفتگو با کامپیوترها فراهم می شود، بلکه کامپیوترها نیز قادر خواهند بود با ما صحبت کنند.

به عبارت دیگر در آینده نزدیک فناوری، بینایی و شنوایی ما را بیشتر درگیر خود خواهد کرد و حتی کار به جایی خواهد رسید که فناوری واسطه ای میان ما و حس بینایی و شنوایی ما می شود که کمی ترسناک به نظر می رسد؛ برای درک بهتر این موضوع باید بگوییم که در آینده فناوری به قدری تکامل پیدا خواهد کرد که نه تنها آنچه را که بر روی گوشی خود می خوانیم، قابل کنترل خواهد بود، بلکه آنچه را که در دنیای اطراف خود می بینیم، نیز قابل کنترل خواهد بود.

در آینده دنیای فناوری و دنیای واقعی با یکدیگر ترکیب خواهد شد و تقریبا مرزی بین آن ها وجود نخواهد داشت. طبق گفته مسئولان شرکت های بزرگ فناوری، در آینده ای نه چندان دور فناوری های مختلف کمتر باعث حواس پرتی می شوند؛ زیرا دنیای دیجیتالی به تدریج با دنیای فناوری ترکیب می شود و دیدگاه هر فردی در مورد این موضوع متفاوت خواهد بود.

آینده دنیای فناوری چگونه خواهد بود؟

سرمایه گذاری در زمینه فناوری در دهه های پیش رو بیشتر بر روی فناوری های پوشیدنی معطوف خواهد شد (مثلا فناوری جدیدی که در قالب یک عینک عرضه خواهد شد)؛ پیشرفت های غیر قابل پیش بینی برخی از فناوری های شگفت انگیز و باور نکردنی، در آینده ما را بهت زده خواهد کرد و این فناوری ها، کنجکاوی در مورد اینکه در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد را پیش از بیش در ما تقویت خواهد کرد.

مدتی پیش مسئولان شرکت Neuralink که یکی از موسسان آن الون ماسک است، اعلام کردند که قصد دارند با توسعه فناوری Neural lace و با کاشت تراشه ای در مغز انسان، پیوند جدیدی میان مغز انسان و کامپیوتر ایجاد کنند تا انسان بتواند به صورت ذهنی و بدون استفاده از موس و صفحه کلید از دستگاه هایی همچون کامپیوتر استفاده کند. این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و هدف آن ایجاد پلی میان ذهن انسان و کامپیوتر است. احتمالا مرحله بعدی چنین فناوری هایی ادغام دنیای دیجیتالی با دنیای واقعی و یکی کردن انسان با ماشین است.

تصور کنید که روزی تمام فناوری هایی که در حال حاضر کاملا تخیلی به نظر می رسند، به حقیقت بپیوندند (برخی از افراد معتقدند که قطعا چنین اتفاقی رخ خواهد داد). در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، وارد دنیای جدیدی خواهیم شد که وجود گوشی های هوشمند کنونی هیچ ضرورتی ندارد. درست است که در حال حاضر گوشی های هوشمند امکان دسترسی به اطلاعات مختلف و امکان استفاده از فناوری هایی همانند واقعیت افزوده را برای ما فراهم می کند؛ اما انسان ها در آینده می توانند با استفاده از فناوری هایی مانند Neural lace و تراشه هایی که در مغز او کاشته می شوند، بدون نیاز به گوشی های هوشمند به اطلاعات مختلف دسترسی داشته باشد و از برخی از فناوری ها بهره مند شوند.

الون ماسک معتقد است که فناوری انقلابی هوش مصنوعی باعث ایجاد فناوری های شگفت انگیز زیر مجموعه ای دیگر مانند دستیارهای مجازی و فناوری واقعیت مجازی شده است و انسان ها برای رقابت با ماشین ها و مقاومت در برابر آن ها، باید خود را تقویت کنند.

ترکیب انسان و ماشین موضوع رعب انگیزی به نظر می رسد، اما در عین حال هیچ کس نمی داند که انسان ها در آینده چگونه به نظر می رسند.

در پایان می توان گفت که اگر گوشی های هوشمند روزی نابود شوند، وارد دنیای کاملا جدیدی می شویم که در آن امکان دسترسی به اطلاعات مختلف از طریق ذهن وجود دارد که البته کمی عجیب به نظر می رسد.

البته هنوز هم برخی از افراد مدعی هستند که گوشی های هوشمند می توانند با فراهم کردن دانش، عقل و توانایی هایی که فراتر از توانایی های طبیعی انسان هستند، قدرت انسان را بیش از پیش افزایش دهند و او را به یک موجود ابرقدرت تبدیل کنند. از سویی دیگر برخی از افراد معتقدند برای افزایش توانایی های انسان، باید نیروی ذهنی او تقویت شود.

ارسال نظر