رایانش ابری، آنچه که در آینده میآید
به گزارش کلیک، ۱۰ سال پس از راه اندازی رسمی خدمات وب سایت آمازون و در طول این دهه رایانش ابری از یک مفهوم بررسی شده به بازار واقعی نقل مکان کرده است.
با پیشرفت فناوری اطلاعات نیاز به انجام کارهای محاسباتی در همه جا و همه زمان به وجود آمده است. همچنین نیاز است که افراد بتوانند کارهای محاسباتی سنگین خود را بدون داشتن سختافزارها و نرمافزارهای گران، از طریق سرویسهای آنلاین انجام دهند. رایانش ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازها بوده است. از آنجا که اکنون این فناوری دوران طفولیت خود را میگذراند، هنوز تعریف استاندارد علمی که مورد قبول عام باشد برای آن ارائه نشده است اما بیشتر صاحبنظران بر روی قسمتهایی از تعریف این پدیده هم نظر هستند.
موسسه فناوری و استاندارها (NIST) رایانش ابری را اینگونه تعریف میکند: رایانش ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعهای از منابع رایانشی قابل تغییر و پیکربندی (مثل: شبکهها، سرورها، فضای ذخیرهسازی، برنامههای کاربردی و سرویسها) که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم فراهمکننده سرویس به سرعت فراهم شده یا آزاد گردد. این مدل رایانش ابری از ۵ مشخصه (ویژگی) اصلی، ۳ مدل خدماتی و ۴ مدل گسترش تشکیل شده است.
امروزه، برحسب تقاضا از IT به روشهای گوناگون توسط سازمانها با اشکال اندازههای مختلف استفاده میشود. اما چه اتفاقی را در آینده موجب خواهد شد؟ ما با بررسی بازار فعلی و سرویسهای درخواستی و پیش بینی کسب وکار،رایانش ابری را تا سال ۲۰۲۰ استفاده خواهیم کرد.
واقعاً بازار ابر چقدر است؟
ویلیام فلوز، معاون رئیس جمهور و بنیانگذار گروه تحقیقاتی ۴۵۱ میگوید: ارزش کل رایانش ابری از نظر زیرساخت (Iaas) و پلت فرم به عنوان یک سرویس (Paas) حدود ۱۳ میلیارد دلار است.
سرویسهای زیرساخت ابری (IaaS)، زیرساخت رایانهای را که عموماً یک بستر مجازی است را به صورت سرویس ارائه میدهند. کاربران به جای خرید سختافزار و نرمافزار و فضای مرکز داده (دیتا سنتر) ویا تجهیزات شبکه، همه این زیر ساختها را به صورت یک سرویس کاملاً برونسپاری شده خریداری میکنند. صورتحساب سرویس معمولاً بر اساس مدل رایانش همگانی و میزان منابع مصرف شده صادر میشود و بنابراین هزینه منعکس کننده میزان فعالیت است. این شیوه در واقع تکامل یافته مدل عرضه سرورهای خصوصی مجازی است.
سرویسهای بستر ابری (Paas) بستر رایانشی و یا پشته راهکار -که اغلب روی زیرساخت ابری اجرا شده و برنامه کاربردی ابری را تغذیه میکند- را به صورت سرویس ارائه میدهد. سرویس بستر ابری استقرار برنامههای کاربردی را بدون هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت لایههای نرمافزاری و سختافزاری زیرین آسان میسازد.
اگرچه این مهم است که میزان پول نقد اختصاص داده شده به ابر توسط کسب و کار در مقایسه با کل هزینههای انجام شده در حوزه فناوری در سرتاسر جهان کوچک است، اما در برخی از سازمانهای بزرگ بودجه سالانه یک فناوری خاص خیلی با این رقم تفاوت ندارد.
چنین مقایسهای برای هوشیار ساختن کسانی است که بر این باورند که IT به نقطه اوج تقاضا رسیده است. با این حال، ویلیام فلوز می گوید: راهی را که کارشناسان به منظور تفسیر آمار انتخاب کردهاند، انکار ناپذیر است.
او اینطور استدلال میکند، در روزهای طلایی خرید ابر همیشه ارزان تر است و ما اکنون در این دوره هستیم و این زمان تا ابد ادامه پیدا نخواهد کرد.
او در ادامه اظهار داشت: از تعداد شرکتهای حاضر و ارقام پایین می توان اینطور نتیجه گیری کرد که ارائه دهندگان ابر دوره نزول را سپری میکنند. البته این تصور غلط است، چرا که تامین کنندگان اصلی ابر در حال تلاش برای بدست آوردن کاربران بیشتر و همینطور خدمات سریعتر و نرخ بالاتر خدمات هستند.
البته برخی تغییرات بیش از حد بزرگ پیش روی بازار هستند. او معتقد است: گوگل، آمازون و مایکروسافت به عنوان hyper-scalers در بازار خود پیشرو هستند. مابقی حول این شرکت ها در بازار در حال چرخش و مبارزه هستند.
تحلیلگران پیش بینی کردهاند که سال ۲۰۲۰ میلادی، متخصصان موفق خواهند شد سرویسهایی را که به کمک مدیران ارشد فناوری اطلاعات به مدیریت طیف گستردهای از برنامههای کاربردی مورد تقاضا و امنیت میپردازند را ارائه کنند.
فلوز میگوید: مدیران ارشد فناوری اطلاعات، به ویژه آنهایی که تحت نظارت شدید صنایع هستند، می خواهند یک ابر را به خطر انداخته و بسته مناسبی از آن را تا پایان دهه ارائه کنند.
در عمل راه های کسب و کار تغییر کرده است.
نیک هاپکینسون، یکی از رهبران IT است که در محیط کار مدیریت قدرتمندی دارد و مدیر ارشد فناوری اطلاعات در صندوق مشارکت Devon Partnership NHS Trust است. او موافق این نظریه است که بسیاری از مدیران ارشد رایانش ابری را به عنوان بخشی از یک رویکرد ترکیبی با عناصر دیگر میدانند.
هاپکینسون میگوید: ارزش درک اطلاعات اغلب بستگی به اطلاعات یک مدیر ارشد فناوری اطلاعات دارد. او رهبری است که با استفاده از فضای ابر برای مشاوره ویدئویی امن بین پرستاران و افرادی که مسئولیت خدماتی دارند استفاده می کند.
او میگوید: مزایای قابل لمسی در ارائه اطلاعات توسط صندوق مشارکت NHS وجود دارد ، ما به جای چند بار، یک بار این کار را انجام میدهیم. با پیشرفت صنایع، نیاز بیشتری به اطلاعات وجود دارد و رایانش ابری از این رو کانون توجهات است. ما در طول چند سال آینده، به حرکت و ارائه خدمات آنلاین خود ادامه خواهیم داد.
دن پرابرت، رئیس فناوری IT در موسسه خیریه CAMFED میگوید: این سازمان به دختران کشورهای حاشیه صحرای آفریقا برای یادگیری و موفقیت کمک میکند، بیش از ۳٫۵ میلیون نفر از کودکان زیمباوه، غنا، تانزانیا و مالاوی از این کار بهره میبرند. تاکنون ۲۲۰۰۰۰ دانش آموز توسط این موسسه ثبت نام شدهاند، که هر روز به این رقم اضافه خواهد شد. این آمار در دستگاههای تلفن همراه و ذخیره سازی در ابر تکمیل شده است. ما در حال انطباق اولیه و سازماندهی این اطلاعات به وسیله ابر هستیم.
وی افزود: تمام سوابق ما در Salesforce موجود است. در صورتیکه اطلاعات به صورت آنلاین باشد، این اطلاعات و دادههای کلیدی را می توان با مدارس و فعالان این حوزه به اشتراک گذاشت. ما در ادامه نیز از ابر استفاده خواهیم کرد و در این مقوله تغییر نخواهیم داشت، اما در تکامل بخش IT خود اصرار داریم.
ابرهای مختلف برای سازمانهای مختلف
شایان ذکر است، تام رانر، مدیرعامل موسسه تحقیقاتی HFS میگوید: استفاده از فضای رایانش ابری برای سازمانهای دنیا و استفاده از این فضا توسط افراد حقیقی متفاوت است. اما آنچه که می تواند مشترک باشد، این است که ابر میتواند یک فناوری و یک مفهوم کسب و کار باشد.
شاید مهمترین نکتهای که رانر بدان اشاره میکند، بحث بر سر بهترین موارد استفاده ابر، صرفه جویی در هزینه، موارد تحت مضیقه و مرحله جدیدی از بلوغ است. یکی از دلایل توسعه IT به رسمیت شناختن ابر است که یکی از بلوکهای دگرگونی دیجیتال محسوب می شود.
مدیران هوشمند در حوزه فناوری اطلاعات، در یک سری از فناوریهای مرتبط مانند آنالیز و اتوماسیون برای تغییر سازمان خود از ابر استفاده میکنند. رانر میگوید: ایجاد روشهای یکپارچه به مدیران ارشد فناوری اطلاعات این توانایی را میدهد که با تکنولوژی Plug and Play نیازهای جدیدی در کسب و کار را ایجاد کنند.
الکس همیلتون بنیانگذار و مدیر اجرایی Radiant Law، یکی از مدیرانی است که به دنبال راهی جدید برای بهترین استفاده از صنعت دیجیتال و IT است. Radiant Law یک شرکت عقد قراردادهای تجاری است که بین مشتریان خود ارتباط برقرار میکند.
او میگوید: همه چیز بستگی به حضور موثر دارد. من فکر میکنم ابر به راهی مورد قبول برای ارائه تکنولوژی به شرکتها تبدیل شده است. هم اکنون بسیاری از شرکتهای بزرگ و آنهایی که ما مشاهده میکنیم برای توانمندسازی واقعی و چابکسازی و بهروری بیشتر از ابر استفاده میکنند.
این تحولات منجر به نتیجه گیری همیلتون مانند نتیجه گیری رانر شد، همیلتون بر روی تقاضا و تحول خدمات فناوری کار میکند. او میگوید: نگرانی قابل درکی وجود دارد، اما بسیاری از آنها توسط ارائه دهندگان بزرگ و شرکت های دیگر مثل ما از این تکنولوژی استفاده میکنند و از این رو اعتماد به نفس بیشتری برای دریافت تقاضاهای بیشتر ایجاد میکند.
منبع: zdnet
نظرها