همه‌ آنچه که در کنفرانس Google I/O 2017 معرفی شد

گوگل دیشب ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه به وقت تهران کنفرانس سالانه Google I/O را برگزار کرد. کنفرانسی که توانست ویژگی‌های جدیدی را برای پلتفرم‌های موبایل به تصویر بکشد. در این خبر به معرفی همه چیز‌هایی که در کنفرانس Google I/O اعلام شد، پرداخته‌ایم.

همه‌ آنچه که در کنفرانس Google I/O 2017 معرفی شد

به گزارش کلیک، گوگل کنفرانس سالانه Google I/O را با طیف گسترده‌ای از اطلاعیه‌ها به پایان رسانید. در حالی که هدف اصلی این رویداد گسترش هدف‌های متمرکز کمپانی گوگل بود اما بسیاری از اخبار معرفی شده در کنفرانس Google I/O به کاربران اپل مربوط می‌شود. به غیر از این، این کنفرانس برخی از ویژگی‌های اضافی‌ای داشت که نشان می‌داد کمپانی گوگل می‌تواند در سایر پلتفرم‌ها نیز فعالیت موثر داشته باشد. برای راحتی شما کاربران، ما فهرستی از همه‌ی آن چیز‌هایی را که در کنفرانس Google I/O معرفی شد را گردآوری کرده‌ایم که در ذیل به آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

دستیار هوشمند گوگل (Google Assistant) برای آیفون

2TH PIC

کمپانی گوگل در کنفرانس Google I/O 2017 رسما خبر استفاده از دستیار هوشمند گوگل (Google Assistant) توسط اپلیکیشن Google بر روی گوشی های آیفون داد.طبیعی بود که گوگل دستیار هوشمندی که سال گذشته عرضه کرده بود را توسعه ببخشد و آن را بیشتر متن گرا کند و مکالماتش را بهبود بدهد. بنابراین کاربر می‌تواند به شکل آسان‌تری با آن ارتباط برقرار کند. حالا از سوی گوگل خبر می‌رسد، بخش عظیمی از کاربران که قادر به استفاده از Google Assistant نبودند، هم اکنون می‌توانند از این دستیار مجازی استفاده کنند. این دستیار حالا در اختیار کاربران پلتفرم آی او اس قرار گرفته است. در این اطلاعیه خبری از هیچ برنامه‌ی اضافی نیست، تنها کافیست تا نرم‌افزار اصلی Google را از اپ استور دانلود و بر روی آیفون یا آیپد خود نصب کنید. برنامه را اجرا کنید، یا عبارت «اوکی گوگل» را به زبان بیاورید و یا بر روی دکمه میکروفون ضربه بزنید که در سمت راست کادر جستجو قرار گرفته است. در حال حاضر، شما تنها می‌توانید با آن صحبت کنید، اما گوگل وعده داده است که کاربران به زودی می‌توانند در کنار فرامین صوتی از فرامین متنی نیز همراه با دستیار هوشمند گوگل استفاده کنند. بنابراین اگر شما هم از طرفداران مکالمات متنی هستید و کمتر به صحبت کردن با گوشیتان علاقه‌مندید، این خبر خوبی برای شما می‌تواند باشد.در نظر داشته باشید که آی او اس یک سیستم عامل کاملا بسته و انحصاری است. به همین خاطر شما نمی‌توانید دستیار هوشمند گوگل را خارج از برنامه گوگل به کار گیرید ؛ این قابلیت در انحصار دستیار هوشمند خود اپل به نام Siri قرار خواهد داشت. همانطور که گفته شد، تنها راه استفاده از مزایای دستیار هوشمند گوگل در آیفون ، اجرای اپلیکیشن گوگل است.

Google Lens برای دستیار و تصاویر

3TH PIC

مراسم Google I/O 2017 به اتمام رسید و کمپانی گوگل در این مراسم از فناوری‌های جدید خود رونمایی کرد. ساعاتی پیش کمپانی گوگل از قابلیت جدید خود به نام Google Lens رونمایی کرد که می‌تواند دوربین تلفن‌همراه هوشمند شما را به یک جستجوگر تصاویر تبدیل کند. نحوه‌ی استفاده از ویژگی لنز به این صورت است که بعد از عکس‌برداری از تصویر، گوگل تشخیص می‌دهد که چه عناصری در این تصویر وجود دارد. برای مثال اگر از یک رستوران عکاسی کنید، Lens می‌تواند منو را بخواند و یا حتی ساعت را نیز تشخیص دهد. یا اگر مثلا از یک گل عکس بگیرید، لنز می‌تواند اسم و نوع گلی که از آن عکس گرفته‌اید را به شما بگوید. در واقع Lens یک جستجوگر کامل است که در دوربین تلفن همراه هوشمند شما جاسازی شده است. اولین هدف سرویس لنز برنامه‌ی Google Photos خواهد بود. همچنین در آینده این ویژگی به دستیار صوتی Google Assistant نیز اضافه می‌شود و به تدریج در محصولات گوگل هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمپانی گوگل پیش از این از سرویسی مشابه با نام Word Lens نیز رونمایی کرده بود که کاربران بوسیله‌ی آن می‌توانستند با استفاده از دوربین گوشی خود از یک متن خارجی عکس بگیرند و آن را به زبانی قابل فهم برای خود ترجمه کنند. سرویس Lens قطعا یکی از خلاقانه‌ترین سرویس‌هایی است که تاکنون برای دوربین گوشی‌های هوشمند معرفی شده است.

اضافه شدن ویژگی‌های جدید به برنامه Google Photos

4TH PIC

در طول مراسم Google I/O 2017، مدیران کمپانی گوگل از اضافه شدن سه قابلیت جدید به برنامه Google Photos خبر دادند. اولین قابلیت، Suggested Sharing نام دارد که به کمک فناوری هوش مصنوعی گوگل، چهره افراد در تصاویر مورد نظر را تشخیص داده و فردی را برای به اشتراک گذاشتن آن پیشنهاد می‌دهد. اگرچه این ویژگی در نگاه اول چندان کارایی ندارد، اما با اضافه شدن آن به برنامه‌ی Google Photos، این نرم‌افزار ارسال تصاویر دوستان‌تان را به شما یادآوری خواهد کرد. بر خلاف ویژگی قبلی که بر مبنای انتخاب کاربران عمل می‌کند، Shared Libraries با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تصمیم می‌گیرد چه عکسی را برای چه کسی بفرستد. به بیان ساده‌تر، این قابلیت به صورت خودکار چهره افراد در تصاویر مختلف را شناسایی کرده و آنها را برای افرادی که خیلی انتخاب کرده‌اید، ارسال می‌کند. برای معرفی دقیق این ویژگی، آقای Anil Sabharwal هنگام معرفی قابلیت‌های جدید برنامه Google Photos ، تصویری از عکس کاغذی دخترش که به همراه داشت را ثبت کرد و این نرم افزار به صورت کاملا خودکار، آن را برای همسرش فرستاد. Photo Books آخرین قابلیت نرم افزار Google Photos است که از دنیای مجازی فاصله گرفته و وارد دنیای واقعی می‌شود به کمک این ویژگی نرم افزار Google Photos به صورت خودکار مجموعه‌ای از تصاویر را انتخاب کرده و آنها را در قالب یک آلبوم کاغذی واقعی برای شما ارسال می‌کند. در حال حاضر این قابلیت تنها در دسترس شهروندان آمریکایی‌ست؛ اما گوگل از گسترش و اضافه شدن دیگر کشورها به این سرویس خبر داده است. در هر صورت شهروندان آمریکایی می‌توانند از هفته آینده، آلبوم‌های خود را با قیمت هر کدام ۹٫۹۹ دلار دریافت کنند.

Google Home همراه با ویژگی‌های جدید به روز شد

5TH PIC

کمپانی گوگل در کنفرانس Google I/O 2017 خود از به روزرسانی جدید و بنیادی اسپیکر Google Home رونمایی کرد که مهمترین آن، اضافه شدن قابلیت تماس تلفنی است. قابلیت مکالمه صوتی بدون کمک گرفتن از دست اضافه شد. در واقع شما می‌توانید تماس‌هایی با خط‌های موبایل اپراتور‌های کانادا یا ایالات متحده داشته باشید و تنها با گفتن عبارتی همچون "Ok Google, Call Mom" برقرار کنید. ویژگی دیگر مربوط به بخش سرگرمی Spotify یکی از محبوب‌ترین سرویس های Streaming صوتی در جهان است. SoundCloud و Deezer نیز دو مورد از موارد دیگر این طیف هستند. شما می‌توانید از تابستان به حساب کاربری خورد در این سرویس‌ها دسترسی پیدا کنید و از گوش دادن به موسیقی به صورت مستقیم از طریق اسپیکر گوگل هوم لذت ببرید. گوگل قصد دارد این اسپیکر جذاب را به ۵ کشور جدید ارسال کنید. این پنج کشور شامل کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن می‌شوند که از تابستان میزبان Google Home خواهند بود.

هدست‌های مستقل واقعیت مجازی (Standalone VR Headsets)

6TH PIC

در کنفرانس امسال Google I/O مشخص شد که کمپانی‌های Google ، HTC و Lenovo مشغول ساخت هدست های مستقل DayDream هستند. تا اواخر سال ۲۰۱۷ کاربران میتوانند از واقعیت مجازی Daydream بدون گوشی خود استفاده کنند. گوگل در حال کار با کوالکام برای ساخت یک دستگاه مرجع است؛ یک قالب از هدست های مستقل دی دریم تا سایر کمپانی‌ها بتوانند توسط آن به ساخت هدست خود بپردازند. HTC و Lenovo نیز هر دو برای همکاری با گوگل پیش قدم شده‌اند تا اواخر سال جاری میلادی هدست های DayDream مستقل خودشان را روانه بازار کنند.

پاسخ هوشمند برای نرم‌افزار Gmail در iOS

7TH PIC

پاسخ هوشمند (Smart Reply) ویژگی جدیدی هست که به نسخه‌های iOS و Android برنامه‌ی Gmail اضافه می‌شود. سیستم Smart Reply برای پاسخ دادن خودکار به ایمیل ها، متن ایمیل‌های دریافتی را آنالیز و بررسی کرده و بسته به محتوای آن سه پاسخ آماده را به کاربر پیشنهاد می کند. روش کار بدین شکل است که یک شبکه‌ی هوش مصنوعی پیام ها را اسکن کرده و آن ها را به کدهایی تبدیل می کند که نمایانگر معنی آنهاست. جمله های مشابه هم، دارای کدهایی تقریبا مشابه هستند. سیستم یادگیری ماشینی Gmail با خواندن این کد‌ها تشخیص می دهد که از مجموعه پاسخ های آماده کدام موارد را به کاربر پیشنهاد کند. به گفته کمپانی گوگل استفاده از این فناوری باعث شده که Gmail در ارائه پاسخ های آماده بسیار سریع عمل کند. این قابلیت فعلا برای پاسخ دهی به ایمیل‌های انگلیسی آماده شده، اما طی هفته های آینده برای زبان اسپانیایی و سایر زبان ها در دسترس کاربران قرار می گیرد.

سرویس Android Go برای بازار موبایل‌های ارزان قیمت

8TH PIC

کمپانی گوگل برای تسلط کامل به بازار موبایل‌های ارزان قیمت سرویس جدیدی را در کنفرانس امسال Google I/O معرفی کرده است. این کمپانی نسخه‌ی جدیدی از اندروید را با نام Android GO با هدف بهینه‌سازی سخت‌افزار‌های low-end مانند گوشی‌هایی با رم ۵۱۲ یا ۱ گیگابایت برای اجرای بهتر Android O منتشر خواهد کرد. بدین معنا که اگر گوشی هوشمند شما کمتر از ۱ گیگابایت رم داشته باشد به صورت خودکار اندروید گو را پس از انتشار Android O دریافت خواهند کرد. این نسخه برای دستگاه‌های با قدرت داخلی کمتر در نظر گرفته شده است.

دومین نسل از واحد پردازش تنسور کمپانی گوگل

9TH PIC

در کنفرانس Google I/O 2017 کمپانی گوگل از دومین نسل از پردازنده‌های تنسور رونمایی کرد. این واحد پردازنده قادر به ارائه بسیاری از قدرت‌های محاسباتی است. با این توضیح که کمپانی گوگل قصد دارد با ساخت سخت‌افزار مستقل خود زمینه‌ی استفاده‌ی مناسب و بهتر از نرم‌افزار‌های خود را فراهم کند. به گفته‌ی کمپانی گوگل نسل دوم از سیستم TPU در حاضر آماده است و قرار است به زودی در اختیار موتور محاسبه گوگل (Google Compute Engine) قرار بگیرد.

اندروید O و ویژگی‌های جدید آن

1TH PIC

بسیاری از ویژگی‌های جدید با نسخه‌ی بتا اندروید ۸ خواهد آمد. اندروید O با ویژگی‌های بسیار جذابی همچون قابلیت تصویر در تصویر، نقطه‌های اطلاع رسانی، بهبود عملکرد باتری، حالت پر شدن خودکار فرم‌ها و بیشتر، یکی از مهم‌ترین ویرایش‌های سیستم عامل اندروید خواهد بود. بنابر گفته دیو بروک (Dave Burke) طی کنفرانس Google I/O 2017، زمان انتشار اندروید O ، اواخر تابستان و بعد از خارج شدن آن از نسخه آزمایشی بتا خواهد بود.

سرویس Google Play Protect

10TH PIC

کمپانی گوگل در کنفرانس Google I/O از سرویس جدید خود با نام Google Play Protect رونمایی کرد. این سرویس به کاربران کمک می‌کند تا از برنامه‌های مخرب و مزاحم در امان باشند. با استفاده از سرویس Google Play Protect تمامی دستگاه‌ها امن و عاری از هرگونه ویروس و برنامه‌ی مخرب خواهند بود. این برنامه در پس‌زمینه اجرا خواهد شد و از همان روز اول انتشار فعالیت خود را در زمینه‌ی ایمن‌سازی دستگاه شروع خواهد کرد. این کمپانی درصدد است که پلتفرم‌ خود را امن و به دور از برنامه‌های مخرب و تهدیدات جدی برای دستگاه‌های اندرویدی نگه دارد.

گوگل و دو میلیارد گوشی اندرویدی فعال در دنیا

11TH PIC

در کنفرانس Google I/O مدیر عامل شرکت گوگل آقای Sundar Pichai یک نقشه‌ی راه (Road Map) از چشم‌انداز آینده‌ی این شرکت در زمینه‌های مختلف ارائه کرد. علاوه بر این، سیستم عامل تلفن همراه گوگل در حال حاضر در بیش از دو میلیارد دستگاه‌های فعال در سراسر جهان استفاده می‌شود. در مقابل، تنها ۷۰۰ میلیون دستگاه در سراسر جهان وجود دارد که از سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند. بنابراین تعداد گوگل بسیار زیاد است و این نقطه‌ی عطف قابل ملاحظه‌ای است.

ارسال نظر