اینترنت اشیا انسان را به کجا خواهد کشاند؟

با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا،  تمام ابزار و لوازمی که در طول روز با آن ها سر و کار داریم را می توانیم توسط شبکه اینترنت و اپلیکیشن های مخصوص مدیریت کرده و از آن ها استفاده کنیم. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص آینده استفاده از این تکولوژی صحبت کنیم.

اینترنت اشیا انسان را به کجا خواهد کشاند؟

به گزارش کلیک، دِیو ایوانس که تجربه کار بر روی سیستم های سیسکو را به مدت ۲۴ سال دارد، می گوید کاری که او انجام داده است مانند این است که موضوعات رمان های تخیلی را به واقعیت تبدیل کرده باشد.

وی به عنوان رییس و عضو شرکتGroup Corporate Technology مشغول کار است. وظیفه ایوانس در واقع تبیین فناوری هایی است که مربوط به فناوری سیسکو هستند. به عقیده وی اینترنت اشیا یا IoTتکنولوژی است که کم کم راه ورود خود به حقیقت را باز کرده است و در چند سال آینده تمام مفاهیمی که از این تکنولوژی در ذهن کارشناسان و افراد مختلف است، به حقیقت خواهد پیوست. بنابر گفته های ایوانس، او سال های زیادی را صرف شکل دادن و به حقیقت رساندن مفاهیم و افکاری که در پس زمینه تکنولوژی اینترنت اشیا وجود داشته است، کرده است. او در ادامه به این موضوع اشاره می کند که در اینترنت اشیا، همه چیز با یکدیگر متصل هستند و همین اتصال است که در زندگی انسان می تواند نقش بزرگی در انجام فعالیت های روزمره و حتی فعالیت هایی که حتی به ذهن انسان نیز خطور نمی کند، ایفا کند.

در حال حاضر ایوانس مشغول کار کردن روی موضوع نقش افراد در حوزه اینترنت اشیا است. او بر این باور است که همه چیز حتی تمام سرویس هایی که در اختیار بشر امروزی است به طور قابل توجهی توسط یک هوش گسترده و عظیم به یکدیگر متصل هستند و این رابطه و هوش عظیم می تواند دنیا و صنعت را به طور قابل توجهی تغییر دهد و دچار دگرگونی سازد. ایوانس عقیده دارد که اینترنت اشیا حتی در زمینه کشت محصولات، مدیریت منابع طبیعی، مدیریت شهری و خانه، مدیریت سیستم های گرمایشی خانه و بسیاری از چیزهای دیگر می تواند خدمت بزرگی به زندگی بشر کند. به عقیده او هیچ صنعتی نمی تواند در مقابل نفوذ اینترنت اشیا در آن مصون بماند.

در ادامه ایوانس اشاره می کند که تا کنون در حدود ۲۰ میلیون شی توسط اینترنت اشیا به یکدیگر متصل شده اند و قرار است ۲۰ میلیون پروژه دیگر نیز در زمینه اتصال اشیا ظرف چند سال آینده انجام شود. به عقیده او بسیاری از افراد بدون اینکه مطلع باشند در حال حاضر در حال استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا هستند. یکی از این موارد همان دستگاه های خود پرداز است که افراد روزانه و به وفور از آن استفاده می کنند یا چراغ راهنمایی که در سراسر جهان از آن استفاده می شود. حتی تجارتی که با آن سر و کار دارند و هزاران نمونه دیگر که به جزء لاینفکی از زندگی بشر تبدیل شده است.

ایوانس همچنین به این نکته اشاره می کند که بسیاری از مواد غذایی که سوپر مارکت ها به فروش می رسند می توانند وارد اینترنت اشیا شوند و یا حتی دارویی که افراد از داروخانه ها می خرند نیز می تواند بخشی از اینترنت اشیا باشد. حتی به عقیده او آبی که در لوله های آب شهری وجود دارد می تواند با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا مدیریت شود. به عقیده این کارشناس سیسکو ایمترنت اشیا در همه جا وجود دارد و در بسیاری از مواقع حتی کاربران نیز اطلاع ندارند که چیزی که از ان استفاده می کنند بخشی از اینترنت اشیا است. این نکته که حتی کامپیوتری که روی میز کار افراد است نیز بخشی از اینترنت اشیا است برای بسیاری از کاربران و افراد غیر قابل قبول است.

اما در مورد اینکه آیا لازم است افراد بدانند که اینترنت اشیا دقیقا چیست، ایونس عقیده دارد که روبرو شدن با تکنولوژی های روز و آنچه که به سرعت در حال گسترش است، برای افراد به یک چالش جدی تبدیل شده است. حتی ساده ترین چیزها مانند برنامه نویسی DVR نیاز به یادگیری پیچ و خم هایی دارد و بهتر است افراد در زمینه اینترنت اشیا که البته به نظر وی چیز چندان سخت و مشکلی هم نیست، اطلاعاتی داشته باشند و سعی بر گسترش دانش خود در این زمینه داشته باشند. وی در این زمینه اضافه می کند که اگر تمام مفاهیم اینترنت اشیا به واقعیت بپیوندد برای استفاده از آن در زندگی روزمره، لازم نیست افراد آموزش های خاصی ببینند فقط کافی با مفهوم آن آشنا شوند. چیزی که به حقیقت پیوستن مفاهیم اینترنت اشیا را کمی مشکل کرده و با چالش روبرو ساخته است، این است که چگونه می توان تمام ابزار و لوازم کاربردی در زندگی را با هم متصل نمود به نحوی که بهترین کاربرد را از آن ها استخراج کرد. در واقع حل این مشکلات چیزی است که ایونس به عنوان هدف کار خود و گروه همکارش معرفی می کند. از طرفی نکته دیگر روش ارتباط برقرار کردن افراد با ابزاری است که با آن جهت رسیدن به هدف خود استفاده می کنند. به نظر می رسد برای ارتباط برقرار کردن افراد با ابزار ها در اینترنت اشیا، واسط های کاربری طبیعی وجود دارد مثل صدا، چهره، حالت و حرکت بدن و حتی می توان از فکر افراد نیز برای برقراری ارتباط میان فرد یا کاربر و ابزار در اینترنت اشیا استفاده کرد. مثلا اینکه بتوان تنها با استفاده از کلام در خانه را باز یا بسته نمود، چراغ ها روشن کرد و وسایل گرمایشی را روشن نمود همه و همه می تواند مصداقی از واسط های کاربی طبیعی باشد که از آن ها می توان برای ارتبط برقرار کردن افراد و دستگاه ها استفاده نمود. یکی از اپلیمکیشن هایی که می تواند مصداق اینترنت اشیا باشد و کاربران در آن با استفاده از کلام می توانند با ابزار مورد نیاز خود ارتباط برقرار کنند اپلیکیشن Siri در اپل و Amazon در الکسا است.

در ادامه ایونس به نکاتی در خصوص توهمی که برای عده ای در خصوص استفاده از اینترنت اشیا ایجاد شده است می پردازد و ادامه می دهد که، برخی از داستان سرایی هایی که در خصوص استفاده از اینترنت اشیا برای انجام کارهای روزمره است، توهمی بیش نیست. مثلا اینکه فردی فقط و فقط با استفاده از تلفن دستگاه توستر خود را روشن کند اگرچه می تواند هیجان انگیز و خارق العاده باشد اما در حقیقت چنین چیزی امکان پذیر نیست. این نمونه می تواند مثالی از هزاران کاربردی باشد که در ابتدای پیدایش بحث و مفهوم اینترنت اشیا بسیاری از مردم می شنیدند ویا حتی در بسیاری از محافل در مورد آن ها صحبت می شد چیزی که باید گفت در حقیقت و در عمل رسیدن به آن اگر غیر ممکن نباشد، بسیار بعید است. اگرچه با استفاده از اینترنت اشیا می توان حتی در تولید محصولات کشاورزی و غیره نیز بهره برد اما در این زمینه باید واقع نگر بود و از توهم و رویا پردازی اجتناب کرد.

ارسال نظر