سیاره نهم منظومه شمسی کجاست؟

یک نمایش جدید در افلاک‌نمای ادلر، داستان جدیدی از نه سیاره به نمایش می‌گذارد. در این نمایش سیاره جدیدی مطرح می‌شود که کمی دورتر از لبه منظومه شمسی قرار دارد و پلوتو را تحت شعاع قرار می‌دهد.

سیاره نهم منظومه شمسی کجاست؟

به گزارش کلیک، در ژوئن ۱۸۴۶ اوبرین لو وریه بحثی را در مورد اختلال در مدار اورانوس پیش کشید.محاسبات وی به همه گفت کجا را نگاه کنند. سپتامببر همان ماه نپتون، هشتمین سیاره منظومه شمسی کشف شد.

مایک براون، ستاره شناس دانشگاه کالتک تعداد زیادی از اشیای کمربند کوپر را بررسی می‌کند و به دنبال یک غول گازی دیگر می‌گردد. این یکی کمی کوچکتر از نپتون و مقداری دورتر است. دریک نمایش جدید در افلاک‌نمای آدلر در شیکاگو، براون و همکاران در مورد نهمین سیاره حرف خواهند زد.

براون گفت "این یک نمایش بزرگ است زیرا با پلوتو شروع خواهد شد و سپس وارد داستان شده و خارج از منظومه شمسی به اکتشاف می‌پردازد و سیاره‌های کوتوله دیگری را که ما کشف کرده‌ایم به نمایش خواهد گذاشت. در پایان پس از آن‌که همه چیز را کنار هم گذاشتیم، نشان می‌دهیم که چگونه این سیاره‌های کوتوله از وجود سیاره نهم خبر می‌دهند."

خدمه افلاک‌نمای ادلر در این نمایش همکاری نزدیکی با براون دارند، از جمله فیلم‌برداری در شب اول، زمانی‌که او و همکارش کنستانتین باتیگین رسما شکار خود در تلسکوپ سوبارو در مائونا کی را آغاز کردند.

براون تصور می‌کند تایید سیاره نهم سه تا پنج سال طول خواهد کشید. اما با این‌که هنوز کسی دنیای خارج را ندیده است پس چرا ما فکر می‌کنیم چیزی در آن بیرون وجود دارد؟

یک نمایش آدلر صرفا در مورد سیاره نهم نیست. این نمایش در مورد این است که چرا ما فکر می‌کنیم چیزی در آن بیرون وجود دارد؟ این نمایش د مورد کمربند کوپر، مجموعه‌ای از سیارک‌ها است که خارج از مرزهای نپتون قرار دارند. پلوتو معروف‌ترین شی این کمربند و همین‌طور بزرگ‌ترین آن است. اریس تنها کمی از آن کوچک‌تر است. این نمایش همچنین Makemake، Haumea و Sedna را معرفی می‌کند.

این آخرین شی است که به چیزی عجیب در خارج از منظومه شمسی اشاره می‌کند. سندا یک مدار غیرعادی دارد، چیزی آن را به خارج از منظومه شمسی، احتمالا به سمت ابر اورت می‌کشد. هفت شی دیگر نیز وجود دارد که مداری به همان شکل دارند. سندا و هفت کوتوله دیگر ظاهرا درمدار خود به چیزی برخورده‌اند که آن‌ها را دچار نوسان کرده است.

سناریوی محتمل‌تر این است که چیزی آنان را در آن‌جا قرار داده است. چند سناریوی دیگر نیز برای توضیح مدار سندا یا پسرعمویش ۲۰۱۲ VP113 وجود دارد. اما شش شی دیگر تقریبا ویژگی‌های یکسانی دارند و ستاره‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که باید شی بزرگی وجود داشته باشد و طبق نظریات براون، این شی بزرگ همان سیاره نهم است.

وی توضیح می‌دهد "این اولین باری است که ما فکر می‌کنیم چیزی باید سیاره باشد. هیچ توضیح دیگری برای آن وجود ندارد."

البته آن‌چه براون به عنوان سیاره نهم کشف کرده است ممکن بود سیاره دهم باشد. براون به دلیل کشف اریس،ماکیماکی و سایر سیارت کوتوله به عنوان "قاتل پلوتو" شناخته می‌شود، زیرا این کشف باعث شد دانشمندان بفهمند خارج از کمربند کوپر صدها شی بزرگ‌ وجود دارد که پلوتو در میان آنان گم می‌شود.

براون می‌گوید زمانی‌که در سال ۱۹۹۹ جستجوی خود را شروع کرد انتظار داشت چیزی با اندازه مریخ در ۷۰ واحد نجومی پیدا کند، نه چیزی بزرگ‌تر از زمین و کوچکتر از نپتون در فاصله ۲۰۰ واحد نجومی در نزدیک‌ترین حالت و ۱۰۰۰ واحد نجومی در دورترین حالت.

در آینده نزدیک دو تلسکوپ ممکن است بتوانند این سیاره را پیدا کنند. براون و همکاران به استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی ادامه خواهند داد در حالی‌که تیم تحقیقاتی انرژِ سیاه در نیمکرده جنوبی داده‌هایی را فراهم می‌کنند که سیاره نهم را پیدا کنند.

براون می‌گوید "سیاره نهم در بهترین حالت در فاصله ۱۰۰۰ واحد نجومی قرار دارد. حرکت آن بسیار کند است پس در طول یک شب آن را نخواهید دید."

منبع: astronomy

ارسال نظر