۱۰ تراشه موبایلی برتر کنونی در بنچمارک AnTuTu؛ برتری محسوس اسنپدراگون ۸۲۰ نسبت به اگزینوس ۸۸۹۰

در این مقاله نتایج بنچمارک AnTuTu ده نمونه از برترین تراشه‌های موبایلی کنونی موجود در بازار و اختلاف فاحش کیفیت عملکرد دو تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ و اگزینوس را مشاهده می‌کنید.

۱۰ تراشه موبایلی برتر کنونی در بنچمارک AnTuTu؛ برتری محسوس اسنپدراگون ۸۲۰ نسبت به اگزینوس ۸۸۹۰

همانطور که می‌دانید سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. در واقع پیشرفت سیستم روی چیپ‌ها بوده که منجر به افزایش قابلیت‌های پردازشی و عملکردی گوشی‌های هوشمند شده است. سیستم روی چیپ به طور مستقل می‌تواند عملکردی مشابه با عملکرد یک کامپیوتر را در ابعاد فوق‌العاده کوچک‌تر ارائه کند.

هم اکنون کمپانی‌های زیادی به تولید سیستم روی چیپ یا تراشه‌های مورد نیاز گوشی‌های هوشمند می‌پردازند. بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین این کمپانی‌ها، شرکت کوالکام است. سری تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام همواره از جمله با کیفیت‌ترین و پر مصرف‌ترین تراشه‌هایی هستند که هر ساله در محصولات هوشمند متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما شرکت‌های دیگری همچون اپل، سامسونگ، هوآوی و .... هم سیستم روی چیپ‌های اختصاصی خود را تولید و از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما به نظر شما قدرتمندترین تراشه‌هایی که هم اکنون در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته‌اند کدام محصولات خواهند بود؟

به منظور درک بهتر این موضوع ما یک بنچمارک معیار و کلی با نام AnTuTu را مرجع اصلی بررسی خود قرار دادیم. در بنچمارک AnTuTu تقریبا تمامی جنبه‌های عملکردی یک تراشه و دستگاه به طور همزمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بنچمارک اجزایی همچون حافظه، پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، سرعت عملکرد حافظه جانبی (در صورت پشتیبانی دستگاه از آن) و ... به طور همزمان بررسی می‌شوند. بنابراین این بنچمارک می‌تواند یکی از بهترین معیارهای موجود به منظور تفکیک قدرت عملکرد سیستم روی چیپ‌ها محسوب شود.

ما این بنچمارک را بر روی چیزی در حدود ۱۵ سیستم روی چیپ اعمال کردیم و سپس ۱۰ تراشه‌ای را که عملکرد بهتری نسبت به سایر تراشه‌ها به همراه داشتند را در جدولی ضمیمه کردیم. این جدول را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. بنابراین ۱۰ تراشه‌ای که نام آن‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، هم اکنون قدرتمندترین سیستم روی چیپ‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند. همانطور که می‌بینید سری محصولات اسنپدراگون کوالکام و حتی تراشه‌های میان رده آن نیز در لیست برترین ۱۰ تراشه ما جای گرفته‌اند.

۱

اما جالب‌ترین بخش این بررسی و نتایج به دست آمده می‌تواند مربوط به امتیاز ثبت شده از سوی سه تراشه برتر موجود باشد. همانطور که مشاهده می‌کنید، در این بررسی تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام با ثبت امتیاز ۱۳۶۳۸۳ توانست رتبه نخست را به خود اختصاصی دهد و دو تراشه A9 اپل و اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ به ترتیب با ثبت امتیازهای ۱۳۲۶۵۷ و ۱۲۹۸۶۵ به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ هم اکنون قدرتمندترین سیستم روی چیپی است که در محصولات هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تراشه هم اکنون در گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی اس ۷ (Samsung Galaxy S7)، گلکسی اس ۷ اج (Samsung Galaxy S7 Edge) سامسونگ، ال‌جی جی ۵ (LG G5)، شیائومی می ۵ (Xiaomi Mi 5) و ... استفاده شده است. این تراشه توانسته از نظر عملکرد برتری خود را نسبت به تراشه A9 اپل به اثبات برساند. تراشه A9 اپل در این بررسی امتیازی برابر با ۱۳۶۵۷ را به ثبت رساند و با اختلاف ناچیزی نسبت به اسنپدراگون ۸۲۰ در جایگاه دوم ۱۰ تراشه برتر ما قرار گرفت. بنابراین می‌توانیم مدعی شویم که حداقل در بنچمارک AnTuTu سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام قدرت عملکرد بیشتری نسبت به تراشه A9 و سایر تراشه‌های کنونی موجود در بازار دارد.

اما یکی دیگر از نکات جالب توجه یست ارائه شده مربوط به جایگاه سیستم روی چیپ اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ است! متاسفانه این تراشه در جایگاه سوم قرار گرفته و حتی نتوانسته از تراشه A9 اپل برتری داشته باشد. اختلاف نسبتا محسوس مابین امتیاز ثبت شده توسط این سیستم روی چیپ و تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام نیز به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین این امر می‌تواند تا حدی کاربران را نسبت به خرید نسخه اگزینوسی پرچمداران جدید سامسونگ نگران کند. همانطور که می‌دانید سامسونگ دو پرچمار جدیدش یعنی گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را از نظر تراشه در دو نسخه مختلف عرضه می‌کند. یکی از این دو نسخه که به طور انحصاری در بازارهای ایالات متحده و برخی دیگر از بازارهای جهانی عرضه می‌شود مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام بوده و نسخه دوم آن از سیستم روی چیپ اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ بهره می‌برد. با توجه به نتایج بنچمارک AnTuTu به وضوح می‌توان قدرت پردازشی و عملکردی بهتر تراشه اسنپدراگون ۸۲۰ را نسبت به اگزینوس ۸۸۹۰ مشاهده کرد. بنابراین شاید این امر منجر به نگرانی افرادی شوند که قصد خرید نسخه اگزینوسی پرچمداران جدید سامسونگ را دارند.

همانطور که در لیست ارائه شده مشاهده کردید رتبه‌های چهارم و پنجم مربوط به برترین تراشه‌های کنونی موجود در بازار هم از آن دو سیستم روی چیپ کرین ۹۵۰ هوآوی و اگزینوس ۷۴۲۰ سامسونگ شده است. حال بیایید نگاهی به قابلیت‌های پردازنده گرافیکی این ۱۰ تراشه بیاندازیم. ما برای درک بهتر این موضوع به طور اختصاصی پردازنده‌های گرافیکی این ده تراشه را نیز مورد بررسی قرار دادیم و نهایتا دریافتیم که قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ استفاده شده در اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام فوق‌العاده عالی بوده و برتری محسوسی نسبت به سایر تراشه‌ها دارد. نتایج مرتبط با این بررسی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

۲

همانگونه که می‌بینید در این بررسی، پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ توانسته امتیازی معادل با ۵۵۰۹۸ را به ثبت برساند و رسما با اختلاف فاحشی خود را به عنوان قدرتمندترین تراشه در زمینه پردازش اطلاعات گرافیکی معرفی کند. در جایگاه دوم این لیست تراشه A9 اپل قرار دارد که توانسته امتیازی معادل با ۳۹۱۰۴ را به ثبت برساند. همانطور که می‌بینید اختلاف امتیاز ثبت شده توسط این دو تراشه بسیار بالاست. شایان ذکر است که تراشه A9 اپل به پردارنده گرافیکی PowerVR GT7600 مجهز است. جایگاه سوم این لیست هم از آن تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ شده که از پردازنده گرافیکی Mali-T880 MP12 بهره‌ می‌برد. اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ در این بررسی امتیازی ۳۷۵۴۵ را به ثبت رسانده است. بنابراین از نظر قابلیت پردازش گرافیکی و قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی هم دو سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام و اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ اختلاف فاحشی را به همراه دارند و این موضوع باز هم می‌تواند منجر به نگرانی افرادی شود که مجبور به خرید نسخه اگزینوسی پرچمداران جدید سامسونگ هستند.

بنابراین به طور کلی هم اکنون سیستم روی چیپ اسنپدراگون ۸۲۰ قدرتمندترین تراشه موجود در بازار بوده و تراشه A9 اپل دومین سیستم روی چیپ قدرتمند موجود در بازار است. پس از این دو تراشه هم سیسم روی چیپ اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ قرار دارد. نظر شما در این رابطه چگونه است؟ آیا بنچمارک AnTuTu را معیار مناسبی به منظور سنجش عملکرد تراشه‌های موبایلی محسوب می‌کنید؟ به نظر شما اختلاف قدرت عملکرد فاحض مابین دو تراشه اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ و اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام منجر به عدم تمایل کاربران نسبت به خرید نسخه اگزینوسی دو پرچمدار جدید سامسونگ نمی‌شود؟

منبع: phonearena

ارسال نظر