وزارت ارتباطات برای سال 95 چه برنامه هایی دارد؟

هرسال، از ابتدای سال دولت و وزارت خانه‌ها برای پیشبرد اهداف سازمانی خود، برنامه های خود را تعیین و معرفی می کنند.

وزارت ارتباطات برای سال 95 چه برنامه هایی دارد؟

به گزارش کلیک، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حوزه های مربوط به خود، از ابتدای سال 94، برنامه ها و پروژه هایی را معرفی و اجرایی کرده است. از جمله این برنامه ها، افزایش پهنای باند اینترنت داخلی بود که تاکنون به 2400 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. وزیر ارتباطات از تلاش برای رسیدن به سرعت 4000 گیگابیت بر ثانیه خبر داد.

ضمن اینکه در مراسم افتتاحیه پروژه های فجر، واعظی، از افزایش 800 گیگابیت بر ثانیه شبکه انتقال کشور و رسیدن به 3300 گیگابیت بر ثانیه خبر داد. هم چنین با افزایش 1600 گیگابیت بر ثانیه ای شبکه پهنای باتد IP کشور، سقف ان 4000 گیگابیت بر ثانیه اعلام شد.

در شهریور ماه سال جاری، وزیر ارتباطات با اشاره به ظرفیت 116 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت ترانزیت ترافیک بین‌المللی در ابتدای کار دولت تدبیر و امید، از افزایش این رقم به حدود 558 گیگابیت بر ثانیه خبر داد که در حال حاضر این ظرفیت تا 710 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

واعظی در اواخر سال 1393 نیز از قراردادن اعتبارات مناسب در بودجه 1394 برای حمایت از ایجاد کسب و کارهای جدید و شرکت های دانش بنیان، در راستای حمایت های دولت یازدهم از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خبر داد.

به گفته واعظی این بودجه از 90 میلیارد تومان در سال 1393 به 120 میلیارد تومان در 1394 افزایش یافت.

وزیر ارتباطات اوایل سال 94، وعده ایجاد 100 هزار شغل در شبکه ارتباطات توسط وزارتخانه را تایید کرد و با اظهار امیدواری کرد رتبه ایران در محیط کسب کار تا پایان سال جاری 20 پله کاهش یابد، در حال حاضر ایران در رتبه 130 قرار دارد.

وی با اعلام اینکه سال گذشته 8000 روستای کشور به اینترنت مجهز شده اند، اظهار کرد هدف، دسترسی 30 هزار روستا تا پایان سال به اینترنت است. دسترسی به خدمات اینترنتی برای روستاهای بالای 30 خانوار تا پایان سال و روستاهای بالای 10 و 20 خانوار تا پایان دولت یازدهم از اهداف وزارت خانه است.

و اما سازمان فناوری اطلاعات به ریاست نصرالله جهانگرد، اهداف سال خود را توسعه خدمات مشترک فناوری اطلاعات بین مردم، پنجره واحد خدمات کشوری، ساماندهی مراکز داده دولتی و حمایت از مراکز داده خصوصی، پایش پروژه‌های کلیدی کشور و همکاری برای توسعه خدمات دستگاهی اعلام کرده و مواردی مانند تولید محتوا، خدمات ابری، دولت همراه، دسترسی آزاد به اطلاعات، مهاجرت به IPV6 و اینترنت اشیا معرفی کرد.

وی دولت الکترونیک را از مهم ترین اقدامات این سازمان در سال93 دانست و گفت: سال 94 سال بروز این خدمات است و در سال آینده انتظار داریم برنامه های دولت الکترونیک در کلیه دستگاه های کشور اجرایی شده و خدمات آن را مردم ببیند.

جهانگرد شبکه اینترانت را شفاف ترین برنامه اجرایی سازمان فناوری اطلاعات دانست. این شبکه سال 84 راه اندازی شده و امسال بودجه ای دوهزار میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد.

وی هم چنین از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در شهرهای مختلف طی سال جاری خبر داد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره زیر ساخت های مورد نیاز IPV6 هم گفت: ما نمی‌خواهیم به سازمان‌های مختلف و بخش‌هایی که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطابق با IPV4 را خریداری کرده‌اند فشاری وارد شود، اما هرچه ورود به IPV6 سریع‌تر اتفاق افتد صرفه اقتصادی بیشتری به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تسهیل شرایط کسب و کار حوزه فاوا برای شرکت‌های جوان و دانش‌ بنیان را از محورهای مصوب توسعه فاوا در دولت یازدهم اعلام کرد و اظهار داشت: تا پایان سال 1394 بیشتر نقاط پر ترافیک مجهز به وای فای می شوند.

برنامه‌های زیرساختی سال 94

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت، در تیر ماه سال جاری برای افتتاحیه پروژه تلاش، از ایحاد 128 ایستگاه برای نصب تجهیزات پروژه تلاش و تحت پوشش درآمدن 100 شهر در قالب این طرح، به منظور افزایش ظرفیت IP کشور تا 1200 گیگابیت بر ثانیه، خبر داد.

در بهمن ماه سال جاری و در ادامه پروژه تلاش، پروژه فجر شامل سه پروژه بزرگ زیرساختی تلاش (2) و تجمیع (1) و (2) با هدف توسعه پهنای باند شبکه زیرساخت در کشور اجرا شد. با انجام این پروژه ها ظرفیت پهنای باند داخل کشور در حوزه انتقال از 2500 به 3300 گیگابیت بر ثانیه ارتقاء می‌یابد.

اجرای پروژه های تجمیع (1) و (2) در لایه دیتا به عنوان سومین لایه زیرساختی، ظرفیت بستری شبکه دیتای کشور را تا پنج برابر افزایش می دهد.

طبق گفته خسروی، پهنای باند بین‌المللی در ابتدای کار دولت 72 گیگابیت بر ثانیه بوده که هم اکنون به 307 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. وی در مراسم افتتاح پروژه‌های فجر، وعده افزایش 100 گیگابیت بر ثانیه ای این ظرفیت را تا پایان سال داد.

سیاست‌های وزارتخانه در جهت تکمیل برنامه‌های توسعه

برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، گسترش پهنای باند در کشور را محور اصلی برنامه سال 94 وزارت ارتباطات دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت برای سال بعد طرح «توازن منطقه‌ای، کاهش شکاف اطلاعات و دیجیتالی بین مناطق و استان‌های کشور» با اعتباری بالغ بر 650 میلیارد تومان است.

قنبری، از ارتباط ‌رسانی به روستاها، برگزاری انتخابات الکترونیکی، صیانت اجتماعی و فرهنگی درباره فناوری اطلاعات، توسعه کاربردها و نهضت تولید محتوا، انجام سرمایه گذاری مناسب برای توسعه و تکمیل زیربناهای فنی و مکانی به عنوان اولویت های وزارت در سال پایانی برنامه پنجم توسعه نام برد.

وی همچنین عنوان کرد که تکمیل زیرساخت ها، تدوین برنامه ششم توسعه و تدوین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، ساماندهی نظام آماری، سند رونق فضای کسب و کار از اهمیت ویژه ای برای وزارت خانه برخوردارند و نیاز به سرمایه گذاری دارند.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از رومینگ ملی، ارتقای پروانه اپراتورهای همراه به نسل های سوم و چهارم، ساماندهی وضعیت تعرفه‌ ای خدمات ارتباطی به عنوان مهم ترین برنامه های سال گذشته این سازمان نام برد.

عمیدیان گفت: توسعه بخش رومینگ و نظارت برخط بر فعالیت های اپراتوری و گسترش مطالعات مقررات‌گذاری در شبکه نسل پنجم از برنامه‌های سال 94 است.

وی هم چنین خبر داد: در سال 1394 صدور پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP)، صدور پروانه اپراتورهای مجازی موبایل (MVNO)، صدور پروانه‌های مراکز تماس، برگزاری مزایده و اعطای پروانه اپراتور دوم پست و همچنین صدور مجوز استفاده از شبکه‌های دسترسی ثابت مبتنی بر LTE از جمله طرح های گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.

ارسال نظر