علت رشد پر شتاب هوش مصنوعی چیست؟

در حال حاضر حوزه هوش مصنوعی بحث رایج در کشور بریتانیا است، به طوری که در چند سال گذشته شرکت های نوپای معروف متعددی در این حوزه ظهور کرده اند.

علت رشد پر شتاب هوش مصنوعی چیست؟

به گزارش کلیک، شرکتEvi در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۸ میلیون پوند توسط شرکت آمازون، شرکت DeepMind در سال ۲۰۱۴ به مبلغ حدود ۴۰۰ میلیون پوند توسط گوگل، شرکت VocalIQ در سال ۲۰۱۵ توسط اپل با مبلغی نامشخص، و سرویس SwiftKey در سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۱۷۵ میلیون پوند توسط مایکروسافت خریداری شدند.
سائول کلین، یکی از سرمایه گذاران شرکت LocalGlobe لندن، اعتقاد دارد که عوامل متعددی وجود دارند که به گرایش کلی به سمت هوش مصنوعی منجر شده اند.
کلین در مصاحبه با پایگاه Business Insider در دفتر LocalGlobe در King's Cross بیان می کند به طور قطع، این حوزه بعد از چندین دهه رشد به این مرحله رسیده است. اکنون شرایطی وجود دارد که هوش مصنوعی را به یک جریان اصلی تبدیل می کند و کاربرد آن را ممکن می سازد. همان شرایطی که برای فناوری های بستر ابر، داده های بزرگ، تجزیه و تحلیل، متصل بودن وجود داشت.
در رابطه با این که چه چیزی بریتانیا را تا این اندازه خاص می کند، کلین عقیده دارد که مثلث Oxbridge-London نقش مهمی در ایجاد بهترین شرکت های هوش مصنوعی بریتانیا ایفا کرده اند.

طبق گفته دو سرمایه گذار در زمینه هوش مصنوعی در یک پست اینترنتی، دانشگاه های Oxford، Cambridge، Imperial و UCL همگی تخصص زیادی در ریاضیات کاربردی، علوم کامپیوتر و یادگیری ماشینی دارند. در نتیجه، چندین شرکت هوش مصنوعی مشهور بریتانیایی کار خود را به صورت پروژه های تحقیقاتی از این دانشگاه ها آغاز کرده اند. برای مثال، Evi و VocalIQ از دانشگاه Cambridge آغاز شده اند، در حالی که DeepMind ارتباط نزدیکی با تمامی این چهار دانشگاه داشته است.
همچنین در بریتانیا تعدادی از سازمان ها وجود دارند که از شرکت های نوپای هوش مصنوعی در اوایل تاسیس آن ها پشتیبانی می کنند. برای مثال، شرکت Entrepreneur First در لندن به افراد فعال و علاقه مند در زمینه فناوری کمک می کند تا برای تاسیس یک شرکت فناوری شریک پیدا کنند؛ حداقل نیمی از آخرین گروه آنها بر روی به کار گیری یادگیری ماشینی در چالش های مختلف تمرکز داشته اند.

سپس مسئله پول مطرح است. شرکت LocalGlobe که کلین با پدرش رابین تاسیس کرده، از بودجه ۴۵ میلیون پوندی آن استفاده می کند تا در شرکت های نوپای بریتانیا سرمایه گذاری انجام دهد، سرمایه گذاری هایی مانند Playfair Capital و White Star Capital.
کلین می گوید تجارت های واقعاً شگفت انگیزی در حوزه هوش مصنوعی در حال ظهور هستند و برخی از شرکت هایی که ما در آنها سرمایه گذاری می کنیم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر آن تمرکز کرده اند.

در زمینه این که آیا روزی هوش مصنوعی تهدیدی برای بشریت خواهد بود، همان طوری که دانشمند مشهور استیفن هاوکینگ پیش بینی می کند، کلین می گوید: " نوع نگاه من به این قضیه این گونه است که ما در طول تاریخ فناوری های زیادی تولید کرده ایم، مانند سلاح های هسته ای، که وجود بشریت را به خطر انداخته اند. من نمی دانم که آیا هوش مصنوعی نیز یکی از آنها باشد یا نه، اما بهترین کار این است که درباره این موارد تحقیق کنیم و فعالانه خود را درگیر آن بکنیم، و این عالی است که افرادی مانند جان تالین (یکی از مؤسسان Skype) این کار را در اروپا انجام می دهد. او به همراه مارتین ریس و استیفن هاوکینگ مرکز تحقیقات " خطر وجودی" را در کمبریج ایجاد کرده است. "
به طور مشخص رید هافمن (موسس LinkedIn)، پیتر تیل (یکی از مؤسسان PayPal) و سام آلتمن ( رئیس Y-Combinator) یک میلیارد دلار در شرکت تحقیقات هوش مصنوعی OpenAI در ساحل غربی سرمایه گذاری کرده اند. عالی است که مردم درباره این چیزها تحقیق می کنند.

منبع: msn

ارسال نظر