چرا اپل به ویژگی AML روی خوش نشان نمی‌دهد؟

رسانه کلیک - با اینکه فعال‌سازی ویژگی AML به عنوان مکان‌یاب پیشرفته موبایل مورد تایید بسیاری از کاربران قرار گرفته اما شرکت اپل همچنان از فعال‌سازی آن در گوشی‌هایش خودداری می‌کند.

چرا اپل به ویژگی AML روی خوش نشان نمی‌دهد؟

گوگل پیش از این، این ویژگی را در دستگاه‌های اندرویدی فعال کرده بود که از این طریق خیلی از افراد از خطرات حتمی نجات پیدا کردند. هر چه قدر که کاربران اندروید پیشرفت می‌کنند، کاربران آیفون در جا می‌زنند. سازمان شماره تماس اضطراری اروپا EENA که بانی این طرح است از شرکت اپل خواست تا این طرح را در آیفون اجرایی کند و جان کاربران خود را در مواقع خطر نجات دهد. بنابر گفته‌های این سازمان، از زمان تحقق این طرح در کشورهای گوناگون، اپل در مقایسه با اندروید، کاربران خود را نادیده گرفته و این موضوع خیلی مهمی است.

***چرا ویژگی AML مهم است؟

بسیار از تماس‌های اضطراری را می‌توان از طریق خود موبایل انجام داد که این خود، اهمیت استفاده از این ویژگی را دوچندان می‌کند. برنامه‌ها و نرم‌افزارهای بسیاری برای تماس‌های اضطراری طراحی شده‌اند اما موفق بودن ویژگی AML به این خاطر است که کل پروسه اتوماتیک است و نیاز به هیچ اقدام اضافه‌ای از جانب افرادی که در خطر هستند، نیست.

با این ویژگی، زمانی که تماس اضطراری حاصل می‌شود، وای‌فای و ماهواره جهت‌یابی جهانی GNSS، روشن می‌شود و موبایل به طور خودکار اس ام اسی که لوکیشن فرد تماس گیرنده را در بر دارد، به مراکز تماس‌های اضطراری کشور می‌فرستد. AML، چهار هزار بار دقیق‌تر از سایر برنامه‌هایی است که در این زمینه طراحی شده‌اند. این ویژگی این قابلیت را دارد که موقعیت فرد را از اتاقی در یک آپارتمان، ردیابی و پیدا کند.

EENA در تمام طول این مدت به کشورهای اروپایی سفر کرده؛ تا جایی که می‌تواند در کشورهای مختلف درباره عملکرد این ویژگی، آگاهی ایجاد کند. در تمام این مدت با تنها سؤالی که مواجه بوده این است که چه زمانی اپل این ویژگی را فعال می‌کند. اگر اپل هم مانند همتای خود این ویژگی را فعال کند، جون افراد بسیاری از خطر نجات پیدا می‌کنند. اما ظاهراً اپل خیلی علاقه‌مند به فعال‌سازی این برنامه نیست.

***عدم پاسخ صحیح اپل به این درخواست

اولین بار، دو سال پیش بود که EENA از هر دو غول تکنولوژی درخواست همکاری کرد. بلافاصله پس از آن، گوگل همکاری خود را با این سازمان آغاز کرد؛ اما در طی این دو سال، EENA هیچ پاسخ قانع‌کننده از اپل دریافت نکرده است. EENA در بیانیه‌ای اعلام کرد با صحبت‌هایی که با شرکت اپل صورت گرفته است، اپل، خود نرم‌افزارهایی طراحی کرده که کاربرانش می‌توانند در مواقع لزوم از این نرم‌افزارها استفاده کنند. اما بنابر گفته‌های EENA، این اقدامات هنوز هم کافی نیست و همه اطلاعات مکانی دقیق باید از تمامی تماس‌های اضطراری فرستاده شود.

از میان کشورهای اروپایی که از این ویژگی استفاده کرده‌اند می‌توان به استونی، سوئد و بلژیک اشاره کرد. گفتنی است این کشورها از نتیجه این کار بسیار راضی بودند و از اپل خواسته‌اند که از این ویژگی پشتیبانی کند. لیتوانی یکی دیگر از کشورهایی است که از این ویژگی استفاده کرده و نظر بسیار مساعدی در ارتباط با آن دارد. سال گذشته در این کشور، پسری ۸ ساله پس از اینکه با پدر بیهوش خود در خانه مواجه شد، با AML تماس گرفت و چون آدرس منزل را نمی‌دانست، موفق شد از این طریق آدرس خود را به پلیس و پدر خود را نجات دهد. بنا بر گفته‌های رئیس مرکز تماس اضطراری لیتوانی، اپل هم باید هرچه زودتر این ویژگی را فعال کند. این فعال‌سازی، نه به خاطر بالا بردن آمار و ارقام استفاده از این برنامه است، بلکه به خاطر کمک به افرادی است که در خطر هستند.

در کشورهای بزرگ‌تر، میزان استفاده از ویژگی AML بیشتر است. برای مثال، مرکز تماس اضطراری انگلیس روزانه ۱۵۰۰۰ موقعیت مکانی از AML دریافت می‌کند که این تماس‌ها تنها با گوشی‌های اندرویدی حاصل می‌شود. حال تصور کنید، اگر اپل از این قابلیت پشتیبانی کند میزان تماس‌ها دقیقاً دو برابر می‌شود. تخمین زده شده که در صورت همکاری اپل و پشتیبانی از این ویژگی تا ۱۰ سال آینده، ۷۵۰۰ نفر که در شرایط اضطرار قرار دارند، نجات پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه فعال‌سازی این ویژگی بسیار راحت بوده اما شرکت اپل هنوز در این مورد، سکوت اختیار کرده است.

ارسال نظر