راز ارزش مافوق تصور کروم برای گوگل در چیست؟

گوگل که یکی از شرکت های کامپیوتری است دارای هفت سرویس مختلف است. هر کدام از این سرویس ها تحول عظیمی در دنیای وب و اینترنت و حتی سیستم عامل ایجاد کرده اند. یکی از سرویس های گوگل مرورگر کروم است که با وجود اینکه کمتر در مورد این مرورگر صحبت می شود اما یکی از ارزشمندترین و د رآمد زا ترین سرویس ها برای شرکت گوگل است.

راز ارزش مافوق تصور کروم برای گوگل در چیست؟

هر کدام از این سرویس ها تحول عظیمی در دنیای وب و اینترنت و حتی سیستم عامل ایجاد کرده اند. یکی از سرویس های گوگل مرورگر کروم است که با وجود اینکه کمتر در مورد این مرورگر صحبت می شود اما یکی از ارزشمندترین و د رآمد زا ترین سرویس ها برای شرکت گوگل است.

کلیک- بارها و بارها در رویدادها و کنفرانس های خبری گوگل اشاره کرده است که ۷ سرویس موتور جستجوی گوگل، گوگل مپ، یو تیوب، اندروید، جی میل، پلی استور و گوگل کروم از جمله سرویس های این شرکت هستند که بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال به صورت روزانه از آن ها استفاده می کنند.

اما در بین این ۷ سرویس پر کاربر و محبوب، گوگل کروم که به عنوان یک مرورگر اینترنت از آن استفاده می شود از جمله سرویس هایی است که کمتر مورد استقبال و توجه کاربران قرار گرفته است. واقعیت این است که از عمر مرورگرهای اینترنت بیش از ۲ دهه می گذرد و بسیاری از اپلیکیشن هایی که به عنوان مرورگر وب برای دسکتاپ استفاده می شوند تقریبا به نحوی خود را برای استفاده بر روی سیستم عامل های تلفن های هوشمند به روز رسانی و منطبق کرده اند.

گوگل در کنفرانس Chrome Dev اشاره کرده است که مرورگر کروم در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد. اما نکته این است که در واقع مفهوم مرورگرهای فعال با مفهوم کاربران فعال تفاوت زیادی دارد زیرا یک کاربر می تواند از مرورگر کروم به عنوان مرورگر محبوب بر روی چند دستگاه از جمله تلفن همراه، تبلت و پی سی یا لپ تاپ استفاده کند. اما آمار و ارقام به خوبی نشان می دهد که چطور استفاده از مرورگر همه گیر کروم٬ سهم بالایی در کامپیوترهای شخصی کاربران و حتی دستگاه هایی که با iOS کار می کنند دارد. از همه مهم تر اینکه٬ مرورگر کروم در بسیاری از دستگاه های اندرویدی به عنوان مرورگر پیش فرض نصب شده است.

آمار ها نشان داده اند که گوگل کروم بیش از ۵۰٫۶ درصد از سهم بازار کل مرورگرهای مورد استفاده کاربران پی سی ها، تلفن های هوشمند و کنسول های بازی در ماه سپتامبر یا شهریور ماه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مرورگر اپل به نام Safari در حدود ۱۳و۷ درصد از کل بازار مرورگرها را به خود اختصاص داده است که این امر برای گوگل مسئله بسیار مهم و خوشحال کننده ای است.

اما با این حال گوگل اعلام کرده است که قصد طراحی و ساخت افزونه ای برای مسدود سازی تبلیغات بر روی گوگل کروم را ندارد. گوگل می گوید قصد دارد تا با بازار تبلیغات تعامل بهتری داشته باشد و آنچه که برای کاربران و مردم خوب است را از طریق تبلیغات به کاربران خود معرفی کند. همچنینی گوگل اعلام کرده است که قصد دارد اپلیکیشن های تحت وبی (PWA) را طراحی کند که کاربران بتوانند از طریق مرورگر کروم چه بر روی پی سی و چه بر روی تلفن همراه به آن ها دسترسی داشته باشند. بیش از این موزیلا در مرورگر خود به نام فایر فاکس و مایکروسافت در مرورگر خود به نام Edge این اپلیکیشن ها را در اختیار کاربران قرار داده اند. اما اپل هنوز اقدامی در جهت ارائه چنین اپلیکیشن هایی به کاربران خود انجام نداده است. حتی این قابلیت در مرورگرهای شخص ثالث بر روی دستگاه های اپل غیر فعال هستند.

با وجود اینکه نصب و استفاده از مرورگر کروم برای کاربران رایگان است و کاربران بدون هیچ پرداختی می توانند از آن استفاده کنند اما استفاده ۲ میلیارد کاربر از کروم می تواند در آمد گوگل را روز به روز افزایش دهد زیرا اولا در کروم به صورت پیش فرض از موتور جستجوی گوگل استفاده می شود و حتی وقتی برگه جدیدی در این مرورگر باز شود در بالای آن نوار جستجوی گوگل ظاهر می شود و بنابراین گوگل برای کاربرانی که از موتور جستجوی گوگل به عنوان قدرتمند ترین موتور جستجو استفاده می کنند مزیت های زیادی در بر داشته باشد و نظر این دسته از کاربران را به خود جلب کند. اما در مرورگرهای دیگر مثل فایرفاکس موتور جستجوی یاهو به عنوان موتور پیش فرض در نظر گرفته شده است و برای مایکروسافت Edge و اینترنت اکسپلورر موتور جستجوی Bing به عنوان موتور جستجوی پیش فرض تعریف شده است. بنابراین کاربران تمایل بیشتری برای استفاده از کروم به عنوان مرورگر خود دارد چون دیگر مجبور نیستند تنظیمات پیش فرض را تغییر دهند.

دلیل دومی که استفاده از مرورگر کروم برای گوگل می تواند در آمد زا باشد این است که گوگل از طریق کروم می تواند تمام تغییرات و نو آوری هایی را که در موتور جستجوی خود انجام داده است را به اطلاع کاربران برساند و در واقع این اطلاع رسانی از طریق مرورگرهایی که موتور جستجوی پیش فرض آن ها گوگل نیست اما در تنظیمات موتور جستجو کاربر گوگل را انتخاب کرده است انجام نمی شود. از طرفی گوگل افزونه های تبلیغاتی را روی این مرورگر مسدود نکرده است و همان طور که گوگل اعلام کرده بود قصد ندارد این افزونه ها را مسدود کند و بنابراین بسیاری از صاحبان مشاغل ترجیح می دهند محصولات خود را از طریق گوگل کروم به کاربران معرفی کنند و در قبال آن پول هنگفتی به گوگل پرداخت کنند. نکته جالب دیگر در خصوص نسخه پی سی مرورگر کروم این است که به کاربر اجازه می دهد تا اپلیکیشن های مسدود کننده تبلیغات که توسط شرکت های شخص ثالث طراحی شده اند را به صورت افزونه بر روی این مرورگر نصب کنند و از آن استفاده کنند. یکی از معروف ترین این اپلیکیشن ها AdBlock است. البته این اپلیکیشن تبلیغات موتور جستجوی گوگل را مسدود نمی کند اما تبلیغات بر روی یو تیوب و همچنینی تبلیغات گوگل را که بر روی سایت های شخص ثالث نمایش داده می شود را به راحتی مسدود می کند.

بنا به دلایل ذکر شده و دلایل دیگر مرورگر کروم نیز مانند سیستم عامل اندروید یک مهره کلیدی برای گوگل است و می توان در آمد هنگفتی برای گوگل به ارمغان داشته باشد.

ارسال نظر