حل یکی از معماهای تاریخی درباره خورشید

تصاویر مخابره شده از رصدخانه فضایی ناسا به حل یک راز از دهه ۱۹۴۰ کمک کرده است: چرا اتمسفر خارجی خورشید، یعنی تاج آن از سطح آن داغ تر است؟

حل یکی از معماهای تاریخی درباره خورشید

به گزارش کلیک، ما در مورد یک اختلاف دمای جزیی صحبت نمی کنیم. تمام سطح قابل مشاهده خورشید می توان انتظار حرارتی برابر ۵۵۰۰ درجه سلسیوس (۹۹۳۲ فارنهایت) داشت اما در تاج خورشید دمای آن به ۲۰۰ تا ۵۰۰ برابر داغ تر می رسد.

اکنون بر اساس مشاهدات IRIS ، محققین ناسا تصور می کنند که تاج خورشید توسط "بمب های حرارتی" گرم می شود که توسط زبانه های انرژی میدان مغناطیسی متقاطع در تاج ایجاد می شوند.

این می تواند پاسخی به این سوال باشد که آیا تاج به طور یکنواخت گرم می شود، یا بخش های جداگانه ای است که سریعا در بخش بالایی اتمسفر پخش می شود. IRIS این مساله را راحت تر به تصویر می‌کشد و محققین را قادر می‌سازد منطقه انتقالی خورشیدی ـ منطقه بین سطح خورشید و تاج آن ـ را تحلیل کرده و حرکات گاز داغ را با جزییاتی بی سابقه اندازه گیری کنند.

محقق سرپرست، پائولا تستا از مرکز اخترفیزیک هاروارد ـ اسمیتسونین می گوید "به این دلیل که IRIS می تواند ده برابر بهتر از دستگاه قبلی منطقه انتقال را بررسی کند، ما قادریم مواد داغ را مشاهده کنیم که در میدان مغناطیسی زیر تاج خورشیدی حرکت می‌کنند. این مساله سازگار با مدل های دانشگاه اسلو است که در آن اتصال مجدد مغناطیسی باعث ایجاد بمب های داغ در تاج خورشید می شود."

این اتصال مجدد مغناطیسی که در آن گرما و انرژی آزاد می شود، مسئول سایر رویدادها همچون زبانه های خورشیدی است. از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۳ که مانند یک ذره بین برای مطالعه لبه های جو خورشید عمل می‌کند، به ما دید بهتری از فعالیت های خورشید داده است.

پیش از این محققین از تصاویر IRIS برای یافتن شواهد زبانه های خورشیدی کوچک موسوم به نانو زبانه استفاده کرده اند، که در آن خورشید انرژی آزاد کرده و پلاسمای داغ می فرستد که با سطح بالایی جو آن برخورد می کند.

مشاهده این نانو زبانه ها توسط داده های ارسالی از یک ماهواره دیر ناسا به نام EUNIS پشتیبانی می شوند. اکنون می توان فعالیت های انفجاری میدان مغناطیسی را نیز با آن ادغام کرد.

یکی از راه های جدید تحقیق می تواند در روی زمین مفید باشد و دید بهتری به طوفان های خورشیدی بدهد. تحقیقات در مورد جوش هسته ای نیز متکی بر درک عمل خورشید است. اگر بخواهیم منابع انرژی پاک، ایمن و بی حدومرز بسازیم، نیاز داریم که بیشتر در مورد فعالیت های شیمیایی در خورشید بدانیم.

ارسال نظر